Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2556 ggr
MarajLowajz
0

Tips inför Dop-foto

Hallo, jag ska tydligen fota ett dop på lördag. så vill gärna ha lite tips och råd på vad man ska tänka på.

Det blir inne i en lada på en gammelgård. Vi ska förfotografera lite utanför runt omkring och sen ville de gärna ha foton under själva dopet.

Jag har en Nikon D90 m 18-105mm glugg och en extern blixt.
Har tyvärr inte så mycket då jag är nybörjare fortfarande.

Så tips vore tacksamt! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

JazzBass
0

Utomhus: Fota i skuggan och inte i direkt solljus, men se ändå till att få tillräckligt ljus i ansiktena på dem. Motljus plus blixt kan bli fint det också.

Inomhus: Far dit redan idag och testfota. Ta med en kompis som du kan fotografera. Det kan vara ganska mörkt där inne, och du får inte få panik med inställningarna när du står där i skarpt tillfälle och ska ta bilder. Du har inte speciellt ljusstark utrustning så du får antagligen höja iso till 1600 eller nåt. Exponerar man tillräckligt ljust så blir bruset mindre framträdande än annars. Se till att slutartiderna inte blir för långa, men ungefär 1/20s-1/60s borde ge hyfsat skarpa bilder om motiven står stilla och du har stabilisatorn på. Blixten kan du möjligtvis använda, i så fall riktad i taket eller snett bakåt, inte framåt, ens lite. Ställ blixten i TTL-läge, och försök se till att få en bra blandning av existerande ljus genom att anpassa exponeringstiden och isotalet, och variera blixtstyrkan genom plus/minuskompensering.

Ett ljusstarkt objektiv som Nikon AF-S DX 35/1,8 skulle vara ett bra komplement för inomhusbilderna, men jag tror du kan fixa det med det objektiv du har också. Tänk dock på att ju mer du zoomar in, desto mindre blir bländaren. Försök därför huvudsakligen hålla dig till lite kortare brännvidder, kring 18-50 ungefär.