Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2556 ggr
MarajLowajz
0

Tips inför Dop-foto

Hallo, jag ska tydligen fota ett dop på lördag. så vill gärna ha lite tips och råd på vad man ska tänka på.

Det blir inne i en lada på en gammelgård. Vi ska förfotografera lite utanför runt omkring och sen ville de gärna ha foton under själva dopet.

Jag har en Nikon D90 m 18-105mm glugg och en extern blixt.
Har tyvärr inte så mycket då jag är nybörjare fortfarande.

Så tips vore tacksamt! =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

JazzBass
0

Utomhus: Fota i skuggan och inte i direkt solljus, men se ändå till att få tillräckligt ljus i ansiktena på dem. Motljus plus blixt kan bli fint det också.

Inomhus: Far dit redan idag och testfota. Ta med en kompis som du kan fotografera. Det kan vara ganska mörkt där inne, och du får inte få panik med inställningarna när du står där i skarpt tillfälle och ska ta bilder. Du har inte speciellt ljusstark utrustning så du får antagligen höja iso till 1600 eller nåt. Exponerar man tillräckligt ljust så blir bruset mindre framträdande än annars. Se till att slutartiderna inte blir för långa, men ungefär 1/20s-1/60s borde ge hyfsat skarpa bilder om motiven står stilla och du har stabilisatorn på. Blixten kan du möjligtvis använda, i så fall riktad i taket eller snett bakåt, inte framåt, ens lite. Ställ blixten i TTL-läge, och försök se till att få en bra blandning av existerande ljus genom att anpassa exponeringstiden och isotalet, och variera blixtstyrkan genom plus/minuskompensering.

Ett ljusstarkt objektiv som Nikon AF-S DX 35/1,8 skulle vara ett bra komplement för inomhusbilderna, men jag tror du kan fixa det med det objektiv du har också. Tänk dock på att ju mer du zoomar in, desto mindre blir bländaren. Försök därför huvudsakligen hålla dig till lite kortare brännvidder, kring 18-50 ungefär.

När du väl är där, kolla in bra ställen ute också och testfota lite. Tänk på att solen är på olika ställen vid olika tidpunkter, så ett ställe som lämpar sig för porträttfoto på dagen kanske inte alls passar på kvällen.

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
0

En diffusor till blixten kan vara till hjälp också, kanske lite sent nu, men som tips. I nödfall kan man använda lite smörpapper runt popupblixten el den vanliga. De sprider ljuset och gör det ngt mjukare.

MarajLowajz
0

1# Tack för tipsen.
Tyvärr kan jag inte åka dit idag och testfota för att logen där dom ska vara är igenbommad och jag har ingen nyckel dit. Samt så får jag inte tag på personen som har nyckel och min mor som har extra nyckeln är uppe i norrland med den nyckeln haha.

Den logen vet jag är relativ mörk och jag tror det skulle regna imorgon så blixten får jag nog lov att använda. Men tack för TTL-tipset och att jag ska rikta den upp mot taket.

Har inte haft råd att köpa ett 35mm glugg men jag har spanat in den ;)

Jag vet bra ställen utomhus där det finns skugga men samtidigt väldigt ljust så den saken har jag en någorlunda bra koll på.

Skrev också till kompisen att jag är ju inte så bra på att fota men hon insisterar på att jag ska dit ändå xD Får göra det bästa av saken. Blir nog lite stressigt att hinna med allt då jag har planerat en foto-tur när Big Lake Run börjar samt jobb på kvällen. Aja får göra det allra bästa och hoppas jag inte får panik! :D

2# Diffusor har jag på blixten, dock liten men den får duga,  så den saken är löst =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

JazzBass
0

#3 - Diffusor gör du bäst i att använda utomhus, eller inomhus om det är långt till tak (eller om det är mörkt och oregelbundet) och du måste rikta blixten framåt för att få tillräckligt med ljus fram på personerna. Riktar du den rakt upp eller lite bakåt för att i huvudsak verka som en indirekt blixt så gör du bäst i att inte använda diffusor, eftersom en sån stjäl en hel del blixtstyrka.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus