Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2292 ggr
Moalinn
1

varje fotografs mardröm..

är nog att något av sin kamerautrustning ska gå sönder. Så är det iallafall i mitt fall, och igår hände det. Kameraväskan åkte i golvet, på kameran satt mitt 18-105mm objektiv som gick sönder. Vet inte hur mycket ännu mer än att jag inte kan sätta fast det på kameran, de "bitarna" som gör att man kan sätta objektivet på kameran var det som gick sönder. Vet inte om det är något mer, kan hända att det har skadats inuti också men ska åka ner med det till affären där vi köpte objektivet (och allt annat) så kanske de kan se vad som hänt och vad som kan behövas göras.

Men detta var verkligen något jag inte ville skulle hända, och jag känner mig otroligt tom utan mitt 18-105mm. Man säger ofta "standardobjektiven är inte mycket att ha", men usch så fel det är.. jag saknar det, jag har annars bara ett 85 macro och 70-300 vilket inte alls är i närheten av 18-105. Jag måste nu stå långt bort från hästarna när jag fotograferar, hur roligt är det på en skala. De är inte alls lika intresserade då som när man står närmare,

var tvungen att skriva av mig tror jag.

Jag som äntligen kände att jag faktiskt började få den utrustningen jag behövde, javisst.. så gick det ju med det, attans!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MissInAction
0

Neeej vad tråkigt! Så förargligt att tappa det i golvet Skrikandes
Kanske finns det hopp? Jag har ingen aning om ifall det går att fixa sådant. Om ingenting har skadats inuti så känns det ju snopet att behöva köpa ett nytt på grund av fästningsanordningen.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
0

Jag vet hur det känns.. Jag tappade ju nyligen min kamera i golvet nyligen också så att mitt 70-200/2,8 VRII gick av. Men försäkringen kommer emot i alla fall.

Det jag tycker du ska göra är att lämna in kameran också, för att se att inte också kamerainfästningen skadades av stöten. Det gjorde den i mitt fall; bara reparationen av kamerahuset gick på över 500 euro även om det såg ut som att kameran klarade sig hyfsat vid stöten. Objektivet har jag inte ens fått nåt kostnadsförslag på ännu, men jag tror det blir avsevärt dyrare. Det är ju inte nåt precis billigt objektiv…

Det jag också gjorde var att samtidigt skicka in mina övriga tre Nikon-objektiv på fokuskontroll. Jag tänkte att om de behöver byta infästningen på kamerahuset så kan de objektiven också behöva justeras om. Då jag hämtade kameran förra veckan från servicen klarnade det att det var bara ett som inte behövde justeras. Om jag har tur står försäkringen också för den kostnaden på totalt ca 250 euro.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Jo, jag kan ju alltid se om de kan titta på kameran också. Men eftersom att jag, dumt nog, inte har någon försäkring på kameran så blir det nog bara objektivet som lagas om det inte skulle kosta allt för mycket.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

#1 Funderar på om det går att byta just fästnings saken och sätta på något nytt.. jag vet inte, får reda på det imorgon vad som kommer hända. Men om det på något sätt inte går att laga för inte allt för dyrt kommer jag inte köpa ett nytt, har inte råd att lägga ännu mer på kamerautrustning på ett bra tag. :p

Medarbetare på Djurfoto

Awit
0

Så tråkigt!

Försäkring borde man verkligen ha, särskilt med en sådan dyr kamera. Har en försäkring på min d7000 med självrisk på 1500 kr, om den går sönder får jag en ny. (för 1500 kr)

annika85
0

Är det bajonetterna du menar har gått sönder?

För det behöver isf inte bli så dyrt.

Hoppas det löser sig.

MVH

MonisN
0

Så tråkigt att objektivet gick i golvet. Hör med eran hemförsäkring om den gäller. Kanske har ni drulle också och då kanske den täcka även kamerautrustning.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

ru4real
0

Såg att #7 redan svarat, men hemförsäkringen bör förhoppningsvis täcka sådant, även om självrisken är ruskigt dyr (brukar vara 1500,-)

Moalinn
0

Jag vet inte vad det är som gått sönder, jag kan iallafall inte sätta fast det på kameran.

Pappa sa i förrgår att det blir 1500kr i självrisk med hemförsäkringen och känns knappt värt det. Får se vad de säger imorgon om objektivet.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Var nere med det idag och de skickade iväg vad som hänt med objektivet och vi ska få ett prisförslag tillbaka, så får se vad det kommer kosta. Ett nytt kostar runt 2500, och om det blir dyrare att laga så kommer vi köpa ett nytt så tror det kommer lösa sig även om det är allt annat än roligt att behöva lägga ut ännu mer pengar än jag gjort på utrustning bara för att man var otroligt klantig. Skrikandes

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
5

Måste bara säga att jag har fått tillbaka det nu. Det tog ungefär tre veckor att få svar, en månad att laga det och sen några veckor för att få ihop pengar och hämta ut det. Men det kostade 1049 kr att laga det. Då var det bajonetten som byttes och även justering och kontrollerat och allt så det fungerar som det ska. Kameran kollade jag aldrig när jag var nere med objektivet, tänkte först att de skulle kollat på kameran om det var något men hann inte, men den har fungerat helt felfritt så det känns inte som några problem.

Har vart jättetomt utan objektivet kan jag säga, har inte alls kunnat fotografera så mycket som jag velat. Tror jag har saknat vidvinkel, kunna stå närmare saker utan att komma allt för nära osv.

Kände att ni behövde veta det Flört

Medarbetare på Djurfoto

NaDa...
0

Usch vad jobbigt, tur att du fick det fixat (även om det inte var det billigaste..)

Tappade mitt standardobjektib i backen också. som tur var så går det fortfarande att använas det är 'bara' långsamare autofokus och det går väldigt trögt och hackigt när man zoomar.. :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

EELLEN98
0

Jätte jobbigt det måste ha varit, jag tappade mitt standarobjektiv+kameran när det var i väskan och då slutade autofokusen att fungera. Jag skickade in den och dom lagade den.

Gotta Live Hardcore To Be Hardcore - Liam Payne