Vad passar med vad?
Ja, som nämnts sitter jag och kikar på systemkameror, men det jag inte greppar är hur man vet vilken utrustning som passar med vad. Säg att jag köper mig en kamera med objektiv och vill ha ett motljusskydd till det - hur vet jag då vilket motljusskydd som passar på objektivet?
Och, en fråga som jag faktiskt hoppas är asdum - vid beställning av kamera och objektiv, tänker jag helt fel om jag ser det som en självklarhet att objektivlock borde följa med objektiven? Jag tycker ju att något annat vore dumt, men det skulle kännas lite illa att få hem en beställning och hoppsan, skulle ha beställt lock också… :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Så svårt är det inte.
Om du köper kamera från t ex Nikon funkar bara optik från Nikon till den. Eller objektiv från tredjepartstillverkare som Tamron, Sigma osv. Då står det i beskrivningen för det objektivet om det är för Canon, Nikon eller annan kameratillverkare.
Sen är det ju så att det finns fullformatssensorer och optik till dem samt mindre kamerer m mindre sensor där fullformatsoptiken har en ngt förstorande egenskap. Hos Nikon heter fullformatssensorkamerorna FX och de andra DX. Då bör man använda motsvarande optik t just den kameran. De andra tillverkarna har nog motsvarande benämningar för sina sensorer.
Och när du köper optik så följer det alltid med objektivlock samt det bakre locket, Hos de flesta tillverkare även motljusskydd. De kan man även köpa lösa, då det är ngt som är lätt att man förlägger.
Ah, ja det låter inte speciellt komplicerat egentligen. Jag får skylla förvirringen på alla siffror som dyker upp… :)
Hur är det med linser förresten, hur vet man vilka linser som passar? Sitter och velar mellan att slå till på ett macroobjektiv på en gång eller om jag ska köra närbildslins till att börja med, och blir det lins så får den ju gärna passa också. Iofs lutar det åt objektiv just nu, men det kan lika gärna bli lins i slutändan :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Menar du linser som man skruvar fast på objektivet? I så fall så har ju varje objektiv en yttre diameter som skriv t ex 72mm, då skall försättslinsen ha samma diameter för att passa.
På nikkors objektiv står det t ex i specifikationen Filter-/tillbehörsstorlek och då letar du efter motsvarande storlek på tillbehören.
Ah yes! Tänkte inte alls på att jag kunde kolla själva objektiven, har stirrat mig blind på kamerapaketets sida där det inte står nånting om det. Tack så mycket! :)
Ett förtydligande till det här som ru4real skrev:
"Hos Nikon heter fullformatssensorkamerorna FX och de andra DX. Då bör man använda motsvarande optik t just den kameran."
För fullformatkameror (FF/FX) duger inte DX/APS-C-anpassade objektiv (eller passar åtminstone inte optimalt), medan för DX-kameror passar både DX och FX-objektiv. Det beror på att DX-objektiven inte klarar av att i alla lägen teckna ut en bildcirkel tillräckligt stor för att täcka hela fullformatsensorn. Men FX-objektiv passar alltid oberoende av sensorstorleken. Samma objektiv ger dock olika bildvinklar på grund av skillnaden i sensorstorlek, varifrån termen cropfaktor (beskärningsfaktor) härstammar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5 Precis. Missade det :)
Det bästa är ju att använda optik anpassade för sensorn man har på kameran.
Ok, tack! :)