Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 581 ggr
Andina
0

Dagg- och Frostglim - hur få med färgerna?

Ibland när solen ligger på daggen eller frostnupna träd, eller som nu när solen tittar fram efter en regnskur och det gnistrar i alla regnbågens färger ute i naturen - men jag har inte förstått hur jag får dessa härliga och färgglada "glimmren" på bild.

Någon enstaka gång har lite "färgspel" kommit med, av en "slump". Men för det mesta blir det droppar eller frost utan detta färgspel som jag ser med ögonen… Det är som att kameran inte ser det mina ögon ser och tappar färgerna.

Vad är det jag bör och kan tänka på och göra för att fånga färgspelet? Nå'n som har lite tips, idéer och förklaringar som jag kan lära av? Glad

För jag vill få med färgerna i daggen, frosten och vattendropparna! Det måste ju gå! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

[Woozy]
0

Önskar jag kunde hjälpa dig Andina, men jag har inte testat fota detta än.

Jag brukar labba lite på plats med inställningar i kameran.

Andina
0

När du testat och kommit fram till vad man kan göra - snälla, berätta!?? Skrattande
Jag har laborerat och laborerat, senast idag (efter regnskuren) - men får inte till det. Allra högst sannolikt beror det på att jag inte förstår vad jag gör när jag labbar med kameran! :)))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[Woozy]
0

Självklart hojtar jag till sen Tungan ute

LFCFredda
0

Det kan ha med ljusets riktning att göra. Prova att skjuta från olika vinklar och prova gärna motljus också.

Andina
0

#3 - Skrattande

#4 - Tack LFCFredda! Jag har provat från olika vinklar också - men grejen är ju att när jag byter vinkel så försvinner också färgglimret… ;)

Men jag kommer att prova igen - för kanske, kanske är det så, att kameran fångar upp "färgglittret" när mina ögon inte ser det…  Värt att testa!

Inkanyezi
0

Prova också att exponera mindre, gärna genom att minska bländaren, så att du också får större skärpedjup. Antagligen är det ganska ljust det där "glimmet", och då kanske det kommer fram bättre om du gör bilden lite mörkare - redan i kameran.

Andina
0

Tack, Inkanyezi! Nu har jag nå't att bita i - ska kolla upp hur man gör det du föreslår! ;)

Spännande. Se'n är det bara att vänta på 'gnistret' igen :)

[Woozy]
0

Andina, sätt kameran på manuell (M) sen så har du en knapp som det är +/- på. Tryck ned den och vrid på hjulet.

Ju mindre bländare ju högre f-värde och tvärsom.

Andina
0

M- har jag laborerat med nu på sistone :) Så den har jag börjat förstå mig på lite nu. Tack - hittade +-knappen nu - roligt, här ska labbas!

Tack snälla ni, för go'a idéer, råd och kunskap!

[Woozy]
0

Tänk på att ju mindre bländare du har (högre f-värde) ju mer kommer skit och damm att synas, så håll grejerna rena Tungan ute

Andina
0

ohojj… Skäms… Skrattande

[Woozy]
0

Skrattande