Konflikt pga filnamn på bilder?
Ok, bu i helgen passerade jag och min D90 10.000-bilderssträcket och räkneverket i kameran slog om till 0000 igen.
Innebär det egentligen något problem vad gäller filnamn när jag senare kommer att säkerhetskopiera bilderna till min externa hårddisk? Det finns ju redan filer där med det exakta namnet, fast i andra mappar under ett annat år?
Fundering nummer 2: Hur många exponeringar har/kan jag räkna med att få ut av min kamera?

Hur många exponeringar man får ut ur en kamera är omöjligt att avgöra. Det finns en statistisk beränkning, som kamerafabrikanten känner till, men som med all statistik gäller det inte enskilda exemplar, utan är ett genomsnitt för alla som tillverkas. Den beräknade hållbarheten för slutaren brukar ofta sägas vara 50 000 exponeringar, men det finns exempel på slutare som håller mångfalt längre. Det finns också exempel på kameror som packar ihop långt tidigare.
När det gäller filnamnen, kan du som en försiktighetsåtgärd ändra alla de gamla filnamnen genom att göra en massändring av namnen där du lägger till en bokstav eller ändrar en, exempelvis om de gamla bilderna heter DSC_????.JPG, kan de döpas om i klump till DSC0????.jpg. Då uppstår ingen filnamnskonflikt även om du skulle råka blanda in filer från olika tillfällen i samma mapp. På liknande sätt kan man döpa om senare till DSC1????.PG för att få serienummer på alla sina filer. Med femsiffriga nummer behöver du inte ändra strategi förrän du kommer till 100000. Om man vill gardera sig för hundratusen kan man döpa om till DS00????.JPG så håller det nästan till en miljon bilder.
Om din mjukvara saknar verktyg för namnbyte på massor av filer, kan man göra det direkt via operativsystemet i datorn. Metoden och kommandona skiljer lite mellan olika operativsystem, och det brukar vara enklast att göra via kommandorad eller med en batchfil.
Tack för svaret!
Jo, visst förstår jag att det inte går att säga säkert hur länge en slutare håller, men säger statistiken runt 50.000 sä är jag i alla fall lite lugnare.
Angående namnbyte på filerna så låter det som om jag ska göra en liten avstickare på dator.ifokus för lite tips och handledning där

Det hänger lite på vilken metod du använder för uppladdning av bilder till datorn. Om du använder exempelvis Lightroom tror jag att man kan göra det med en inställning så att namnet ändras när filer importeras, och då behöver du inte göra något med de gamla filerna utan det blir de nya som alla får en etta i stället för understrecket om dina filnamn ser ut så.
Med Lightroom bör du göra alla ändringar inifrån Lightroom, eftersom den annars tappar bort filerna och de måste indexeras om.
Programmen är lite olika i det här avseendet, men de flesta program som importerar filer kan också döpa om dem.