Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 907 ggr
zatanica
0

kamera köp

Nu är det så dags att köpa den efterlängtade nya kameran.

Det blir en Nikon D7000 med 18-105 objektivet.

Men vill gärna köpa till ett objektiv till, det lutar åt ett makro objektiv då jag gärna vill fotografera främst svamp, men även blommor, insekter mm.

Samtidigt skulle jag behöva ha ett bra objektiv (fast) för fotografering av människor och event.

Mest hitils har jag fotograferat djur och natur bilder, men kommer att få uppdrag att fota på föreläsningar och liknande tällen, samt fotografering av vardags ting och vardags händelser.

Har ni kanske må hända några bra tips på objektiv då?

JazzBass
0

Kanske ett Tamron 60/2? Ger 1:1 makro, är inte för kort för t.ex. svampfoto, och brännvidden funkar för events, konserter, porträtt osv där ett kort tele behövs. f/2 är ett steg (=dubbelt) ljuskänsligare än f/2,8 som är standard i de flesta andra makroobjektiv, och det är bra att ha vid porträtt då det ger möjlighet till kortare skärpedjup. Vid events ger den stora bländaren också möjlighet till kortare slutartider. Nackdelarna är väl att det är ganska dyrt, och har väl inte världens snabbaste autofokus. Men det torde inte vara några större hinder i de allra flesta fototillfällena.

Ett alternativ som är avsevärt billigare, men som inte ger autofokus, är ett gammalt Nikkor AI-S 55/2,8. Det ger "bara" 1:2 avbildningsskala istället för 1:1, men är minst lika skarpt i övrigt som tamronobjektivet, och brännvidden är ju ungefär samma som ovanstående. Det här objektivet kan man få för ca 500kr begagnat, och det är det definitivt värt av vad jag hört, sett och läst om objektivet. D7000 ger också ljusmätning med dessa äldre objektiv så man kan köra på aperture priority utan problem. :-)

Problemet med manuell fokus är att det lönar sig att se till att sökaren är välkalibrerad så skärpan ligger rätt när man tittar i sökaren samt använder focus confirmation. Är det fel, som det var på min D700, är manuell fokus inget roligt alls. Men det går att kalibrera och med en bättre mattskiva (det är enkelt att byta men kostar en slant) får man manuell fokus att funka riktigt acceptabelt bra.

Om ekonomin är "sådär" så skulle jag satsa på det senare alternativet utan tvekan!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

zatanica
0

Tack för tippsen, ska läsa och kika upp på dina förslag mera i morgon när hjärnan är mer på topp Glad

Monarchy
0

D7000 med 18-55mm kostar 8500kr på komplett nu.. rätt billigt