Utmaningen - omgång 20
Vi kör vidare med nästa utmaning. Temat den här gången är FÄRGKONTRAST. Se #32 i slutet av förra utmaningen för lite vägledning.
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsdag kväll den 13.6, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
13.5 2012 har passerat… men inte 2013… 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Oops! Korrigerat nu. :-)
(Ett newbie-experiment med kameran, lekte lite för att lära mig. Men vet i ärlighetens namn inte vad jag gjorde för att få till färgerna så här…
)
SKÅL!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
På väg mot nya äventyr
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Tar mig friheten och puttar lite! Jag vill se fler bilder! ;)

Tärningar med bakgrundsfärg
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Sådär, vi kommer igång nu med kommenteringen inom utsatt tid för en gångs skull…
Deltagarna denna gång:
lilla jag - Regnbåge<3
Andina - SKÅL!
majlar - Gula blommor
WickedAlly - Efter regn kommer solsken :)
MissInAction - På väg mot nya äventyr
Amelida - Syren
JazzBass - Porcelain Moon
NaDa… - Gul - blått
felixhaljeskog - Tärningar med bakgrundsfärg
Niini - Maskros
Tio deltagare denna gång också alltså!
10p ska alltså delas ut med kommentarerna, enligt reglerna i första inlägget.
Edit: Niinis bidrag kom under tiden som jag skrev det här, får förstås vara med. 
Puh, sista sekunden med andra ord 
lilla jag - Regnbåge<3
Mycket vacker regnbåde o bra komposition enligt mig. Känns tyvärr som att fotot är lite snett. 2p
**Andina - SKÅL!
**I sig själv en "tråkig" kompositin som blir betydligt mer spännande av fägskiftningarna. 1p
majlar - Gula blommor
Är en liten blomnörd när det kommer till foton o tycker denna är en fin o livfull komposition. Synd bara att den bakre blomman hamnade bakom stjälken på den främre. 3p
Jättefint foto. Kan inte bestämma mig om jag stör mig eller inte på ojämnheterna i sanden. 1p
Denna föll tyvärr inte riktigt mig i smaken. Känns som att katten är i oskärpa. Mindre runtom o mer fokus på katten så hade denna bild varit ritkigt fin :)
**Amelida - Syren
**Känner riktigt värmen i fotot. Tyvärr förstör ljusringarna till vänster lite. **1p
JazzBass - Porcelain Moon**
Har aldrig varit ett fan av konsertbilder, men denna vra ganska kul då man riktigt ser hur engagerad killen i bakgrunden är.
NaDa… - Gul - blått
Vackra fäger. Vid första anblick dras ögonen till vänstra blomman, sen till högra o sne till den där nere. Vet inte riktigt vilken jag ska fokusera på. 1p
**felixhaljeskog - Tärningar med bakgrundsfärg
**Tärningen känns lite oskarp tyvärr. Annars hade detta varit en superfin bild. 1p
lilla jag - Regnbåge<3
lite sne bild ser det ut som, men fin bild på en regnbåge, dock så stör jag mig på bilen som står i vägen för naturen.
**Andina - SKÅL!
**Det som gör den här bilden bra är först och främst färgena, sedan att det ser ut lite som en HDR bild är ett plus för min del!
majlar - Gula blommor
Snygg bild! perfekt skärpedjup och den gula färgen i bilden gör så att bakgrunden inte ser lika tråkig ut! 3p
Tycker regnbågen är häftig, men stör mig endå på den då jag tror horisonten skulle vara finare utan.
Jag gillar inte bilden, den hade dock kunnat blivigt mer intressant om du gav dig ner till kattens perspektiv och fått mer fåkus på katten.
**Amelida - Syren
**Fin bild och bra skärpa då hela syrenen blir i fokus, ser dock ut som att du ha använt blixt? och det förstör lite. **1p
JazzBass - Porcelain Moon**
Häftig bild och bra tagen! gillar hur mycket action det är i bilden! färgen är dock liiite för mycket. 2p
NaDa… - Gul - blått
Fin sommmarbild, blommorna är bra plasserade och du har en fin bakgrund, synd bara att själva blommorna smälter in i den gula färgen så man inte ser skärpedjupet så bra. 2p
**Niini - Maskros
**Ganska vanlig men snygg bild, gillar dom två blommorna till vänster av någon anledning, sedan så ligger skärpan perfekt i denna bild! 2p
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
**Andina - SKÅL!
**Jätte cool bild,
men skulle vilja att det var helt svart i bakrunden. 1p
majlar - Gula blommor
Jätte fint med gult och svart.
Du lyckades med fokyset på blomman. 2p
**WickedAlly - Efter regn kommer solsken :)
**Jag tycker att bilden inte har något solsken.
Och det är förmycket ojämnhet i sanden.
Denna föll tyvärr inte riktigt mig heller i smaken. Känns som att
katten är i oskärpa. och det är för mycket på bilden
**Amelida - Syren
**Känner sommar i den här bilden.
Tyvärr förstör ljuset på vänstra blomman lite. 1p
**JazzBass - Porcelain Moon
**Jag tycker inte om sånna här bilder,
vet inte vad jag ska ge kritik på (tyvär) så du får bara 1p
**NaDa… - Gul - blått
**Fin bild! Jag gillar hur du har fått till alla blommer så bra på kortet. *3p*
****felixhaljeskog - Tärningar med bakgrundsfärg
****Bilden är mysig, men tärningen är det inte så bra fokus på.
om du hadde fått bra fokus hadde bilden blivit jätte fin 2p
**Niini - Maskros **
Fin bild. bra fokus på blomman, och fina färger ihop. 1p
**lilla jag - Regnbåge<3
**Fin bild, gillar bilens placering och hur regnbågen ser väldigt klassisk ut! Tycker dock att den ser lite grå och mörk ut. 1p
**
Andina - SKÅL!
**Är lite delad över den här bilden. Tycker att den är ganska förvirrande.. Men endå riktigt häftig.. 1p
**
majlar - Gula blommor
**Snygg fokus, starka färger och ren bakgrund. Tycker om den här bilden! 2p
**WickedAlly - Efter regn kommer solsken :)
**Snyggt. Väldigt ren bild med mycket få saker som stör. 3p
**MissInAction - På väg mot nya äventyr
**Tycker att bilden är ganska tråkig.. Den hade blivit bättre om du hade sänkt kameran lite.
**
Amelida - Syren
**Fin bild som ger sommarkänslor. Tycker att syrenens blommor ser lite 'plastiga' ut eller hur man ska säga.. 1p
**JazzBass - Porcelain Moon
**Härlig bild, gillar hur personen till höger är så inne i musiken. Men Tycker att fönstret snor för mycket uppmärksamhet.. 1p
**
NaDa… - Gul - blått**
--------
**felixhaljeskog - Tärningar med bakgrundsfärg
**Bra bild, skärpan är dock inte på topp. 1p
**
Niini - Maskros
**Bra bild med bra fokus. Men jag tycker att den är en väldigt vanlig bild.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
lilla jag- RegnbågeZ<3
Den här skulle man kunna ha som reklambild från 50-talet. Jag gillar den fina regnbågen och färgerna rött och grönt är snyggt ihop. 2p
Andina- Skål
Enkel och finurlig bild. Färgerna är också spännande. Påminner mig om mina glaskulor som jag hade en gång för lääänge sedan. Mjukt och fint ljus. 1p
majlar-Gula blommor
Min bild
WickedAlly-Efter regn kommer solsken
Regnbågen kommer från himlen och liknar ett segel, långt bort i horisonten. Jag gillar att ljuset blir skarpare på höger sida. Lent och fint vatten. 1p
MissInAction-På väg mot nya äventyr
Han går verkligen iväg med bestämda steg, och vill inte vara med på bild. Enkla och fina färger. 1p
Amelida-Syren
Snygga färger. Lite skarpt ljus på höger sida. 1p
Jazzbass-Porcelain Moon
Snyggt att du har lyckats att få bägge personerna i rött och resten blått. Synd att den gröna rutan kom med, Mycket liv i bilden. 1p
NaDa…-Gul - Blått
Jag är svag för färgerna gult och blått ihop. Snyggt 1p
felixhaljeskog-Tärningar med bakgrundsfärg
Annorlunda och kul bildidé. Snyggt att bara sex punkter på tärningen syns. Dova fina färger. 1p
Ninni-Maskros
Sommarens vackraste blomma. Härligt gul och snygg mot det gröna. 1p
Mina kommentarer:
lilla jag - Regnbåge<3
Väldigt fin bild! Gillar ljuset och färgerna med den röda bilden mot den gröna bakgrunden. Ger lite retrokänsla som jag gillar. Kunde kanske komponerats lite mer med omsorg, känns lite sned. 3p
Andina - SKÅL!
Ser lite ut som glaset svävar i luften. Snygg bild överlag, gillar också färgerna. 1p
majlar- Gula blommor
Trevlig komposition och snyggt kort skärpedjup. Bakgrunden är kanske lite för gråsvart, hade hellre sett den i nån piggare färg tror jag. Men annars trevlig och bra bild. 1p
Fin regnbåge och jättevackert ljus. Synd bara att sanden inte är så jämn och fin på speciellt vänster sida. Det hade inte stört mig om man sett nån aktivitet samtidigt på stranden men som landskapsbild hade jag gärna sett sanden orörd.
Rätt bra komposition tycker jag, med många linjer och fält. Det som dock tyvärr drar ner helheten är ljuset som är ganska platt, och rörelseoskärpan på katten som gör att den inte framhävs så bra från bakgrunden som jag skulle önska.
Amelida - Syren
Vackra syrenblommor och trevligt komp. Tyvärr lite för mycket utfrätt i bakgrunden, troligtvis på grund av att blixtsynktiden gjorde exponeringstiden onödigt lång. Det syns att du använt blixt, men det tycker jag dock inte stör i sig.
Min bild…
NaDa… - Gul - blått
En av mina favoriter här! Härligt somriga färger, fin bearbetning överlag och och snyggt kort skärpedjup. Det enda negativa är att det är lite för mycket himmel med upptill för min smak, kunde nog beskäras en del där tror jag. Men du får ändå hela 3p
Snyggt ljus och komp. Som andra har sagt hade jag också önskat något bättre skärpa på tärningen i förgrunden, men annars riktigt snygg. 1p
Niini - Maskros
Väldigt somrig bild den här med! Härligt ljus och fin gul färg på maskrosen, hade dock önskat lite kraftigare bakgrundsoskärpa och mer färg på bakgrunden. 1p
Mina kommentarer kommer imorgon! Har varit borta i två dagar och är helt trött nu. Kan väl pass på att berätta att jag tog min bild med 24 x optisk zoom - maxzoom på min kamera alltså och det förklarar oskärpan och att jag inte hade möjlighet att gå ner på kattens nivå. En ögonblicksbild, helt enkelt.
Kluring om Ryssland
illa jag - Regnbåge<3
Jag tycker att bilden är fantastiskt komponerad - bilen, naturen och himlen med regnbågen. Färgerna är fina och ljuset är underbart. 3p
Andina - SKÅL!
Känns som ett foto ur en vintidning - på gott och ont! Fina färger. 1p
majlar- Gula blommor
Fin skärpa och bra kontrast. Lite platt, det är som att det saknas ett "ha en fin dag" till vänster (tänk vykort)
Perfekt. Komposition, färger och ljus. Helt magisk! 3p
Amelida - Syren
Kan inte bestämma mig för om jag gillar helheten eller inte. Men jag gillar att solljuset ger fina konturer på blommorna och jag gillar ljuspunkterna till vänster - det blir lite drömlikt.
Den framforskat vinnande färgkombinationen - blått och orange. Jag gillar absolut perspektivet och ljuset, förutom fönstret som jag tycker är förskräckligt fel i sammanhanget. 2p
NaDa… - Gul - blått
Svensk sommar - ger en härlig känsla. Klara färger, bra ljus och skärpa. Tror att bilden hade gjort sig bättre i liggande format.
Gillar bildidén och tankarna går till The Boogie Man från filmen A nightmare before christmas, haha. Jag gillar faktiskt bilen som helhet och stör mig endast på den där ljusa pricken i högra hörnet på den oskarpa tärningen, så den drar ner helheten eftersom den hamnade så centralt. 1p
Niini - Maskros
Lite platt bild med blek gul färg men kompositionen är bra och färgerna passar ihop såklart.
Kluring om Ryssland
#3 – **Lilla jag – Regnbåge <3
**Bilmodell och färgerna i bilden för mig till 1950-talet – och då känns bilden ”typisk och rätt”. Lite förvirrad blir jag dock över vad mina ögon söker – är det bilen eller är det regnbågen? Själv hade jag kanske velat lyfta fram färgerna lite i både bil och regnbåge lite till. Men jag tycker känslan av ’förr i tiden’ ger den en härlig kvalitet!
* Så det blir i alla fall 1 poäng från mig! :)
#4 – **Min bild – Skål!
**Tack för kritik och kommentarer! Själv tycker jag också att den är lite ”tråkig”, ingen ”komposition”, men blev så förvånad över ’färgkompositionen’, så jag tyckte den platsade i denna omgångs kriterier (färgkontraster). :)
#5 – **Majlar
**Jag tycker detta är en läcker och vacker bild! Stilrent och en bild som kan användas på många sätt – vykort, tavla o s v. Klara detaljer i ’förgrundsblomman’. Stilren men ger mig ingen ”känsla”.
* Från mig blir det 2 poäng!
**6 – WickedAlley – Efter regn kommer solsken :)
**En jättevacker bild på regnbågen! Samtidigt ger bilden mig en ”kall” och distanserad känsla – nästan som att det skulle vara en ”snöbåge” (som man kan se på vintern ibland). För att ge bilden den lugna känslan som jag tycker att den ändå har, skulle jag kanske beskära bort den undre delen av bilden, sandstranden.
* Jag ger den 2 poäng!
**#7 – MissInAction - På väg mot nya äventyr
**Gillar vad bilden ’berättar’. Och att katten ”är på väg ut ur bild”. Samtidigt känns det som att katten ändå inte är i fokus. De utblommade maskrosorna stjäl lite för mycket av min uppmärksamhet. Kanske hade mer skärpa på katten än annat hjälpt till med den saken?
* 1 poäng
**#9 – Amelida – Syrén
**Första intrycket är att det är en skön somrig bild. Men se’n är det som att det ljusa till höger, som blir lite för ’skarpt’ och den lite murriga färgen på översta blomklasen förtar den känslan lite. Å andra sidan så lyfter ’ljuset’ fram utmaningens uppgift, kontrastfärger… Tycker också om den undre blomklasens färger och de detaljerat klara blommorna.
**#10 – Jazzbass – Porcelain Moon
**Härlig bild ”in action” på scen. Mycket känsla från personerna i bilden och färgerna lyfter den. Särskilt gillar jag färgerna och rörelsen i håret på grabben! ”Monitorbilden” med träd och grönska (eller vad det nu är) hade jag önskat inte fanns med – då hade bilden känts helt perfekt för denna slags bild.
* 1 poäng
**#11 – NaDa – Gul – blått
**Somrigt! Härligt! Jag skulle önska att blomman fick ”trona” lite högre upp på himlen för att inte himlen skulle ta så mycket ’utrymme’.
* 1 poäng
**#12 – Felixhaljeskog – Tärningar med bakgrundsfärg
**Jag tycker det är en spännande bild! Den sätter fart på min fantasi som skapar en ”story” kring tärningarna och ljuset/mörkret.
* 2 poäng
**#13 – Niini
**Snygg bild, kanske lite ’tam’ – men mycket sommar! Maskrosen är en härlig sol i sommargrönskan! Jag störs lite av ”kontrasterna” i bakgrunden – de ’drar’ mitt fokus till sig för mycket. Kanske lite mer oskärpa i bakgrunden ’fixat’ det?
Saknar ännu kommentarer av två personer. I väntan på dem, finns det förslag på nästa tema? "Somrigt" kanske?
#25 - Det är bättre tycker jag med lite mer allmänna teman som inte kräver att man fotar ett viss specifikt motiv, utan som ger en lite större friheter att fota vad man vill eller har möjlighet till att fota. En bild på en snigel kan dock funka utmärkt under "somrigt" eftersom det är ett mindre snävt begrepp.
Finns det fler förslag?
Vad sägs om solljus som tema?
Tycker somrigt låter perfekt!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Somrigt passar ju utmärkt nu..
Hej,
Väntade på fler kommentarer men det verkade inte komma några. Här är resultatet, räknade bort de som inte kommenterat:
lilla jag
13
Andina
5
majlar
13
MissInAction
2
JazzBass
8
Nada…
11
felixhaljeskog
9
Niini
5
Så det blev en delad första plats för första gången i Utmaningen, och det var första vinsten för båda två. Stort grattis till er, 'lilla jag' och 'majlar'! Fina bilder!
![]()
Jag tror jag kör igång nästa utmaning direkt, med temat Somrigt som ni inte verkade ha nåt emot. Bra nu när det är midsommar i helgen. 
Grattis Lilla jag och Grattis Majlar! Ni är värdiga vinnare med era vinnarbilder!
Stämmer in i applåderna!
Grattis till er!
Ja i midsommartid finns det ju ett och annat att fotografera! Ska bli skönt med några dagars ledighet nu.
Kluring om Ryssland
Grattis! coolt med lika poäng! :D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Tack så mycket. Jättekul att ni tyckte om min bild./Marianne
Grattis till dig med lillajag.
Grattis grattis! :)
(Kanske lite sent, men har inte haft tillgång till internet på ett par dagar..)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
men snäck djur, tilexemmpel sniglar och sånt =)