Kamera tips någon?
Nu är jag här inne och söker tips (igen).
Det är nämligen så att jag ska köpa en ny systemkamera.
Min nuvarande är en Nikon D70, som jag har tröttnat på.
Jag söker alltså något nyare.
Något i bra pris. Inte över 6000kr, kunna filma, "stor" skärm.
Det jag fotar mest är djur (hund) och natur.
Antingen Canon eller Nikon.
Tacksam för svar! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Har ingen koll alls på Canon, Nikon D5100?
Denna typ av tråd har ju varit uppe en bunt ggr sista veckorna. Sök på ny kamera, köpa kamera, kameratips osv, läs där för lite mer info.
Annars, även om jag har plåtat Nikon sen -87 så finns det ju massvis med nya spännande kameror. Har man inga prylar sedan gammalt är det ganska ointressant vilket märke man väljer.
Dina krav är alldeles för generella för att kunna ge ngt bra tips, N 3100/5100, Canons motsvarande, Pentax, Sony, Spegellösa osv. Det finns alldeles för mycket på marknaden för att kunna ge ett enkelt rakt svar. Men kolla tidigare trådar.

Om du berättar lite mer utförligt om vad det är som du har tröttnat på hos din D70 och vad du tycker är bra med den, som du inte vill vara utan, kanske du kan få mer initierade råd.
D70 är en av de mer avancerade modellerna, och den har många ergonomiska fördelar framför instegsmodeller som exempelvis D5100, men de nyare kamerorna har bättre sensorer och kan ge bättre resultat, i synnerhet i svagare ljus.
Om du vill ha lika bra sökare som D70 och ett fönster på ovansidan för att se inställningar, är det D7000 som ligger närmast, men den kostar ungefär 9000 kronor. Om du kan få tag på en D90, som är en utgången modell, så kan du kanske få den inom din budget. Också D90 har lika bra sökare som D70 och lite större skärm, direktvisning, video.
Instegsmodellerna har inte lika bra sökare, men D5100 har lika bra sensor som D7000, vilket ger lika bra egenskaper vid svagt ljus. D7000 är annars betydligt snabbare, vilket kan vara värdefullt när man ska ta djur och annat som rör sig kvickt. D90 är i många avseenden lik D7000. men har inte fullt så stort dynamiskt omfång.
Så en instegskamera är i några avseenden ett par steg tillbaka och i andra ett par steg framåt, medan en av de mer avancerade är bättre på nästan alla punkter än din D70.
Så berätta gärna precis vad det är som du har tröttnat på, och vilka saker hos D70 som du uppskattar.
1# Jasså, okej tack!
2# Först oh främst den otroligt lilla skärmen som inte alltid visar dom små detaljerna på bilderna som förstör när man fått upp dom på datorn.
Sedan tycker jag att bilderna blir för brusiga lätt, samt inte får fram dom skarpa linjerna på föremål ibland. (Beror ju på fotograf också).
Jag är själv inte den bästa då jag först nu "vågat"/gett mig tid att fota manuellt.
Sen blir inte bilderna så bra vid svagt ljus, och är ganska trög när man ska ta fler bilder på raden. (Glömt bort vad inställningen heter) men hoppas ni förstår!
Annars är jag ju rätt nöjd med den vid porträtt mm.
/Nicole
Ok, skärmen är ju större på d90 och uppåt. Sen har ju kamerorna utvecklats, iso har blivit lägre och brusredicering är otroligt mycket bättre.
Seriebildstagning är ordet du letar efter :)
#5 Jo precis. Hehe tack!
/Nicole

Jag hade hoppats att du skulle beskriva lite mer detaljerat vilka saker hos kameran som du intte har tröttnat på.
Det är nämligen några ergonomiska saker hos de olika typerna av kameror som kan göra väldigt stor skillnad för hur man trivs med kameran. Som jag ser det är det lättare att tröttna på instegsmodellerna än de mer avancerade, men vi är ju alla olika, så det är långt ifrån säkert att du skulle tröttna fort på samma saker som jag. Det kan ju vara så att sakerna som jag tycker om i stället är besvärliga för dig.
Så jag ska ändå försöka beskriva de där skillnaderna:
- Nikons mer avancerade modeller har sökare med prisma. Den är ljusare och större än sökaren hos instegsmodellerna. Om man vill ställa skärpan manuellt i sökaren är de väldigt mycket bättre. D70 har en bra sökare, medan exempelvis D5100 eller D3100 pcj D3200 har lite sämre sökare, eftersom de inte har prisma, utan speglar, en billigare lösning.
- - De mer avancerade modellerna har två hjul för att ställa in bländare och tid när man tar manuellt, och annars för att skilja funktionerna kompensation eller ändring av tid/bländare i andra lägen. Instegsmodellerna har ett hjul för tummen bara, som växlar funktion beroende på i vilket läge programratten står, och som växlar när man trycker kompensationsknappen. Jag tycker att det är bekvämare och lättare att hantera när man har skilda hjul för varje funktion.
- - Programvredet sitter på vänster sida på de mer avancerade, och de har ett fönster på högra sidan där man kan se vilka inställningar man har gjort, så att man slipper titta på skärmen eller i sökaren för att se det. Det tycker jag är bekvämare än att behöva bläddra fram rätt bild på skärmen eller kolla i sökaren för att se hur kameran är inställd. Instegsmodellerna har inget sådant fönster (LCD-skärm), så där måste man endera titta på skärmen, där man kanske måste bläddra fram rätt visning, eller titta i sökaren. Inställningar som Vitbalans och kompensation har man på så sätt bättre överblick över i den avancerade kameran. Programvredet på instegskamerorna sitter där det där LCD-fönstret sitter på D70.
- - Seriebildtagningen är snabbare på de mer avancerade kamerorna.
- - Det finns fler knappar på de avancerade kamerorna, för att man ska slippa bläddra så långt i en del menyer för vissa inställningar, utan man kommer åt dem direkt. Det gäller sådant som Vitbalans bland annat. På "instegsmodellerna" är funktionerna dolda lite längre ner i menyerna och då måste man bläddra lite mer för att nå såna saker som är väldigt lätta att ställa in på de lite mer avancerade. Din D70 tillhör de mer avancerade, liksom D90 och D7000, medan D3100, D3200 och D5100 är instegsmodeller.
Sammantaget betyder alla de här skillnaderna att jag inte skulle trivas med någon av de enklare modellerna, medan en mer avancerad skulle passa mig bättre. För mig betyder det att en D70 oftast är mer lättjobbad än en D5100.
Andra saker kan ha större tyngd för dig. D5100 har betydligt bättre egenskaper när det är svagt ljus, och den kan ta klara och fina bilder inomhus där det blir brusigt med D70. Den har video, och den har större skärm. Det går också att fälla ut skärmen så att man kan se den mer bekvämt när man jobbar med kameran i obekväma lägen, och man kan använda skärmen för att komponera bilden, en finess som jag uppskattar mycket, men som saknas på de mer avancerade hos Nikon.
Gå helst och titta på de olika varianterna någonstans där alla finns, så att du kan få en uppfattning om hur de är att hålla i, att titta i och att pilla på.