Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 736 ggr
Schnauzertik
2012-06-19 10:55
0

Behöver tips

Vill försöka få till lite bilder på vårt hembiorum och också utrustningen, men det blir mest ointressanta bilder.

Någon som har förslag på hur jag ska tänka

Värd för Pensionärer

JazzBass
2012-06-19 11:09
0

Svårt att säga då jag inte sett rummet, men jag skulle nog köra med ungefär så mycket vidvinkel som bara möjligt för att få med linjer av väggar, tak och prylar i kompositionerna, och ge en känsla av djup och rymd. Sen skulle jag troligtvis placera de intressantaste detajlerna i förgrunden så de tar upp en större del av bilden än annars. Sen skulle jag nog exponera sparsamt och använda stativ. Liten bländare om jag vill ha hela rummet skarpt, stor bländare om detaljen i förgrunden ska komma fram bättre. Bara att testa på… :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2012-06-19 12:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för kommentare. Egentligen är jag så missnöjd med bilderna hitintills att jag knappt vill visa dem. Men här kommer några ändå. Du ser iallafall hur rummet ser ut.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2012-06-19 12:54
0

JazzBazz du ser väl vilket land mina frontar kommer från?

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2012-06-19 12:56
0

En till

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2012-06-19 12:56
0

Fler

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2012-06-19 12:57
0

Fler, ser nu att de blev lite för mörka när jag laddar upp dem.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2012-06-19 12:58
0

Hur tar man bäst en sån här bild?

Värd för Pensionärer

ru4real
2012-06-19 13:05
0

#7 en sådan bild tar du nog bäst genom två exponeringar, en tagen i ett mörkt rum och en i ett tänt rum och kombinera de 2 sen. Alltid svårt, eller testa ett HDR-foto, om din kamera klarar det.

Sen tycker jag att bilderna är lite sneda, horisontmässigt, det blir lite jobbigt att titta på dem, känns som om man står och lutar :)

JazzBass
2012-06-19 13:09
0

Tja, om man bortser från att de är lite väl mörka som du själv säger så tycker jag du borde satsa på att ta bilderna ur mer intressanta vinklar. Låt t.ex. stereobänken gå som en diagonal över bilden och sänk alternativt höj kameran ordentligt. Fota inte från ögonhöjd i alla fall. Rakt eller nästan rakt framifrån ger inte speciellt roliga bilder. Korrigera gärna också bildfältskrökningen i efterbehandlingen. Glad

Nej, ser inte varifrån frontarna kommer men då du ställer frågan gissar jag på Finland… Flört Jag är inte så insatt i hemmastereosystem. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2012-06-19 15:25
0

Tack för synpunkter o råd. Får fundera och prova lite olika saker.

Rummet står i alla fall still så man kan prova hur mycket som helst.

Och JazzBass visst är det en finsk högtalare (Gradient revolution) en riktig ögonsten (eller kanske det ska heta öronsten)  för mig.

Värd för Pensionärer

LFCFredda
2012-06-19 17:02
0

Personligen tycker jag att bilder på elektronik passar utmärkt om man fokuserar på små detaljer och har ett kort skärpedjup. Det funkar inte om du skall visa upp hela rummet så klart :)

Schnauzertik
2012-06-19 20:54
0

#11 Tack för förslaget!

Min tanke är att jag ska ha lite olika bilder på bio/bild/ljudrummet och utrustningen, det ska vara lite dokumentärt, så det är säkert bra med en del detaljbilder också.

Värd för Pensionärer

MissInAction
2012-06-19 22:12
0

Googla lite på hemmabio eller motsvarande på engelska och se om du hittar lite inspiration Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Schnauzertik
2012-06-20 10:00
0

Tack!

Jo med dagens teknik finns det många möjligheter att få ideér.

Google är givetvis en, liksom också detta forum.

Värd för Pensionärer