(M) Nalle
Igår tog jag några bilder ute på en nalle. Var mest ute efter känslan i bilden: känslan av ensamhet eller fundersamhet. Man kan ju tolka olika. Vad tycker ni? :) Vad skulle jag kunna göra bättre vid fototillfället/ i efterredigering?
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
I första bilden skulle jag nog hellre velat ha att nallen låg ner på marken, så det skulle se ut som dens ägare hade tappat den.
Och i andra bilden hade det varit kul om man såg en liten unge springa runt med en ny leksak som var mycket viktigare än nallen.
Det är mina tankar. :P
Förresten, rolig idé. =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Jag tycker nog att den mer antropomorfa varianten i första bilden är mer talande än om nallen hade legat som tappad eller slängd. Den här idén har ju Moalinn jobbat på tidigare, och jag tycker att just elementet som har lagts till i den första bilden, vägen, ger den en ny dimension. Mjukheten och oskärpan bortåt, och ljuset som är koncentrerat till vägen gör bilden starkare, den förmedlar verkligen en känsla som av att vara övergiven.
I den andra bilden hittar jag ingen punkt att fokusera på, och inte heller någonting som nallen är inställd på. Den första har ett tydligt budskap, där man kan tänka sig nallens blick riktad mot samma ljusa avlägsna fläck som bildens komposition riktar sig emot, där vägen försvinner i fjärran.
Första bilden är riktigt bra där budskapet är tydligt. Nallens placering i bilden och den tomma vägen som försvinner bort i ofokus ger bilden djup och känslomässig rörelse. Man blir nästan lite ledsen att se den ensamma övergivna nallen.
Andra bilden säger mig tyvärr inte så mycket.
Mycket bra jobbat Moalinn!
#4 - Det här var inte Moalinns bilder…
Gillar också första bilden, den är mer talande än den andra.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag gillar bild nr 1 - den bär verkligen med sig budskapet om att känna sig övergiven.
Gör man som föreslagits, att nallen läggs ner som om den tappats e d, så upplever jag mer att en så'n bild skulle berätta "storyn" att nallen tappats/övergivits. Men i bilden här, så upplever jag att det är Nallen själv som "talar/tänker" - att h*n känner sig övergiven.
Jag ser verkligen bilden framför mig om en bil som åkt iväg och försvunnit bortom horisonten/in i ljuset och lämnat Nallen kvar sittandes vid vägkanten.
Kanske skulle jag vrida nallen en liiiten aning mer så att jag ser en liten del av ansiktet från sidan också - för att "få mer kontakt" med nallen.

Bilden nr 2 - ger mig ingen känsla av 'kontakt'. Det är som att Nallen inte hör ihop med bakgrunden. Jag upplever inte ensamhetskänsla eller kontemplation. Jag ser 'bara' att det är en nalle och en fin natur.
Det var om känslan som bilderna förmedlar… 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Oj förlåt Tregly, jag missade att det var du som lagt upp bilden eftersom jag såg Moalinns namn i Inkans inlägg när jag skrev
Hursom så var det mycket bra fotat av DIG
Tack allihopa för kritiken! :) Jag ser nu också att andra bilden kanske inte förmedlar så mke känslor. Skulle precis som Cochon skrev låtit ett barn vara framför nallen och lekt med en nyare leksak, då hade nog känslan funnits där! :)
#8 Det gör ingenting ;) Så alla vet så försökte jag inte härma Moalinn på något sätt. Jag mindes att någon hade försökt förmedla känslan av ensamhet och hade använt sej av något gosedjur. Bra idé tyckte jag och ville också försöka för att se hur mina bilder skulle se ut.
Seriously, you don't!

Idéer är fria att ta efter och pröva. Jag tycker att du har gjort det bra.
Jag tänkte också lite på att man kan kanske prova andra varianter på komposition med vägen, kanske för att få tydligare diagonaler; jag tänker mig en diagonal utefter vänstra vägkanten mot horisonten uppe i överkant, och en annan diagonal till nallen. Höger vägkant fortfarande uppe en bit efter höger sida, men kanske lite större bildvinkel för att se nallen en aning mer från sidan, men utan att egentligen vrida den, mer att vidvinkel och närmre gör att man ser den lite mer snett. Ett tema kanske värt att undersöka vidare, eller så vara nöjd med att bilden faktiskt förmedlar just det du ville säga.
#10 alltid något att prova! :) Just dessa var mer för träningens skull. Det är första gången jag fotar något icke levande ting eller vad man ska säga och få det att förmedla en känsla. Annars brukar det mest bli på hästar, andra djur och natur. Men om jag ska utveckla idén så kan en annan komposition vara något att jobba med. :)
#11 Jag provade att göra den i svartvitt, men tyckte att den blev lite för grå och dyster. Men en smaksak såklart! :) Alla tycker ju olika
Seriously, you don't!
Första bilden ser jag inte Nallen utan ögonen dras till blänket/ljuset på vägen, tycker det är för ljust där…..
Kul idé annars tycker jag.

Man brukar använda lite annan teknik när man jobbar i svartvitt, där man accentuerar vissa saker genom att "pjatta" och "efterbelysa" (dodging and burning på engelska). Det brukar sällan funka att bara avmätta all färg. Här skulle jag troligen ha pjattat nallen och sedan gnuggat fram lite mer kontrast i det området om det vore med fotokemi, men det finns liknande metoder också digitalt.