Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2358 ggr
Frosstis
1

Fototips till nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde nyss ett forum men ville ha alla tips samlade här..

Jag har somsagt en Canon PowerShot A2200 som jag tycker är bra, om man tar kort på något stillastående, inte som min hamster Flört

Jag vill jättegärna ha tips på hur man fotar, min syster "orkar" inte lära mig. Det blir hela tiden "Nej en annan dag"

Så nu undrar jag, som nybörjare, kan ni hjälpa mig att fotografer bättre? Jag älskar att fotografera men vet att jag är dålig, så vill gärna bli bättre :) Skriv gärna ordförklaringar. Hur ska man ha kameran? Hur ska man göra för att få ett bra ljus? Hur gör man så att bakgrunden blir bra, och inte allt för jobbig/störande? Hur långt fram/hur långt bak m.m

Denna bilden är en testbild, har jag satt fokusen på godisen bra?

ru4real
0

OJ. Många frågor där.

Det enklaste/bösta är väl om du testar olika fotokurser på nätet, de flesta är riktigt bra faktiskt. Googla runt lite. Hittade dessa men det finns fler:

http://fototips.se/fototips.asp och här: http://www.fotoforalla.se/artiklar/skolor-och-tips/fotoskolor

Börja där. Sen kan du fotografera mycket, lägga upp bilder för kritik här.

Frosstis
0

Okej tack :D

Hehe ja många frågor ^^

JazzBass
1

#0 - Ja du, det finns ju orsaker till att det finns fotoutbildningar. Flört Men ser man rent tekniskt så tycker jag det är några saker som är väldigt viktiga att ha koll på, och som man kan lära sig själv bara man vill:

• Exponeringen
    D.v.s. man förstår sig på iso, slutartid och bländare och hur dessa påverkar bilden. Man förstår sig även på exponeringskompensation och vet när det är bra att använda sig av det.
  • Fokuseringen
    Att man har koll på var fokusen hamnar (ja, den ser ut att ligga helt rätt på din bild) och förstår sig på låsande och följande autofokus, och kan använda manuell fokus vid de tillfällen det kan vara bra att använda. (Ganska sällan är det dock nån fördel med manuell fokus nuförtiden).
  • Vitbalansering
    Olika ljus har olika färg och det måste man ofta kompensera för så att grått också ser grått ut på bild. Det här är oftast bäst att ställa i efterhand, om man fotar i råformat. Fotar man jpeg är det bra att få det åtminstone ungefär rätt direkt i kameran.

När man har allt det här under kontroll så har man kommit ganska långt. Glad För att lära sig det tycker jag det är viktigt att man i det längsta undviker full automatik och istället tvingar sig använda halvmanuella eller helmanuella lägen. Det vinner man på i längden även om det kan bli en och annan misslyckad bild i början.

Vidare är det viktigt att tänka på komposition när man tar bilden, och t.ex. försöker undvika störande saker i bakgrunden. Att bara sikta rakt på det man vill ha och knäppa av brukar inte ge speciellt bra bilder. Ha koll på hela bilden när du knäpper av! Det är viktigt.

Sist men inte minst är efterbehandlingen viktig för att bilderna inte bara ska bli bra utan riktigt bra. Oftast behöver man se över åtminstone kontrasterna, vitbalansen, färgmättnaden och skärpan, men möjligheterna i efterbehandlingen är väldigt stora och endast ens egna ork och fantasi sätter väl gränserna för vad man kan göra. Men underverk ska man inte vänta sig av efterbehandlingen, utgångspunkten ska vara att få bilden så rätt som möjligt direkt i kameran.

Sen finns det ju miljoner andra saker som kan vara nyttigt att veta, men det här är väl lite grunder i alla fall som kanske hjälper att komma igång. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Frosstis
0

Tack så mkt #3!! :) Vad är helmanuell/halvmanuell/manuell och hur ställer man in det då? Flört

Inkanyezi
0

#4 skrivet av paulinabieber

Det är nog inte så mycket idé att fundera över hur man ställer in olika varianter av manuella lägen, eftersom de inte alls finns på din kamera.

Det finns ett läge där man får mer kontroll över vissa saker, P, men jag vet inte vilken skillnad det gör mot läget Auto på just den kameran. De "halvautomatiska" lägen som nämns i #3, utöver P, finns inte på PowerShot A2200.

Jag tror att det är enklast att helt enkelt läsa bruksanvisningen och prova allting, och sedan ställa mer specifika frågor när det är någonting speciellt som du funderar över.

Din godisbild blev nog ungefär så bra den kan bli. Fokus ligger i alla händelser rätt, och du har ju lyckats ställa in kameran så att den inte använder blixten. Det är en av de manuella möjligheter som finns på din kamera.

Frosstis
0

#5 tack! :)

En annan sak (elelr det kanske är samma? Tungan ute) är att hur fokuserar man på en sak? Eller kan jag inte göra det?

Inkanyezi
0

Jag tror inte att du med din kamera kan välja vad du ska fokusera på. Du får nog bara "grönt ljus" när kameran har ställt in fokus, och möjligen visar den med en liten ruta på skärmen var fokus hamnade.

Men du kan kolla i din bruksanvisning, om det går att ställa in den där rutan, så att kameran inte får välja själv, utan måste fokusera där du bestämmer. I så fall kan du rikta rutan mot det som du ska ställa in på, så ställs fokus där.

Frosstis
0

Okej, ska kolla.

Haha ja det blir en grön ruta där den fokuserar ;) ska titta i boken :)

Frosstis
0

det står typ att jag ska trycka ner ↨ knappen (en pil neråt typ). Men jag kan inte hitta en sådan knapp? Obestämd

Inkanyezi
0

Jag vet inte hur det ser ut i din svenska bruksanvisning, men i den engelska står det på sidorna 93 och 94. Tracking AF - det kanske kallas AF-spårning eller någonting däråt.

Pilknapparna är de fyra som sitter runt FUNC SET, och de har flera olika funktioner, men de är också pilknappar, och det beror på i vilket läge man är hur de funkar. När du har kameran inställd för att ta bilder kan man välja självutlösare eller stänga av blixt, och när man visar bilder kan man välja bild eller radera, och när man har zoomat in en bild man tittar på kan man flytta runt i den. Om man zoomar ut får man upp en hel karta med bilder där man återigen kan välja med piltangenterna.

Ove555
0

Lyssnade på ett intressant fotoprogram på den lokala radion i dag. Programmet började ca 10,40, Bif här en länk

http://sverigesradio.se/sida/ljud/3994648