H J Ä L P ?
Jag är ganska ny inom "systemkamera-världen". Alla dessa inställningar och knappar.. Jag är nog ganska trög, men skulle någon kunna förklara för mig vad ISO, brännvidd, bländare, slutartid och allt det där är? Kan ju tillägga att jag har en Nikon D3100 och ett Nikkor AF-S 18-55 mm. Jag har även läst instruktionsboken en gång .. men kan någon säga vart man ändrar alla inställningar osv? Hittills har jag kört på auto inställningarna, men jag vill så gärna lära mig anpassa kameran efter motivet, och inte motivet efter kameran. Så alla proffs där ute! Ge mig alla tänkbara tips och trix, instruktioner osv! :)
Visst låter det som att jag är dum i huvudet? Nej jag får nog läsa igenom instruktionsboken några gånger ikväll..
Kan säga att det ger mycket att googla :) Orkar inte skriva ner allt nu tyvärr. Men är säker på att någon svarar senare, men som sagt; googla! 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Tack! Jo, ska nog göra det ;D
finns säkerligen fulla youtube så du behöver inte ens läsa om du vill det, om hänger med på engelska språket. Annars finns massa guider i hela google, på valfritt språk.
Så mycket bättre faktiskt att läsa all lättåtkomlig information som folk har lagt ner tid på att formulera lätt förstårligt och bra. Just när det handlar om grundläggande information.
Kom gärna tillbaka till forumet om du har några följdfrågor!
Denna länk kan kanske hjälpa dig.

Här finns en liten genomgång som kanske kan hjälpa: Fotoinspiration.se
Beställ DVD 1 (eller bägge) från Fotoautomat.
De kostar en bra slant men är mycket bra, väl värda pengarna.
Rekommenderas inte bara till rena nybörjare, utan även de som anser sig ha de mest grundläggande kunskaperna har nytta av dessa instruktionsfilmer.
Tack allihopa! :)