Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 932 ggr
[Noctifer]
1

(H) Rhododenron

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha kritik på denna bild. Egentligen inte mycket baktanke med bilden, hade tråkigt och kom och tänka på att rhododendron buskarna i trädgården har vackra fläckar i mitten av blomman. Så gav mig ut och försökte få en bra bild på det

Inkanyezi
1

Bilden är egentligen rätt fin, ser ut att vara bara pyttelite överexponerad, men klippningen i rött kan bero på konverteringen.

Det som drar ner intrycket är den inbäddade färgprofilen som inte stämmer med visning på skärm i sRGB, så att blommorna ser bleka ut. Jag tycker också att de mörka partierna har lyfts lite för mycket, så att kontrasten över hela ser blek ut. Jag vet inte vad du har för skärm, eller varför du har en inbäddad färgprofil. Den kanske stämmer med din skrivare? Men när man lägger på webben blir bilden i regel bäst om man lägger den konverterad till sRGB.

Om det röda inte klipper i råfilen kan gradationen i blommorna bli lite fullare, och med rätt färgprofil ser den riktigt bra ut med en härligt varm ton i blommorna.

[Noctifer]
1

Tackar tackar.

Du skulle inte kunna förklara lite med du menar med färgrymd och hur man ändrar.

Vad jag kan få fram på min dator är att den dock ska va i sRGB. Kollar jag i Exif med Prewiev står det iaf Color space: sRGB.

Dock ser jag nu när jag tog fram raw-filen att det verkar som färgerna är blekare på denna bild än vad den var från början. Kanske jag som gjorde något dumt i redigeringen.

Har en macbook pro och gimp som används för bildredigering.

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är Gimp som talar om att den har en inbäddad profil.

[Noctifer]
0

Hmm nu får jag upp samma ruta när jag öppnar jpg versionen, fick det inte förut.

Då är bara frågan hur gör man för att slippa den profilen. Om det nu ens går.