Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1816 ggr
maria93
0

Dålig autofokus :(

Hej! Har en fråga angående ett objektiv, jag fotade nämligen en del med det i helgen men använde autofokus, (då det mest var mingelbilder). Bilderna såg bra ut i kameran men väl hemma märkte jag att många är väldigt oskarpa.

Tidigare har jag mest använt objektivet för macrofotografering med manuell fokus och då tecknar det väldigt skarpt. Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta Tamron 60 mm F/2 macro. Borde jag lämna in objektivet eller har det så dålig autofokus? :O I så fall väldigt synd…

Måste bara tillägga att vissa bilder blev skarpa. Men det var alldeles för många som inte var bra.

Moalinn
0

jag har ingen som helst erfarenhet av tamron, men jag har av mitt nikon 85 f/3.5 macro och även det har lite dålig autofokus. Min teori har vart att det är så just för att det är ett macroobjektiv, de har inte den bästa autofokusen vad jag har hört. Men jag vet inte, får se vad andra säger som kanske vet bättre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
1

Om din kamera kan lösa ut innan objektivet har fokuserat, så kanske du helt enkelt har tryckt för kvickt på knappen och inte väntat tills det blev skarpt?

Det kanske finns en inställning så att kameran inte löser ut innan den hittar skärpa?

JazzBass
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visa gärna upp en sådan misslyckad bild och se till att Exif finns kvar, så kan vi troligtvis hjälpa till med att sätta fingret på vad som gått fel.

Det finns en chans att objektivet felfokuserar, men jag skulle gissa att det ändå rör sig om handhavandefel i första hand. f/2 och 60mm brännvidd ger väldigt kort skärpedjup, så om motivet hinner röra sig en del mellan det att man fokuserat och sedan trycker av (inte helt osannolikt på mingelbilder) så hamnar skärpan fel. Samma sak om man komponerar om kraftigt efter fokuseringen. Det är extremt noga med så stora bländare som f/2 att få fokusen att hamna exakt rätt, och det är inte alltid precis enkelt.

Om du vill kolla om objektivet fokuserar rätt så kan du läsa det här dokumentet och göra fokustestet som beskrivs, genom att testfota näst sista sidan (utskriven förstås) i ca 45 graders vinkel. Sätt kameran på stativ och se till att kameran är i exakt samma linje som pappret. Använd mittenfokuspunkten och fokusera på det tjocka mittenstrecket. Fota med största bländaren och kolla på bilden om skärpan sitter rätt. Så här ska det se det ut om fokusen ligger rätt:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

maria93
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ja, det kan ju vara det där med kort skärpedjup, åtminstone på en del av bilderna. Men fokuserat ordentligt har jag gjort, för jag fokuserade om flera gånger då jag märkte att det inte blev skarpt - utan förbättring.

Tittade igenom de oskarpa igen nu och märkte att kropparna på personerna ibland är skarpa men ansiktena ur fokus… Då har jag ju fokuserat på ansiktena och sedan komponerat om så att kropparna kommer med. Kan det vara anledningen? :/ Ska prova igen men använda rätt af-punkt från början så kanske det blir bättre…

Var ute idag igen för att testa och då gick det mycket bättre, bara några få Oskarpa bilder?. Speciellt nöjd blev jag eftersom några ankor fastnade riktigt bra, och de sitter ju inte precis stilla när man vill :P Idag var det ju dock mulet, och då var det ganska soligt. Kan det ha någon betydelse?

Vill ogärna lägga upp mingelbilder på folk utan tillåtelse men de kunde se ut mer eller mindre så här fast med en människa som motiv. På just den här bilden är det ju mer skärpa i nedre kanten, men på mingelbilderna hittade jag ingen skärpa någonstans.

maria93
0

#3 Och tack för testet! Ska kolla om jag hittar det någonstans… Borde ligga på nätet :)

Inkanyezi
1

Det kan vara så att du inte låste skärpan när du fokuserade på ansiktena. När man komponerar om är det mycket sällan som det man fokuserade hamnar ur fokus, utan det är nog mer sannolikt att du hade fokuseringen inställd på att ständigt fokusera, så att den inte längre fokuserade där du tänkte dig.

Sedan är det nog troligt att fokuseringen på ditt objektiv inte alls stämmer, vilket andbilden ganska tydligt visar. Rubriken för tråden är egentligen väldigt adekvat. AF har stora brister också när det fungerar som det ska, men troligen är det fel på AF i ditt objektiv. Hos DSLR-kameror sker ingen kontroll av skärpan, utan AF-systemet beräknar en viss förändring av objektivets inställning som antas ge skärpa i punkten man har valt. Om den beräkningen missar på ett eller annat sätt, så kan det inte bli skarpt. Det är en av de stora svagheterna i AF hos DSLR. Fort, men fel.

Jag vet inte vilken verkstad som kan fixa det för ditt tredjepartsobjektiv, vanligen behöver man kontrollera både objektivet och kameran för att vara säker på att det blir rätt.

Fokuserar dina andra objektiv som de ska? Testa med fokustestbladet, men också på längre avstånd.

JazzBass
1

Håller med #6 här, ser definitivt ut som objektivet frontfokuserar. Det kan också vara kameran, men om dina andra objektiv fokuserar rätt (kolla!) är det troligtvis bara objektivet som behöver kalibreras.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

maria93
0

Okej, tack så mycket för era svar! Ska kontrollera af i de andra objektiven också och snacka med någon - kanske butik till att börja med. Känns värt att gå vidare nu när ni också tror att något är fel. Tack för hjälpen :D