Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4531 ggr
fia-mia
1

Att våga ta betalt

Tycker det är jättesvårt att ta betalt för fotograferingar. Så jag undrar vad ni ser som lämpliga priser för:

• bröllopsporträtt
  • vigselfoton
  • vimmelbilder från bröllop.

Finns så mycket man måste ta hänsyn till. Som 16-årig tjej utan registrerat företag har jag ju inga stora omkostnader som skatt, lokalhyra osv. Finns många fotografer som tar 10 000-tals kronor för större bröllopsfotograferingar vilket jag absolut inte kan göra. Samtidigt måste man ju inse sitt eget och sina bilders värde, jag vill ju inte direkt skänka bort det.

Vad har ni för tanker kring detta?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

KickanW
1

Det här är en så otroligt svår fråga och finns tyvärr inga raka svar på. Det finns de som tar 1 000:- för en heldagsbröllopsfotografering och de som tar 50 000:- och mer.

Först och främst måste du ju fundera över hur du vill ta betalt. Egentligen får man inte gå i plus alls utan att betala skatt på det, men det jag gjorde innan jag startade eget företag var att alltid köpa utrustning för precis det jag tjänade.

Det är mycket man måste räkna in när man ska sätta ut ett pris.

1. Först och främst: Tiden.
Här ska man då räkna in förberedelser, resor, själva fotograferingen och redigeringen (detta tar oftast längst tid).

2. Utrsustning.
Även om du redan har kamera och sådär så måste man tänka på att det är just dina uppdrag som ska betala det här. Ju mer du jobbar desto mer utrustning kommer du att behöva, och så sliter ju alla jobb på den utrustning du redan har.

3. Utgifter.
Kostar det något för dig att ta dig till platsen du ska fota? Måste du köpa med dig mat? Beställa foton som de köper av dig?

Sen får du väl slå ut ungefär vad du vill ha för betalning per timme plus de övriga två delarna, och sätta ett rimligt pris! Har man eget företag och fakturerar sina kunder så får man ju dessutom räkna bort hälften av det man tar i betalt - Eftersom detta försvinner i skatt och sociala avgifter.

Sen kan man ju göra på olika sätt också - Antingen kommer man överens om ett fast pris innan fotograferingen och alla (utvalda) foton ingår - och då måste man ju räkna in allt i priset - eller så tar man först betalt för själva fotograferande och sedan pris per bild.

Det här är det svåraste med att vara fotograf, men så småningom brukar man hitta en lämplig nivå och få tillräckligt med självförtroende för att våga ta betalt och också att höja så småningom.

Hoppas att denna vägg av text gör dig lite klokare i alla fall :)

uffelarsen
7

Mina tankar är … ta betalt efter det du kan leverera, det spelar ingen roll vad du har för omkostnader, har du utrustning för 200000:-  + lokalhyror osv eller har betydligt enklare utrustning , vad spelar det för roll? men jag ser det så här, ta inte på dig saker som du inte är säker på att du rimligern klarar av , att fota ett bröllop kan ju vara en kul grejj för dig men en smärre katastrof för dom som har bröllopet om det visar sig att dina bilder är skit i deras ögon, man tar liksom inte och gör om bröllopet bara för att fotografen inte höll måttet, se till att du har koll på dina bilder och vet att du kan leverera det som kunden vill ha då spelar det inte någon som helst roll vad du har för utgifter utan mer om vad kunden vill betala för dina tjänster och vad du kan leverera.  Har du lite bilder så lägg upp dom här så får du säkert många tips om hur du går vidare.

KickanW
0

Jag håller delvis med dig Uffe, men samtidigt inte.

Även om man är nybörjare och inte tar superbra foton så förtjänar man en okej timlön för den tid och den energi man lägger ner! Så länge man är helt ärlig med sin erfarenhet och kunskap och kunderna är införstådda med detta så tycker jag att man förtjänar en skälig betalning!

Po A
2

Jag kommer med ett helt annat tips och det är precis lika viktigt det….Backup, det kan inte sägas för många gånger om du håller på med bröllopsfotografering, backup av allt. minst två hus, går det ena sönder så står du där, lite svårt att förklara för kunden att kameran har gått sönder, jag skulle inte ta på mig ett bröllop om jag inte kände att jag hade backup på det, allt kan hända….Själv har jag med mig tre hus, kanske överkurs, men jag sover gott om nätterna :)

Kanske lite OT men jag ville bara få fram det…

Juicy
1

#3 Fast å andra sidan, är man nybörjare bör man lämpligtvis inte sälja bilder. Istället kan man öva tills man känner sig säker och vet att man kan leverera varje gång.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

KickanW
0

#5: Men var går i så fall gränsen? Jag är t.ex. nybörjare och tar därför inte priser som de fotografer som fotat i flera år. Jag tar inte såna fantastiska foton JÄMT (som proffsen) utan är lite mer ojämn i kvalitén men känner ändå att jag kan leverera bra foton och har koll på vad jag gör.

Och ändå, trots att jag inte har någon större erfarenhet av just bröllop, så tar jag ordentligt i betalt eftersom jag annars inte tycker att det skulle vara värt all den energi och tid det tar! Jag anstränger mig mycket mer och ser det mer som ett riktigt jobb när jag tar betalt som jag gör.

Däremot ska väl inte någon som aldrig fotat bröllop, som är helt nybörjare på sin kamera osv över huvud taget ta såna jobb utan i stället hänga med som assistent t.ex. - Men det var ju inte frågan här!

uffelarsen
1

#3 Med all respekt Kickan, Om jag skulle ta rimligt betalt för allt jag hade gjort så hade jag varit en rik man, det räcker inte bara att man skall få rimligt betalt , det man utför skall ha ett värde för den som betalar, för att spåra ur lite, du jobbar hårt som tusan i 5tim , jag gör exakt samma sak på 2tim varför skall någon ge dig betalt för dom extra 3tim? , alla vill ha så mycket betalt så möjlig men vill betala så lite så möjligt i andra ändan. Du får tyvärr inte mer betalt för ett arbete bara för att du tycker att din tid är så värdefull, din tid är inte värd mer än vad någon är villig att betala för den, att du är nybörjare eller inte spelar i mina ögon föga roll så länge du gör det som jag betalar för.Glad

KickanW
0

Ja, alltså såklart någon måste vilja betala för det. Vi lever ju i en marknadsekonomi liksom.

Men jag tror, i längden, att både jag som fotograf och fotografyrkeskåren i stort, tjänar på att vi värderar vårt arbete!

Om jag alltid skulle fråga "Vad vill du betala?" så skulle folk antagligen svara "Några hundralappar" på allt, och det håller inte. Om man ska arbeta hårt, utvecklas som fotograf och förhoppningsvis någon gång kunna leva på det så måste man våga ta betalt.

Hur många timmar man jobbar bryr sig ju inte kunden om utan där är det ju resultatet som räknas, men för att kunna värdera sig själv (och för att kunna argumentera för sitt värde) så kan det vara bra att se över hur mycket tid man faktiskt lägger ner.

Jag har relativt mycket jobb just nu och har därför nyligen höjt mina priser eftersom jag inte tyckte att det var värt att jobba med en fotografering och all den tid det innebär för några hundralappar. Då lägger jag hellre den tiden på annat, eftersom jag inte är i så stort behov av pengar. Så även om vissa kunder tycker att "det är vad vi är beredda att betala för några foton av dig" så är det ändå i slutändan jag som bestämmer vad jag vill ha för mitt jobb!

bgtommyalm
3

Ovanpå alla andra kloka inlägg här så har du att ta hänsyn till skatteverkets syn på det hela.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Proffsen måste betala en hel del avgifter som du slipper men du har likväl skyldigheter. jag får känslan av att du driver det här som affärsverksamhet och då skall du ha samma skyldighet som de proffs du möjligen tar brödet ifrån.

uffelarsen har gett dig många goda råd lyssna på dem!

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

ru4real
0

Har inte läst alla inlägg här, men kom på ett par saker när jag tappade upp ett bad t ungarna.

Ett proffs kan ju ta mer betalt, just m tanke på att han dels har ett känt namn, eftersom han/hon har jobbat hårt och länge för att komma dit och bli såpass skicklig inom sitt område. Erfarenhet och sådant spelar ju in.

Och när man prissätter får man räkna in flera saker antar jag, som avskrivning av utrustning och liknande (det gäller väl säkerligen folk som har det som yrke, inte en bisyssla), tidsåtgång och liknande. Å andra sidan har ju proffs den erfarenheten som krävs för att säga att ett jobb tar si och så många timmar med allt inräknat.

Priset man tar ut bör väl täcka omkostnader kanske? Fast, skillnad på proffs och nybörjare. Och som nybörjare antar jag att du talar om det för t ex en bröllopsfotografering, vad som händer om du inte kan leverera pga teknikstrul eller annat. (Tråden om backupper var j*vligt bra).

Har för mig att det finns ngn grundprislista på nätet? Vet inte riktigt. Eller var det för bildleverans?

Kanske nonsens allt det jag skrivit…

ru4real
0

Det finns en prislista att beställa från Bildleverantörernas förening, kostar ca 200,- och det kan nog vara väl investerade pengar. Och om man har företag antar jag att det är avdragsgillt?

http://www.blf.se/sv/fraga-blf/pris-pa-bilder-a-fotouppdrag.html