Nikon Coolpix S9300
jag har en sån kamera på hemgång, men vad jag funderar på är vad man tittar på i en specifikation för att se hur snabbt kameran tar bilden efter att man tryckt på knappen? läste någonstans att man ser det på hastigheten, men jag fattar ingenting.. på min gamla kamera så tog det en evighet (nåja, en sekund iaf) innan bilden togs när man tryckt, och nu undrar jag ju hur denna kamera är.
en dum fråga kanske, men jag kan inget om kameror direkt, kör alltid på auto eller macro 

Nej, just den biten brukar tillverkarna låta kunden lista ut själv, och frågan är långt ifrån dum. Den är mycket relevant, och en av de allra viktigaste. Och nej, man ser det inte på "hastigheten". Det är en överraskning man får när man använder kameran till något där man vill att kameran ska klicka till precis när man trycker ner.
En långzoomkamera, som S9300 skiljer sig inte mycket från andra kompaktkameror när det gäller trögheten i utlösningen. Det betyder att det finns två sorters tröghet när man ska ta en bild. Den ena är att kameran först ska ställa in skärpan, och den andra är själva utlösningen av slutaren efter att skärpan är inställd.
När man trycker ner knappen lite grann och väntar en stund, ställer kameran in skärpan och bekräftar att skärpan är inställd. Den tiden brukar vara ungefär en halv sekund eller lite mindre. Sedan finns tiden som brukar kallas shutter lag på engelska, slutarfördröjning på svenska. Den tiden är ungefär en tiondels sekund på de flesta nyare kompaktkameror och variationen är ganska liten. S9300 har lite längre fördröjning än genomsnittet.
Om man inte använder tekniken att vänta tills skärpan har ställts in är det lite olika på olika kameror hur det blir. Hos flera Canon-modeller kan man få kameran att ta kvickare när man trycker ner helt med en gång, men då ställer kameran inte in skärpa. Hos andra kameror ställs skärpan in först, så att det tar längre tid innan bilden tas. Tekniken att trycka ner knappen helt från att inte ha tryckt ner alls är inte att rekommendera på någon kamera, dels för att vissa av dem inte ställer in skärpan då, men också för att bilden blir oskarp, eftersom man inte kan trycka på det sättet utan att skaka om kameran ganska kraftigt. Man ska krama av kameran om man vill ha skarpa bilder, och det gäller i ännu högre grad när man har långzoom.
Så det egentliga svaret på din fråga är: Kameran löser inte ut snabbt, den är trög. Det tar en halv sekund från att du lägger fingret på knappen till att bilden kan tas, och det tar drygt en tiondels sekund från att kameran har bekräftat att skärpan är inställd, när du trycker ner knappen helt.
Tack för ett väldigt utförligt svar! det är egentligen inte viktigt för mig, då jag gillar att fota natur och växter i närbild. jag fick välja på denna och en fujifilm-kamera i ersättning för min gamla kamera som gick sönder, detta gick då på min garanti. bra att veta dock, då jag har husdjur som jag gärna fotar och är snabba att vända huvudet till då de vet att kameran har en otäck blixt