Färgen stämmer inte???
Hejsan..första gången jag skriver på detta intressanta forum:)
Mitt problem är att jag inte kan få till den varma tonen i vissa blommors färger. Det gäller speciellt lila.
T.ex så när jag fotar midsommarblomster som kan variera lite, men för det mesta är lite åt det varmare lila hållet än kallt blå så blir det ändå den kalla färgen på fotot. Hittade en nästa röd midsommarblomster som envist blir kallt blå i kameran.
Jag har testat olika inst. på wb och bildkontroll, men jag tycker inte att det hjälper. har även märkt det på andra blå blommor som har en varm ton i det blå.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Kameran jag använder är en Nikon D3000 objektiv är endera Nikons 55-300 eller 18-105.
Hoppas någon har en lösning på problemet. :)
/Lena
Se till att exponera tillräckligt sparsamt, full automatik brukar inte ge bra resultat utan färgerna blir utfrätta och sabbar alltihop. Det kan hända att du får ligga på 1 till 2 steg under normal exponering för att få till det bra.
Sen är det viktigt med vitbalansen. Jag rekommenderar därför att fotografera i råformat och ställa vitbalansen i efterhand.
Helt perfekt resultat är svårt eller omöjligt att uppnå, men med dessa två "knep" borde man kunna komma ganska nära i alla fall.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för svar.
Har tankar på att börja i råformat, men har inte lärt mig tillräckligt ännu… tror jag. :)
Ska testa detta med exponeringen.

Knepet för att få riktigt bra färger i råformat är ganska enkelt, då alla program för att omvandla råfiler erbjuder möjlighet att ställa balansen efter en referens. Man måste då ta en bild med referensen i samma belysning som det man ska fotografera, och så använder man den för att justera vitbalansen.
Om man inte har en bra vitbalansreferens, så är det de förvalda värdena som man bör använda. Där finns solsken, molnigt och oftast också öppen skugga. Öppen skugga brukar inte fungera bra för att få fina färger, medan solsken och molnigt kan ge bra resultat. Direkt solljus behöver ibland dämpas, och det finns särskilda diffusorer i fotohandeln, men det kan vara enklare att använda en reflektor för att lätta upp skuggsidan. Reflektor kan man göra själv av en bit kartong som man klistrar aluminiumfolie på.
Referens för egen Vitbalans är inte lätt att få tag på om man inte vet var. Kravet är att den ska vara helt spektrumneutral, och de flesta gråkort som säljs på marknaden är helt värdelösa för vitbalansering. Det bästa jag har hittat som är lätt att få tag på är vanligt hushållspapper som inte är behandlat med optiskt vitmedel. Det finns också ett certifierat kort för balansering som säljs av tillverkaren, WhiBal, och det kan finnas hos någon av butikerna också.
När man tar RAW behöver man för det mesta inte minska exponeringen lika mycket för att få bra färg på rhododendron, vallmo eller rosor, som när man tar jpeg. Ofta måste man dra ner två hela steg när man spar jpeg, medan det kan räcka med ett om man tar RAW.
Hushållspapper är visserligen billigt, men inte särskilt tåligt. WhiBal kostar en peng, men den håller praktiskt taget evigt. Om man har råkat smutsa ner den med något färgat, kan man slipa bort det med sandpapper om det inte går att tvätta bort, eftersom WhiBal-kortet är genomfärgat och gjort av tålig plast.
Jovisst kan man få det ganska rätt också om man fotar i jpeg, men man måste vara extra noga med vitbalansen och exponeringen då. Om det är svårare med RAW beror mycket på vad man använder för program för bildhanteringen. Själv använder jag Lightroom för all min bildhantering, och med det programmet är det precis lika enkelt att fota i RAW som i jpeg. Men om man är van att använda jpegar direkt ur kameran utan att göra nåt åt dem så innebär RAW förstås jobb. Efterbehandlar man så gott som alla sina bilder är det inte svårare att fota i RAW en jpeg med "rätt" programvara.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jodå, det går alldeles utmärkt att få bra färg i jpeg, men det har alltid varit svårt att ta vissa färger, vare sig man tar med film eller digitalt. Det hänger ihop med tekniken och mätningen av ljus, som inte tar hänsyn till mättnaden i enstaka färgkanaler. Röda rosor, vallmo och rhododendron är typiska exempel på färger som lätt blir övermättade, så att man måste dra ner exponeringen från det som kameran vill göra.
Kameran har en mycket enkel kontroll för exponeringen, men den funkar bara när man går ifrån läget AUTO. Man måste använda något av de andra lägena, och jag föredrar att ställa kameran på A, eftersom jag har kontroll av skärpedjupet då. Men det går bra med P också. Däremot kan det vara knepigare med läget S, men just för blommor i solsken brukar det ändå gå bra, eftersom optiken troligen kan blända ner tillräckligt.
Det finns en knapp någonstans strax intill avtrycket med symbolen +/-. Om du ställer kameran på A och väljer en lagom stor bländare, exempelvis 8 genom att rulla med tumhjulet, så visar kamerans ljusmätare vilken tid den tycker ska fungera när du riktar kameran mot blommorna. Så trycker man på den lilla plusminusknappen och rullar med hjulet tills kompensationen visar minus 2, så kommer kameran att exponera två steg mindre. Och det kan vara bra att inte låta vitbalansen stå på AWB, utan att man i stället ställer in på solsken.
Det finns ett knep till med din kamera, Active D-Lighting. Det är möjligt att kameran kan exponera rätt alldeles av sig själv om du ställer den på Active D-Lighting, men du måste prova om det stämmer. Eventuellt måste man ändå minska exponeringen med kompensation, men kanske inte lika mycket. Om det räcker med minskningen som Active D-Lighting gör, tror jag att det funkar också i läget AUTO.
Tack för alla råd och tips.
Ska testa allt.
Jag använder oftast bländarprioritet A… och har idag testa era tips …och det ser bättre ut på dataskärmen än i kameran.
Det program jag använder är Elements 10…och jag lär mig fortfarande.
Suger åt mig av allt jag kan lära mig och det här är nog det roligaste jag gjort hittills… även om intresset funnits sedan länge så är det nu man kan använda det tack vare digitaltekniken. :)