Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1505 ggr
Sara B
1

Begagnad 5d mk2 eller ny 7d?

Hej o hå har en fråga till er kameranissar ute i landet! :) Jag står vid ett svårt val nu känner jag :P ska uppdatera min kamera utrustning och står inför valet som överskriften säger… Om jag sk köpa en begagnad 5d mk2 eller ny 7d? Jag vet att det inte skiljer så jättemycket i pris på de kamerahusen egentligen men problemet är att om jag ska köpa en 5d så måste jag även uppdatera lite bland mina objektiv(planerar att köpa 24-70 i så fall till att ha i studion och även fortsätta använda mitt 50mm som jag använder mycket utomhus). Men somsagt vad tycker ni ska jag lägga pengar på att få en begagnad fullformatskamera med ett objektiv(detta kommer kosta mer än7d huset) eller ska jag lägga pengar på en 7d istället? Velar massor…! Vill ju ha en 5d en fullformatskamera känns proffsigt och kan ge fler jobbmöjligheter då det finns vissa jobb där de kräver fullformat(vilket jag ibland kan tycka är larvigt men det får man väl acceptera). Samtidigt så riskerar man ju mycket med att handla begagnat och kameran kan ju vara väldigt sliten till skillnad från 7d som skulle vara fabriksny…. Alla tankar är välkomna jag sitter mest o velar fram o tillbaka just nu…

[PeterWem]
1

Har 5D och 7D. Väljer oftast den äldre 5D. För porträtt och studio skulle jag även välja fullformat. 7D är en actionkamera och det är den väldigt bra på.

Inkanyezi
1

Lite kluvet, det är ju inte riktigt samma grejer. För motorsport tror jag ju att en 7D kan vara bättre, medan 5D är suverän i studion. Det finns väl knappast skäl till att inte kunna ha båda. Dessutom kommer det ju nya hela tiden, och det lär väl komma en efterföljare till 7D också.

Om din nuvarande kamera kan hålla ett tag till, så skulle du ju kunna sikta på att ha ett par olika hus, och det är inte fel att ha både FF och crop. All optik till FF går ju att använda på den mindre också, och det kan vara fördelar med att ha båda. Jag tror att jag i ditt läge skulle skaffa en fullformatare och hoppas på att den gamla inte är utsliten och ha den kvar tills det är dags att gradera upp. Senare kan det finnas begagnade av nyare typ också, eller kanske någon helt ny som är ännu bättre på ett eller annat sätt.

Så valet hänger väl mest på hur länge du kan fortsätta använda det du har. Om den packar ihop nu eller redan har gjort det, så ligger ju 7D närmast, men om den kan hänga med ett tag till, och du vill ha en FF-kamera, så tror jag att övergången kan vara delvis successiv, men inte fullständig. Båda kan vara en bättre lösning än bara den ena.

JazzBass
1

Ganska olika kameror. Behöver du inte kunna fota action med fart och träffsäkerhet i "världsklass" så skulle jag rekommendera 5D2-an.

Jag tycker ofta att det är mindre risker involverade med att köpa begagnat, om man nu är lite försiktig med vem man köper av och inte köper en slutkörd kamera. Den enda kameran jag fått skicka på service för justering/kalibrering var den jag köpte ny (Nikon D90). Min första kamera, en D60, och min nuvarande D700, köpte jag begagnade och båda var rätt kalibrerade och fungerade perfekt. De var som nya kort och gott. Har handlat mycket annat begagnat också och hittills har jag aldrig stött på nåt problem.

Om jag var du skulle jag troligtvis hellre komplettera 50:an med en fast 85mm eller 105mm objektiv än en normalzoom. 50mm brännvidd ger ju vidare bildvinkel på FF än på crop, och du kommer troligtvis få behov av nånting längre än 70mm, gissar jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
2

Det där är inte ett helt lätt val så jag förstår ditt "velande". Själv har jag båda dessa och jag använder dem till olika saker. För action och fågelfoto t ex är 7D helt outstanding av dessa två. Den är mer än dubbelt så snabb och har två processorer bl a. Men kommer du inte att fotografera action eller fåglar i flykt så är 5D ett bättre val. Att jobba med FF är så mycket bättre ur dom flesta synvinklar bortsett från dom jag nämnde. Man ska också vara medveten om att det ställer krav på objektiven om man ska få ut det bästa. Ett EF-S objektiv passar t ex inte på FF. Om du har ett 50f/1,8 II så är inte heller det det ultimata objektivet för 5D, det ger en hel del vinjetteringar bl a. Men det passar utmärkt på 7D.

Så frågan är vad du kommer att fotografera? Det avgör vilken kamera som passar dig bäst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

denstore
1

Varför inte en 5D classic och en 7D?

[alezan]
0

Ställer samma fråga som #4 vad är din faktiska inriktning i din fotoverksamhet?

Sara B
0

Hej o tack för alla kommentarer! Tar in all info och funderar :P
Jag fotograferar mest porträtt i studio och utomhus men fotograferar även en del banracing. Så ja lite gott o blandat… Men lutar nog till att det blir en 7d till obörja med så passar jag på att handla bättre objektiv under tiden o kanske uppdaterar mig till en 5d om något år eller två. :)

[alezan]
0

7D är ett helt klart bättre val om du ska fota banracing. Investera i  bra linser och du är good 2 go Cool