Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 724 ggr
Goseflir
2012-06-11 16:48
0

Bröllopsfotografering

Hej på er!
Till att börja med tänkte jag kolla om någon av er bor i Stockholm och ev kan tänka sig fota ett dop/bröllop. Vi har väl inte den bästa budgeten men vi vill ju gärna ha någon som vet hur man hanterar en kamera.

Andra frågan är att jag själv har blivit tillfrågad att fota min brors bröllop!
Jag har ju bara mitt 18-55 kit objektiv samt mitt 35 mm objektiv. Vad mer kan jag tänkas behöva?
Får ev låna ett 70-300 mm objektiv som jag tänkte man kan ha i kyrkan så slipper man stå längst fram och knäppa bilder som en fåne.

Jag ska ju också vara best man så jag kommer ju inte kunna fotografera så mycket inne i kyrkan heller, det kommer bli mest bilder utomhus bl.a deras bröllopsfoto som man kan ta om och om igen.

Tips kring det? Ska dom stå vid kyrkdörrarna osv? Låta dom själva bestämma vart dom ska stå? Vad mer kan vara av intresse att fånga på bild? Här har jag ju i princip bara mitt 35 mm objektiv att tillgå också, får ev låna ett vidvinkelobjektiv också dock.

Mingelbilder tänkte jag använda zoomen för, just för att få mer spontanbilder utan att vara "in your face" så att säga.

Vore evigt tacksam om ni kan komma med tips kring detta då det är några månader kvar men jag själv börjar redan bli jättenervös!

http://gosmagen.wordpress.com

Ylva-Li
2012-06-11 19:48
0

Skickar ett pm till dig. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2012-06-11 20:12
0

Så, pm:at så tänkte svara lite på dina andra frågor. :)

Föreberedelse är a och o. Har du möjlighet så åk till platsen några dagar innan och kolla hur det ser ut, vart du kan få bäst ljus osv.

Inne i kyrkan kan vara svårt. Vet inte vilken kamera du har, men 70-300, antar att det är sigma eller tamrons? är inte superljusstarkt, vilket kan kräva mer av kameran med iso, kortare slutartid etc.  
Nu skulle du ju inte fota så mycket inomhus då, iom att du är best man.
Men detsamma gäller väl även om festen efteråt hålls inomhus.

Vart de ska stå.. Sånt är alltid svårt när man inte vet hur det ser ut, hur ljuset ligger just där osv. Är det en jättefin kyrka så absolut, men det kanske finns vackrare miljöer runt omkring? En vacker bänk, buskar, träd etc kan vara otroligt fin rekvisita.

Titta massvis på andras bröllopsbilder och få inspiration, är ett tips. Ta massa bilder, förstås. ;) Hellre för många än för få. Ha gärna fler minneskort än ett. Att stå där med fullt minneskort är rätt drygt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

KickanW
2012-06-11 20:23
1

Ylva-Li har ju redan gett många bra råd men jag vill tillägga att om du ska fota porträttbilder av bröllopsparet så tycker jag att du ska använda 70-300mm-objektivet då och försöka hålla dig till 70mm (antar att du inte har en fullformatskamera)?

Viktigast när man fotar porträtt är ljuset. Se till att hitta en plats där det är skugga (om det är en solig dag) och gärna där ljuset ligger på från sidan eller bakom paret så att det ändå blir ett fint skimmer i växterna i omgivningen. Det är förstås alltid roligt att fota i lite speciella miljöer men om man inte är van vid porträttfoto så kan det vara smart att köra på ett säkert kort och hålla sig till så neutral grönska som möjligt. Inte så mycket himmel (den blir lätt överexponerad) och inga störande objekt i bakgrunden.

Googla på bröllopsfoton så kommer du att få massor av inspiration! Men fokusera på ljus, tycker jag. Och nu när du har tid på dig fram till bröllopsdagen så tycker jag att du ska försöka träna på att fota porträtt så mycket som möjligt! :)

Lycka till!