En bra kamera
En rubrik säger mer än 1000 ord. Eller hur?
I den här tråden skall vi diskutera bra kameror. Vad är egentligen en bra kamera? Det är ju förstås upp till var och en att bedöma. Enligt mig är det en kamera med 3 viktiga komponenter:
-Bra bildkvalitet
-Snabb
-Storlek
-Många funktioner. Här ingår bl.a zoom, bildstabilisering, blixtens styrka, ansikts-detektering, HD-video, vidvinkel, etc.
Tycker inte det finns någon kamera på marknaden idag som rymmer alla de här egenskaperna i ett skal. Här är några som nästan är vad jag definierar som "en bra kamera".
1.) Canon S3IS:
2.) Canon G7
3.) Fujifilm 6500fd
4.) Nikon d40x + 18-55+ 55-200 + blixt
S3an börjar bli gammal men är ändå het. Svagheterna är bruset och avsaknad av HD video och ansiktsdetektering. Men som sagt mycket bra kamera ändå.
G7: Vad som gör denna het är HD-filmfunktion, och de många manuella inställningarna. Bildkvaliteten är mycket god men lite för stark brusreducering tar bort de finaste detaljerna. Ingen zoomning i filmer. Dålig batteritid och dyra reservbatterier. Dyrt pris. Inget grepp som på powershot modellerna.
Fujifilm 6500fd har vidvinkel och rawformat samt ansiktsdetektering. Bra ISO performance men ingen bildstabilisering gör zoomen svåranvänd i begränsat ljus. I jämförelse med S3an sämre zoomkamera men bättre vidvinkelkamera
Nikon d40x + 18-55+ 55-200 + blixt
Ger bäst bildkvalitet. Zoomen lika stark som S3 and men utan bildstabilisering men här finns potential att använda höga ISO istället. Blixten fås på köpet. Svagheterna är priset som är svindyrt, ca 10 000kr och storleken/klumpigheten.
S3an blir min vinnare i det här testet. Bildkvaliteten 8/10 men ändå. G7an har 9,5/10 i bildkvalitet, fujin får 9/10 i bidkvalitet men faller då IS saknas. d40x får bli när man har familj och barn känns det som, saknar flexibilitet och allt i ett skal.