Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1424 ggr
Banankaka320
0

Ändra fokus under inspelning

Nydligen köpt Canon eos 600d och jag under hur jag ändra fokusen medans jag filmar?

denstore
0

Du måste göra det manuellt. Autofokusen fungerar inte vid filmning.

Banankaka320
0

Misstänkte det, tack:)

Ove555
0

Kan man även lägga in filmer här eller? Vore intressant att se lite film från systemkameror. Har själv inte testat att filma med min Canon eos 60D ännu

Inkanyezi
0

Först lägger du upp filmen på YouTube, Vimeo eller annan liknande tjänst, och sedan kan du lägga in den här. Det finns menyval att lägga in video när du skriver inlägg. Man kan också ha sin video på annan plats, exempelvis i en egen blogg eller på egen server, men det är en fördel att lägga den på en tjänst som kommer att vara öppen under lång tid, så att länken inte dör.

På YouTube och Vimeo kan man också lägga in klippet direkt i inlägget, eftersom de klippen kan spelas upp i webbläsaren.

[pandes]
0

I min 500d så håller man inne knappen med en * som ligger precis under ratten. Konstigt att det finns i de äldre modellerna 550D och 500D men inte 600D…

denstore
0

#5 Tja, det beror på hur man definierar det. Jag tror *-knappen ger dig en ny autofokussökning, men det är inte ett följande autofokus (vilket jag inbillar mig är det de flesta vill ha), och därmed något jag tycker kan vara rent ut sagt besvärligt, i och med att den kan hoppa omkring, och inte alls säkert hamnar där man vill ha den. Med så korta skärpedjup som systemkameror har, så blir det risk att saker och ting kommer helt ur fokus under omsökningen.

Inkanyezi
0

Fokuseringen fungerar väldigt bra på Sonys SLT-modeller, eftersom de har fasdetektering också när de tar video. Men om man råkar hamna utanför området där AF-punkten kan växlas för att följa det man har satt den på, så fokuserar också de kamerorna om helt vilt.

Banankaka320
0

Testade med * knappen och det hände inget, hade nog ändå velat ha den så :) Eller typ att man flyttar på "fyrkanten" i skärmen och trycker på en knapp så den fokuserar på sakerna i fyrkanten

[pandes]
0

AF i filmningen är helt vädelös och funkar bara om man ska filma saker som står stilla, det tar en evighet innan den hittar rätt, men ändå, det finns.

denstore
0

Det verkar som att en av nyheterna på nya Eos 650D som kommer nu i sommar är just förbättrad autofokus under filmning.