Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 10582 ggr
Michaela-N
0

Hur många exponeringar klarar den?

Hej!

Har en Nikon D3100, som enligt Camera Shutter Count tagit 8068 bilder. Hur många exponeringar kan den klara av, och vad är den beräknade livslängden på kameran?

ssofia
0

Det är väldigt individuellt hur länge en slutare håller. Ibland ger de upp efter 3000 bilder, ibland håller de till 50 000 bilder och uppåt.

Kameran slutar inte fungera när slutaren ger upp, däremot så fungerar inte slutaren och det betyder att inga bilder kan tas.
(Har jag för mig iaf, rätta mig om jag har fel)

Proffsmodeller brukar vara konstuerade för och hålla minst 100 000 exponeringar, så jag kan tänka mig att en kamera bland instegsmodellerna inte håller samma höga klass. Tippar på ~25 000-30 000 exponeringar innan slutaren ger upp, men det är helt omöjligt och veta från kamera till kamera

ru4real
0

Hittar inget specifikt för den (d3100), men det på ett ungefär runt en 100 000 / 120 000, kanske?

Hittade detta för d3000: http://olegkikin.com/shutterlife/nikon_d3000.htm som jämförelse. Men när du hamnat där, är det nog dags för en ny kamera iaf :)

Eller så lämnar du in kameran för slutarbyte, kostar kanske runt 2000 när det är dags.

http://www.shutteractuations.com/

Michaela-N
0

Ja, man kan ju byta slutare, men när slutaren slutar fungera lägger jag hellre några tusenlappar på en ny kamera Glad ville bara veta hur långt jag kan förvänta mig att den klarar.

Ratlings
0

Enligt samma sida har min kamera tagit 45938 bilder. 
Hur märker man på kameran att den nådd sitt maximal antal exponeringar?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Michaela-N
0

#2 La till mitt antal där Glad

ssofia
0

#4 det är inte kameran som inte klarar ett visst antal utan slutaren, den åker upp och kommer helt enkelt inte ner igen utan en service och byte av slutare, det är inget man kan göra själv.

Ratlings
0

#6 Aha där ser man. Min slutare har börjat bli sjukt seg, kanske därför då? Obestämd

// Lise

ssofia
0

#7 mycket möjligt :) Men med all rädd, den har ju nästan gjort 50 000 exponeringar!

Ratlings
0

#8 Haha ja precis.. En ny kamera är påväg i vilket fall så! Den har jobbat på bra och lärt mig mycket. Glad

// Lise

ru4real
2

Det är bra. En kamera skall slitas ut, inte rosta igen pga att man inte använder den ju. Den bästa kameran är den som alltid är med och redo.

JazzBass
0

#7 - På vilket vis har slutaren blivit seg?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ratlings
0

#11 Knappen har blivit jätte seg på att reagera. Det tar lång tid för den att fatta att den ska knäppa ett kort vilket inte är så kul när jag oftast fotar djur i rörelse. 
Dessutom hakar kameran upp sig numera varje gång jag fotar flera bilder i rad, den är seg förövrigt också. Vill inte alls vara med längre.

// Lise

JazzBass
0

#12 - Det låter mer som problem med antingen att du har ställt kameran så att den måste ha fokus förrän bilden tas (själv gillar jag inte alls den inställningen alls pga att jag använder tumfokusering och ofta komponerar om lite efter fokuseringen), eller kanske långsamt minneskort. Slutaren är det knappast nåt fel på, då den väl ger sig lär du märka det tydligt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
0

#0 Jag har läst någonstans att den ska kunna ta upp emot 50.000, men sen finns det nog många som har gått längre eller kortare :)

ru4real
0

#12 det kan ju vara så att det kommit in damm och smuts under knappen som gör ett den blir lite trög. Vet inte om man kan avhjälpa det med lite tryckluft eller så, kanske peta m en tandpetare försiktigt?

Man bör ju inte utsätta de billigare kamerorna för alltför smutsiga miljöer, eftersom de tyvärr inte är skyddade mot damm och fukt lika bra som de dyrare modellerna. Väldigt synd tycker jag.

Ratlings
0

#13 Fokus har den, men den tar bilden segt ändå tyvärr.. Och sen att den hakar upp sig, det går alltså inte att göra något alls efter frekvenstagning.

#15 Jo så kan det ju också vara, jag har en Nikon D3000 och haft den sen 2010 tror jag.

Testade ta en ny bild och kolla i den länken #0 skickade och enligt den har min kamera gjort 47 552 exponeringar. Glad

// Lise