Ang. att sälja bilder
Hej!
Jag vill väldigt gärna börja sälja bilder någon gång i tiden och har lite frågor, skulle uppskatta det jätte mycket om någon kunde svara! :)
* Att sälja något digitalt, menas det att man skickar filer via datorn till en kund?
* Papperskopior, är det sådana man själv kan beställa hos sådana som skriver ut bilder?
* Säljer man en orginalbild så säljer man den då redigerad eller inte något redigerad alls? Läser jag "orginalbild" så tänker jag helt orginal, alltså helt oredigerad men vill vara säker.
- Ska man ha logga på orginalbilder?
* Jag har alltid gett ut bilder gratis till sådana som jag känner/sådana som tävlar i min ridklubb, hur brukar ni göra med sånt? Jag vet inte riktigt själv om jag vill sälja bilder till dessa eller ge ut gratis, hur hade ni gjort?
* Behöver jag som mindreårig betala skatt om jag säljer bilder?
Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Hej! Jag ska försöka svara på dina frågor! Hur tänker du sälja bilderna? Vill du sälja foton som du redan tagit eller fotografera på uppdrag?
* Ja, digitalt är en fil på datorn, oftast en jpeg-fil.
* Japp, det stämmer också. Ska man sälja foton professionellt så bör man beställa foton från ett lite bättre labb än exempelvis fujidirekt. Det tycker i alla fall jag.
* Orginalbild kan nog betyda lite olika. Jag som fotograf skulle aldrig lämna ifrån mig en oredigerad bild (vad som är oredigerat är dessutom omdiskuterat) men det är förstås valfritt. Jag kan tänka mig att man också kan mena just den digitala filen som orginalbild. Vissa fotografer lämnar aldrig ut högupplösta digitala foton eftersom det kan ses som ett digitalt negativ och gör att kunden själv kan beställa papperskopior, förstoringar, tavlor osv.
Angående logga så har jag aldrig min logga på foton jag säljer. Ibland kan jag sälja billiga webbilder mot att loggan är på dem, men aldrig annars.
* Det här är en svår fråga! Familjen och nära vänner fotar jag alltid gratis åt - Precis som de hjälper mig med andra saker gratis. Om jag t.ex. fotat lite på någon fest eller liknande som privatperson kan jag dela med mig av fotona gratis till vänner och bekanta men om någon annan än en nära vän eller familjemedlem ber mig att fotografera något särskilt så tar jag alltid betalt!
* Jag vet faktiskt inte hur det fungerar om du är under 16. Rent juridiskt får du ju inte ingå avtla och får därför inte sälja saker men det kanske kan finnas något undantag. Annars får du väl göra det "svart" och helt enkelt inte göra det till en jättestor inkomst förrän du fyllt 16!
Tack så himla mycket för dina svar, fick en mycket större klarhet i det hela! 
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"