Hjälp med objektiv
Jag har en Canon systemkamera modell 1100 och objektivet jag har på den är 18-50 mm. Jag tycker inte jag kan zooma tillräckligt mycket då jag vill ta foto på hästar på långt håll och undrar vilket objektiv man ska ha? Ska fortfarande vara på hobbynivå och inte kosta så hemskt mycket.
Tacksam för hjälp… Är ju en djungel… Passar alla objetiv alla kameror av samma märke? Och vad står macro FD för?
Snälla hjälp
Anna
Medarbetare på djurskydd.ifokus

FD är en gammal fattning för Canon systemkameror från långt innan det fanns digitala såna. Det objektivet passar inte din kamera.
Alla AF-objektiv till Canon passar på din kamera, och det finns flera märken att välja på. Några av dem är ganska dyra, men det finns också mindre kostsamma alternativ.
I den här listan hos Cyberphoto kan du se vilka telezoomar som passar.
I regel brukar man säga att man får vad man betalar för när man köper objektiv. Och det är allt som oftast sant. Ju mer pengar du lägger på ett objektiv, ju längre kommer du kunna använda det och vara nöjd med det innan du vill uppgradera dig till ett bättre.
Precis som #1 säger så finns det en uppsjö av märken och kolla på, i alla prisklasser. Som du beskriver vill du fortfarande hålla det på hobby-nivå, men ändå kunna zooma långt.
Telezoom är vad du är ute efter, och för och fota hästar brukar 70-300 vara ett bra val!
Tack så hemskt mycket… har tittat på ett som är upp till 225 men aknske man ska ännu högre?
Vilka prisklasser är "för billigt"
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#3 jag tror du menar Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II ?
Det är absolut inget dåligt objektiv, och 250mm kommer ta dig tillräckligt nära. Vilket du än väljer kommer förmodligen göra dig nöjd! Men det är alltid bra och köra på originalmärket, alltså inte någon tredjeparts tillverkare utan samma tillverkare som kameran :)
Det objektivet har dessutom bildstabilisering, vilket är skönt och ha om man zoomar långt för det kan bli lite skakigt
#4 Sanning med modifikation, det funkar alldeles lysande att köpa tredjepartsobjektiv, t ex från Tamron, Sigma eller Tokina. De är erkända tillverkare allihopa och du kan hitta mycket fina objektiv från dem. Samma där, du får vad du betalar för. De billigare tredjepartsobjektiven kanske inte skiljer så mycket i pris jmf m Canon-orginalen, men kommer man upp i pris kan det mycket väl vara prisskillnader som motiverar köp.
#5 det var så jag tänkte egentligen men om man bara vill ha ett billigt telezoom tror jag att originalobjektivet har lite fördelar :-)
Inget ont om tredjepartstillverkare, har själv ett objektiv från sigma som jag är mer än nöjd med, och precis som du säger, kommer man upp i prisklass så levererar även de riktigt fina glasbitar.