Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 630 ggr
ru4real
2012-06-05 21:03
0

Bildhantering

Jag har i flera år använt mig av Googles picasa för att hantera och ladda in mina bilder. Det jag gillar med den är dess enkelhet, koppling till facebook och google+ bl a. Den har även ganska ok redigeringsmöjligheter och den kan tagga personer och synka dem mot mail och så. Men…

Jag börjar sakna ngn form av bättre hantering och kunna ha flera album till olika typer av bilder. Som det är nu är allt sorterat på fotodatum i kataloger, vilker funkar lysande. Men jag vill kunna på ngt vis korslänka bilderna till olika kategorier. Typ relationsdatabas eller liknande…

Vad använder ni? Vad rekommenderas? som det är idag har jag runt 170 Gb bilder (foton, skannade bilder och annat).

JazzBass
2012-06-05 22:24
0

Det låter som du vill ha Lightroom… Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
2012-06-05 22:41
0

Har lightroom, men hur hjälper mig den att organisera mina bilder?

JazzBass
2012-06-05 23:03
0

Hela biblioteksmodulen handlar ju om organisering av bilderna. Man kan ju också ta hjälp av flaggor, färgmärkningar, taggar och sånt för att skapa olika grupper av bilder, och funktionen med samlingar funkar utmärkt då man vill göra grupper av bilder som återfinns lite här och där, och kan även automatiseras så att vissa typer av bilder automatiskt hamnar i en viss samling. Väldigt användbart!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus