Mobilen som konsertkamera
När kameran och mitt älsklingsobjektiv 70-200/2,8 är inne på service efter att ha fallit i golvet och gått sönder återstår inte mycket annat än kameran i mobiltelefonen att fotografera med, i mitt fall en iPhone som jag har som arbetstelefon. Den bästa kameran är den man har med sig, och här är några bilder jag tog igår. Rattade bara lite på dem i Lightroom, konvertering till s/v och lite justerade kontraster. Drog upp clarity lite också faktisk fast jag vanligtvis är väldigt restriktiv med det reglaget.
Bilderna från kameran blir extremt brusiga vid iso 800 som här, och 1/15s slutartid räcker inte för att frysa några rörelser precis. Men jag tyckte ändå de blev rätt så bra, lite lo-fi karaktär. Vad tycker ni? Tvåan, bilden med pianisten, är min favorit av dessa.
Nån som kan gissa vilken musikstil de spelade? 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det må jag säga, inte illa alls för att vara mobil. Själv har jag en iPhone 4 och tycker den ger otroligt brusiga bilder om det är det minsta dåligt ljus. Har du gjort mycket brusreducering? Bra redigerat och bra fotat tycker jag. Gillar att du gjort dom s/v. #2 och #3 blir mina favoriter. Extra plus att du gjort #3 i kvadrat.
Musikstil sa du? Hmm, nej jag vågar mig inte på en gissning. Kanske jazz
Förvånansvärt bra bilder måste jag säga.
Tjaaa jag gissar väl oxå på att de lirar Jazz 
Tack! Det är en iPhone 4s. Brusigt som sagt, men stör inte så mycket som svartvitt i förminskat format. Rörde varken brusreduceringen eller skärpan, det enda jag gjorde åt saken var att vid exporten från LR 4 lägga på en efterskärpning med värdet "hög".
Jazz är… *fanfar* …rätt svarat! 
Musikerna är för övrigt Jonas Rönnqvist - sax, Mikael Jakobsson - piano, Andreas Henningsson - bas, Wille Alin - trummor. De två sistnämnda är från Sverige (sthlm-regionen gissar jag), de två förstnämnda finlandssvenskar från Vasa men verksamma främst i H:fors. Stället är doo-bop club, mitt andra hem. Eller iaf nästan. 
Jag tänkte inte alls på bruset förräns du nämde det 
Tycker nästan det passar på de här bilderna.
Men jag vet ju hur det är när jag tex fotar bandy 
"När kameran och mitt älsklingsobjektiv 70-200/2,8 är inne på service efter att ha fallit i golvet och gått sönder"
Att läsa det där skar i hjärtat. Jag ska nog gå och klappa lite på mitt Nikon 70-200 2.8 och säga att jag älskar det.

#9 ROTFLMAO!
Det där lät som något jag skulle kunnat klämma ur mig. Fast aldrig om ett Nikon då, såklart …. 
#9 - Absolut, gör det! 

Både objektivet och kameran är för övrigt fortfarande på service, har inte ens fått nåt kostnadsförslag på reparationen av objektivet ännu. JAS Tekniikka här i Finland som servar bl.a. Nikon skickade vidare det till Nikon i Sverige för två veckor sedan och sen dess har jag inte hört ett knyst.. 
Har också en iphone 4s. Ett problem med den tycker jag är när det är dåligt ljus, för då strålar det ut ett ljus från kameran som gör att bilden blir alldeles utfrätt. För hade inte det ljuset strålat ut när jag fotograferar (med den i svag belysning) så hade bilden blivit bättre. Vet inte om jag förkarade nu så ni förstår problemet
#12 - Ljuset du nämner borde endast vara på vid filmning om man har blixtsymbolen påslagen. Om det också är på när du fotograferar är det nog nåt som är fel. Har du provat uppdatera firmware till senaste versionen?
Nä, har inte det, och vet inte hur man gör. Har nyligen tatt det här abonemanget där den här telefonen ingick. Sen har jag ett problem till med den, och det är språket där man hämtar appar som är på tyska och engelska. Har försökt både själv och med hjälp av andra som har ipone 4s att ändra språket till Svenska men vi har inte lyckats med det
För att göra det, gå till Inställningar, välj Allmänt och sen Programuppdatering. Där ser du om operativsystemet behöver uppdateras. Jag har version iOS 5.1.1 och det behöver inte uppdateras. Dock så behövde jag det tidigare i vintras/våras då jag hade ett problem med att utgående samtal inte alltid funkade som det skulle…
App Storen är på engelska då de flesta appar är på engelska, tror jag. Men då man installerat nåt står det "INSTALLERAD" på svenska i alla fall. Men lite mer svenska skulle det kunna vara, t.ex. står det "BUY APP" om jag trycker på priset. Det här går nog inte att ändra på, om inte en ny version av firmwaren ändrar på saken.
Men jag tycker vi avslutar den här OT-diskussionen nu, den har ju inget med bilderna i tråden att göra.
Ber om ursäkt för att jag tog upp detta i den här tråden då. Gjorde inlägg här eftersom den här tråden handlar om ipone 4s. Och även appar kan ju ha med bilder att göra
#16 - Ingen orsak. Men för en mer utdragen diskusison om andra saker än vad tråden handlar om är det bäst att skapa en ny tråd.
Tycker att det är otroligt bra bilder för att komma från en telefon. Bruset märker jag inte, men det beror nog på att jag personligen gillade att plåta m TMZ och pressa den till max på den tiden det begav sig :)
(Ni som inte vet vad TMZ är får googla, hint: Kodak och sv/v)
#19 - Tack! Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte ser bruset, men jag ser det i alla fall inte som nån väsentlig sak i en bild. Än mindre nu efter att hela mars fått ty mig till den här iphonekameran. Om en bild är bra eller inte avgörs av helt andra faktorer än brus tycker jag. Hellre en brusig bild än en brusfri tagen med stämningsdödare = intern blixt.
I bilden nedan på den finska Reggaeartisten Ras Henry lade jag faktiskt på en del extra brus, tyckte det passade bra i den. Men det gjorde jag visserligen efter att först ha lagt på en del brusreducering i LR. Tyckte bättre om det här bruset än originalbruset… (Bilden tagen med D700, 70-200/2,8 VRII @200mm, f/2,8, 1/160s, iso 2500, beskuren från liggande format)
(TMZ var obekant för mig, som visserligen det mesta är som handlar om foto med film istället för sensor. Jag är totalt ute på det området…).
Skall se om jag kan hitta ngn bra bild tagen m tmz och inskannad, så man kan se hur det funkar med film.