Tips till Portfolio-hemsida
Hej. (skrev detta i Hästfoto i fokus också)
Sitter just nu och pillar på min hemsida, men har fastnat totallt. Har kollat runt på massor av olika portfolio-hemsidor för främst hästfotografer här i sverige.. Men får trots det ingen inspiration just nu.
Så tänkte ställa lite frågor.
- Vad skulle ni som besökare och ev. kunder vilja se på en hemsida?
- Vilken typ av information, förutom priser och tjänster mm., vill ni som ev. kunder ha av en fotograf via hemsidan?
- Hur vill ni att kontakten ska te sig, genom formulär eller direkt via mail/telefon?
- Ska sidan vara textbaserad eller ska varje sida brytas upp med bilder?
- Ska layouten vara bred (över 800 px) eller smal (högst 800px)?
- Och den eviga frågan, trivs ni bäst med att se på en ljus eller mörk layout?
Svara gärna på dessa och om någon sitter i samma sits som mig så kan jag gärna bolla idéer med folk. :)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Putt
/ Line Kinnari
Kan nog inte svara på allt men gör ett försök :)
- Vad skulle ni som besökare och ev. kunder vilja se på en hemsida?
Jag älskar hemsidor som visar lite av allt, bra med info om en själv, ens verksamhet, när/hur man började men också framförallt varför man tycker det är så härligt och föreviga ögonblick, det tycker iaf jag är intressant läsning och får mig som besökare/kund och fastna för dig lite mer! Sen ser jag gärna ett relativt stort utbud av bilder, det finns ju kunder inom alla områden och för och locka till sig fler behövs lite av allt!
- **Vilken typ av information, förutom priser och tjänster mm., vill ni som ev. kunder ha av en fotograf via hemsidan?
**Fick nog med lite av det på förra frågan.. men jag gillar och läsa lite om ens intressen, vilka typer av fotograferingar man helst åtar sig, var man finns, kontaktinformation, gärna referenser från tidigare kunder som kan visa att man är duktig!
- **Hur vill ni att kontakten ska te sig, genom formulär eller direkt via mail/telefon?
**Jag har aldrig varit ett stort fan av kontaktformulär.. utan istället gillar jag och maila, då gärna utifrån en liten mall med info som behöver vara med beroende på i vilket syfte kontakten sker. Personligen gillar jag och alltid få första kontakten via mail, det ger mig som fotograf möjligheten och ringa upp på mina premisser, likadant kan jag vara förberedd med svar på frågor beroende på vad ärendet handlar om.
- Ska sidan vara textbaserad eller ska varje sida brytas upp med bilder?Less is more i de flesta fall, men lite bilder tycker jag man kan klämma in. Speciellt på info-sidan, där jag gärna ser en eller två bilder, gärna ett vanligt porträtt och en av fotografen "in action". Och på kontakt-sidan är det inte heller fel med en bild.. men annars tycker jag kan kan hålla sig till och byta ut bilden i headern (om man nu har en bild i headern)
- Ska layouten vara bred (över 800 px) eller smal (högst 800px)?
Det är aldrig bra och ha en på tok för bred layout, men heller inte för smal. Det är roligare och scrolla ner lite än och behöva vrida huvudet nittio grader för och kunna läsa en enda rad. mellan 850 och 950 px tycker jag är lagom brett.
**- Och den eviga frågan, trivs ni bäst med att se på en ljus eller mörk layout?
**Jag gillar färger som gifter sig tillsammans och som blir behagligt och titta på en längre stund. Röda/bruna toner till hösten/vintern och rosa/blå/gula till sommaren brukar fungera fint. Det finns ju otroligt många kombinationer av layouter och färgscheman man kan köra på.. personligen gillar jag ljusa designer framför mörka, då även bakgrundsfärgen inräknad.
min hemsida går för tillfället i blå toner! www.sofiasundas.se
Formulär som funkar bra och användarvänligt är väl lysande. Enklare för dig och även för kunden faktiskt.
#2 Tack för dina svar :D
#3 Har du något live-exempel på ett bra formulär?
/ Line Kinnari