Dubbla fokuspunkter?
Hej! Har kollat lite på nya kameror som uppgradering på min Canon EOS 1000D och har hittat Canon EOS 550D, inte allt för dyr men verkar väldigt bra (för mig som inte är sådär super på att fota).
Men något jag verkligen har funderat på flera gånger när jag har fotat och vill ha på min nya kamera är dubbla fokuspunkter. Hittade inget om detta på 550D'n men tänkte om någon av er kanske vet om den har det? Annars, vet ni någon annan Canon som har det? :)
Tack på förhand!
(visste inte vilken grupp)
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Vad vill du uppnå med "dubbla fokuspunkter"? Förstår inte riktigt vad du menar med det. De allra flesta kameror har idag mycket fler fokuspunkter än bara två, t.ex. så har ju din 1000D uppemot 10st om jag minns rätt…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Jo jag vet, är inte såhär superbra på "kameraord" men jag menar att när man väljer fokus manuellt så ska man kunna välja 2 eller flera istället för endast 1 av alla som finns :) Om du förstår lite bättre hur jag menar då.. :)
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Ok, du menar det. Det tror jag tyvärr inte går så bra på nån kamera. Ingen kamera kan fokusera med två punkter samtidigt, utan endast en i taget. Det är en optisk omöjlighet att fokusera på två saker samtidigt. Men det finns kameror, som t.ex. min D700, som man kan ställa in att använda sig av en klump fokuspunkter för att lättare kunna följa motiv som rör sig. Den kan dock som sagt aldrig fokusera med mer än en punkt i taget. Det finns också hos vissa Canon-kameror en funktion som underlättar att få skärpa på flera personer samtidigt, men den fungerar så att den bländar ner och lägger fokusen så att skärpedjupet ska vara tillräckligt stort för att allt man vill ha skarpt ska blir det. Men det är bara ett litet hjälpmedel, samma sak åstadkommer man manuellt lika bra.
#3 Jaha, men dåså.. :) Men om man skriver "dubbla fokuspunkter" på en kamera, vad tror du att man menar då? :O Har för mig att jag läst det någonstans…
Kanske du menar korslagda fokuspunkter? Mittenfokuspunkten brukar vara en sådan på de flesta kamerorna, och vissa modeller har även fler av dem. Dessa är noggrannare och känsligare vid sämre ljus, och ger en bättre exakthet än de vanliga om man använder ljusstarka objektiv.
En fokuspunkt är för övrigt aldrig en punkt, utan en linje. De fungerar som så att de mäter kontrasten över en kort linje och när kontrasten är maximalt hög har man skärpan i den punkten. Korslagda fokuspunkter är alltså två linjer som går i kors, och gör det lättare att fokusera med hög noggrannhet på olika motiv.
Läs mer här om hur fokussystemet på en vanlig systemkamera fungerar (i det här fallet en Nikon D70, men det gäller för de flesta kamerorna för det): http://focustestchart.com/focus21.pdf
#5 Man tackar!
Men det finns väl någon fördel att en kamera har fler fokuspunkter än en annan? Som t,ex så har ju Nikon D90 elva fokuspunkter och Nikon D7000 trettionio fokuspunkter.
Eller är det så enkelt att D7000 har 28 mer valmöjligheter än D90 på vilken punkt av motivet man kan välja att ställa in skärpan på, eller finns det fler fördelar med 39 fokuspunkter i stället för elva?
#7 - Absolut, t.ex. de saker jag nämner i #3. En annan sak är att man kan sätta skärpan mer precist om man inte behöver rikta om kameran efter att man fokuserat med mittenpunkten för att man vill ha en annan komposition. När man riktar om kameran så flyttar man också fokusplanet och det kan vara tillräckligt för att skärpan inte längre ligger där man vill ha det, speciellt om man fotar med riktigt stor bländare och någorlunda vid bildvinkel. (Jo, jag har förstått via förståsigpåare på t.ex. Fotosidans forum att skärpeplanet faktiskt är någorlunda plant och inte sfäriskt, som man kanske annars skulle tro). Och när man då riktar om kameran efter att man fokuserat på ett motiv med mittenpunkten så hamnar skärpan för långt bak. Det kan man alltså åtgärda genom att fokusera med en annan fokuspunkt så man slipper komponera om.

En av fördelarna med fler fokuspunkter är precis som JazzBazz säger, att man kan välja en annan fokuspunkt än den i mitten för att fokusera på någonting som ligger längre åt sidan i bildfältet och därmed få fokus rätt. Om man fokuserar med mittpunkten och sedan vrider kameran, så att det man fokuserade på ligger längre ut mot kanten, så hamnar det närmre än skärpeplanet, eftersom skärpeplanet är i stort sett plant.
Dessutom, på vissa kameror, men inte alla, kan fler fokuspunkter göra det lättare för kameran att följa rörliga objekt när man har valt följande AF. Det gäller särskilt Nikons mer avancerade modeller, som har en liten kamera i sökarsystemet för att analysera bilden. Kameran kan alltså välja att byta fokuspunkt när det man följer flyttar sig i bild.
Men, det är inte bara en fördel med fler fokuspunkter, och man måste se upp, så att man verkligen får fokus där man vill ha det. Väldigt ofta kan kameran hitta någonting som är väldigt bra att fokusera på, men som kanske inte är vad man tänkte sig att fotografera. Kameran kan hitta någonting som ligger närmre eller längre bort och låsa fokus där, och det visar den genom att tända de fokuspunkter som har hittat fokus, och om man inte är uppmärksam kan man få fokus någon helt annanstans än man tänkte sig. De allra flesta drivna fotografer väljer att använda bara en enda fokuspunkt, ofta den i mitten, och om man inte vrider kameran mycket när man komponerar om så hamnar fokus där man vill ha det.