Utmaningen - omgång 19
Denna gång är temat LIV. Fritt fram för sina egna tolkningar av temat. 
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndag kväll den 27.5, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före lördagen; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#7 - OK, jag tog bort ditt tidigare inlägg då (#2). Men försök undvika såna här ändringar, utmaningen skulle inte funka om alla börjar byta bild på det här viset.
Försöker komma på hur man lägger upp en bild från telefonen men det verkar inte gå här :(
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Kan jag lägga upp en bild? (Även om tiden har gått ut)
Äh, ni få väll ta bort den om den inte räknas.
Ett insektsliv
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#13 - Det är ok! :-) Men nu slår vi igång kommenteringen. Bidragen denna gång, 10 stycken, är:
Teeaw - Kattens liv
martin - "Livet - lånad tid"
ef03 - Humla, ett litet liv
Amelida - Ger liv!
JazzBass - Solen som väcker växtligheten till liv igen
lilla jag - en mus, gulligt liv
majlar - Slutet för en del
Andina - Ett skott för Livet!
Catta- - Livet med en vän
NaDa… - Ett insektsliv
Kommentarerna ska vara postade före lö 2.6. 10p ska delas ut enligt reglerna i första inlägget.
**Teeaw - Kattens liv
**
Söt katt och naturlig bakgrund. Synd att det är lite mörkt ljus.
Mycket känslor. gillar den starka kontrsten mellan gräs och himmel. 3p
Fint inzomat med mycket bra fokus! Gillar hur humlan verkligen är i fokus. 1 p
Amelida - Ger liv!
Gillar hur växten är lite till sidan, men tyvärr smälter den in för mycket i bakgrunden enligt mig. 1p
Mysig bild med fina färger! Du har verkligen fångat det vackraste ljuset! 2 p
Tycker att det är dålig fokus på musen, det är mest på handen
Ett ögonblick där! Man får sitta och undera lite vad det egentligen är på bilden. En både positvt och negativ sak enligt mig. 1 p
fin fokus även här, och kompositionen är även bra. Ljuset stör mig lite.. När det är väldigt ljust på en plats och väldigt mörkt på en annan. 2p
**Catta- - Livet med en vän
**
Vet inte vad det är, men bilden faller mig inte i smaken, kanske för att ingen av 'huvudpersonerna' i bilden tittar mot kameran. Men du har ju lyckats förmedla en väldigt din känsla**.
**
**NaDa… - Ett insektsliv
**
-----
~ Kram Nadja ♥
Tack för kommentarerna! Men du får gärna dela ut ytterligare 3 poäng om jag räknade rätt. 
Ojdå.. Första gången jag gör detta.. ;)
Sådärja! 10 p utdelade ;)
~ Kram Nadja ♥
Teeaw - Kattens liv
Söt fokuserad kisse som ligger ute i och kanske spanar på ett annat liv? :) 1p
Underbart, hemsk bild. Bra färger och fokus på räven. En tråkig påminnelse om hur tufft djurlivet kan vara. 3p
Ett väldigt snyggt foto på en lurvig humla. Jättefina färger och ljus. 2p
Amelida - Ger liv!
Härlig vårbild med sköna färgtoner. Gillar den ju mer jag tittar på den. 2p
En riktig mysbild. Mjuka färger som får en att tänka på en varm sommarkväll. Tyvärr är fokuset inte där jag önskat se den så motivet blir lite rörigt.
En ruskigt söt bild på en liten mus. Bilden är bra. Men jag hade velat se lite klarare färger och lite mer kontrast. 1p
Häftig bild som visar livets kretslopp. Snyggt fångat, men bilden tilltalar mig inte mer än så pga att jag tycker att insekterna är alderles för mörka och bakgrunden för ljus.
Härlig bild. Snygga färger och bra komposition. Hade gärna velat se lite mer fokus på insekten. 1p
Min bild.
NaDa… - Ett insektsliv
Häftigt att du lyckades fånga biet(?) i luften. Bra färger. Tyvärr vet jag inte riktigt var du har fokuserat på bilden, hela ser lite småsuddig ut.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Teeaw - Kattens liv
Söt katt! Jag tycker du skulle ta kort på hela katten istället, annars så käns det så bra att titta på bilden.
Ger dig 1 poäng
Tycker inte om bilden så mycket, det ser ut som att den håller på att dö.
Ögonen är stängda och ser ledsen ut.
Ger dig inga poäng
Fint inzomat med mycket bra fokus! Gillar hur humlan verkligen är i fokus.
Ger dig 2 poäng
Amelida - Ger liv!
Gillar hur växten är lite till sidan (Jag med), men tyvärr smälter den in för mycket i bakgrunden enligt mig.
Ger dig 1 poäng
Du är ju bäst på att ta kort!!
Älskar hur du har fått ljuset på ena sidan av blomman.
Aso skulle kunna ge dig 100 poäng men men…..
Ger dig 2 poäng!!
lilla jag - en mus, gulligt liv …………
Tycker det är en dålig bild, aso man får ju fota vad man vill, men en spindel som dödar ett krypp (vill se fina saker)
Nu kommer vi till kritik, Tycker inte bilden har något fokus på spindeln el något alls facktist
Ger dig inga poäng
Nej jag vet inte, jo nu vet jag varför jag inte gillar den, biet ser man inte huvudet på, det stör mig!
Ger dig 1poäng
Svart-vitt jätte fint, men jag tycker inte om att man bara ser ryggen på er……
Ger dig 1 poäng :)
****NaDa… - Ett insektsliv
Jätte cool bild, tycker det var roligt att du fick med två bin i bilden!
Ger dig 2 poäng!
Bli inte arg på mig dom som inte fick några poäng ifrån mig
Hej då hoppas det blev bra med allas poäng !
Edit/JazzBass: Redigerade inlägget lite mer lättläsligt
Teeaw Söt katt och fångad i dess egen höjd. Jag skulle velat se hela kissen, synd att rumpan inte är med. Annars fina färger.
Martin
Stackars lilla söta räv. Han är så fin mot den blåa himlen och gräset. Fin skärpa och bra ljus. 2p
efo3
Snygga färger och bra ljus, bra skärpa. Den oranga luddiga ryggen är ju för snygg. 2p
Amelida
Lite för mycket gult, för min smak. Lite mer skärpa hade nog stärkt bilden.
Jazzbass
Dans i solnedgången. Snyggt fångat, färgerna, skärpan och ljuset. 2p
lilla jag.
Handen som höll musen. Den är söt och har bra skärpa, men handen stör.
min bild
Andina.
Härligt ljus och fin skärpa. Synd att getiingen vänder rumpan till. 2p
Catta-
Vitt och svart. Snyggt ihop, skulle dock ha velat se mer av hästens huvud. Annars en väldigt fin bild. 1p
NaDa
Jag tycker du har fångat insekterna på ett roligt sätt. Som om han hänger där i luften och väntar på sin tur. Fina färger och fint ljus. 1p
Mina kommentarer:
Teeaw - Kattens liv
Skärpedjupet är lite väl stort på den här bilden, skulle gärna sett en mer utsuddad bakgrund. Ser att du använt f/11, tror nåt i stil med f/5,6 hade funkat bättre. Kompositionsmässigt är den rätt ok men saknar lite mer luft framför huvudet. Men en riktigt bra blick har du fångat i alla fall, och bra naturliga färger, trevligt ljus och fin skärpa!
Mycket välkomponerad "ren" bild utan onödiga detaljer. Roligt uttryck hos räven, men den där pälsen ser ju inte ut att må så bra. Jättesnyggt ändå och påpassligt fångat, den här blir nog min favorit. 3p
Jättesvårt att fota såna här med bra skärpa men du har ju lyckats utmärkt med det här! Jättefina färger också. Det enda negativa är att bilden blir lite rörig med de suddiga blommorna i bakgrunden som rör ihop sig med de som humlan sitter på. Men sånt är ju tyvärr riktigt svårt att undvika. 2p
Amelida - Ger liv!
Snyggt ljus och fin komposition även om jag gärna hade sett en just lite tajtare beskärning. Färgerna ser nästan självlysande ut på ett mestadels bra sätt men det är kanske lite för mycket grönt ändå i blombladen. Det är också en liten ljusare prick nere i högra hörnet som stör mig en del, den stjäl lite väldigt mycket uppmärksamhet trots att den är en sån liten. Men oberoende, fint fotat! 1p
Min bild.
Vilken söt liten mus! Som bild är den dock lite kall i färgerna (vitbalansen lite för kall) och kontrastlös, och kompositionen är inte helt hundra med musen precis i mitten. Skulle också gärna ser den här lite tajtare beskuren så musen skulle bli större i bilden. Med lite efterarbete skulle du få den här mycket bättre än vad den är nu. 1p
Tyvärr faller den här mig inte riktigt i smaken, tycker ljuset är lite platt och det viktiga i bilden är lite för smått för att man tydligt ska uppfatta vad som pågår. Kanske du skulle ha kunnat gå lite närmare, eller fotograferat genom ett förstoringsglas eller nåt, och belyst motivet med en ficklampa från sidan för att skapa mer spännande ljus och kontraster..?
Välkomponerad fin bild, det som kunde ha varit lite bättre är dock skärpan på insekten, den skulle gära fått vara helt skarp eller så tydligare ur fokus. Nu är den lite mitt emellan. Men fin bild oberoende. 1p
Bra idé men förverkligandet haltar lite, tog en kort stund innan jag uppfattade att det är en häst på bilden. Väldigt snygg gråskala annars, och utmärkt skärpa, men jag tycker du gott och väl kunde ha använt en klart större bländare än f/10, t.ex. f/5,6, det hade gjort bakgrunden mer utsuddad vilket lyft fram huvudmotivet bättre. Tycker det ändå ser ut som att du tänkt till lite och jobbat lite extra med bilden vilket är mycket positivt även om det kanske inte nådde hela vägen fram denna gång. 1p
NaDa… - Ett insektsliv
Tufft med ena getingen (?) fångad i luften och den andra parkerad på blomman nedanför. Synd att skärpan inte hamnade riktigt på insekterna utan mer på blomman framför, men det ska till väldigt mycket tur för att få det bättre än här. Bra komponerad bild i övrigt. 1p
Uj vad svårt det är att ge kritik… Men här kommer några av mina reflektioner i alla fall.
**
1 – Kattens liv - Teeaw
**Gillar kattens fokuserade blick, på en fågel gissar jag! Man ser hur framtassar och ena baktassen är redo för ett språng till ”Attack” :) Jag hade önskat att hela katten fått plats i bilden och att ljuset hade lyft fram den härliga blicken lite mer. *– 1 p*
**3 – Lånad tid – Martin
**Jag är väldigt blödig och klarar inte av att titta på bilden, ett djur som lider så mycket (rävskabb troligtvis) gör mig otroligt ledsen. Från det lilla jag ändå har sett av den, så är bilden bra, dock, med ett tydligt budskap och borde användas av nån organisation som jobbar för djurens rätt till ett värdigt liv – där skulle den vara helt perfekt! Så, mitt tips; sänd den till nån ”djurrättsorganisation”!
**4 – Humla - ett litet liv – ef03
**En härlig bild men jättehärliga färger! Humlan är hur fin och skarp som helst! Lite synd att bakgrundsfärgerna förtar lite av effekten – men så är det ju bland blommor och blader. ;) – 2 p
**5- Ger liv – Amelida
**Jättefin bild. Snygg komposition – som ett vykort. Jag hade gärna lyft fram blomman aningens mer med hjälp av lite, lite mer ”intensitet och kontrast” i bilden och särskilt på kronbladen. – 1 p
6 - **Solen som väcker växtligheten till liv igen – Jazzbass
**Härliga färger! Bilden ser ut som en kombination av en målning och ett foto. Solens guldglim gör sig verkligen på denna bild! Det jag kan störas av lite är en ”obalans” i skärpan/fokus… – 2 p
**7- **En mus, gulligt liv – Lillajag
****Musen är jättesöt! Lite ’murrig’ i färgerna så lite mer ’intensitet och kontrast’ skulle kunna lätta upp bilden o eventuellt lite färgmättnad också. För mycket hand och för lite mus, för min smak – bilder på händer är väldigt ”känsligt”.
9- Slutet för en del – **Majlar
**En bild av livets råa verklighet… Först trodde jag, att spindelns ’offer’ var skuggan av spindeln själv, men se’n såg jag att det var middagen. Känslan av den ”råa dramatiken” når inte riktigt fram dock. Att komma spindeln närmare och ev lägga in ett mjukt strålkastarljus (i bildbehandlingsprogram efteråt ev) för att belysa och lyfta fram insekterna och ’mörka ner’ omgivningen skulle kunna ta fram ’dramat’.– 1 p
**10 – Min bild
**Tack för kommentarer och poäng!
Denna ”blomfluga” (?) satt inte still mer än någon sekund i taget, den flög omkring hela tiden, så den var svårfångad. Frustrerad önskade jag också att jag haft ett makroobjektiv! Försöker dessutom att förstå mig på kameran… Så jag är tacksam för kritik, som hjälper mig att undersöka kamera och fotograferandet mer!
**11 – Livet med en vän – Catta
**Vacker bild av nära vänskap! Gillar att du gjort den i svart/vitt – då den svarta hästen och den ljusa tjejen förstärker den svartvita effekten! Önskar att jag fått se mer av hästens ansikte. Skärpan i bakgrunden skulle kunna tonas ner också. – 1 p
**12 – Ett insektsliv – NaDa…
**Häftig bild på en ”svävare”! Skärpan i blomman och i ”svävarens” bak-hår drar till sig min uppmärksamhet, synd att inte hela insekterna blev lika skarpa. – 2 p
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
**Teeaw - Kattens liv
**Fin kisse på spaning. Fin skärpa och komposition, Saknar lite luft till höger i bild. 1P
**martin - "Livet - lånad tid"
**En obehaglig bild, som man helst inte tittar på ;)ändå rätt till temat, fina färger och skärpa. Ser inte det roliga i uttrycket (JazzBass
), tycker snarare den ser ut som den håller på att dö.. En ögonblicksbild när den är som bäst, helt enkelt! 2P
**ef03 - Humla, ett litet liv
**Min bild
**Amelida - Ger liv!
**Fina, varma färger, bra skärpa. 1P
**JazzBass - Solen som väcker växtligheten till liv igen
**Gillar färger,ljus och kompositionen, har lite problem med fokuset bara. 2P
**lilla jag - en mus, gulligt liv
**Söt liten mus som vunnit lite på att bli beskärd - lite för mycket hand i bild.
**majlar - Slutet för en del
**Tror även här att den här bilden vunnit på att bli beskärd så spindeln blivit mer framträdande. Passar annars som svartvit bild.
**Andina - Ett skott för Livet!
**Fina färger och skärpa och fin kompostion. 2P
C**atta- - Livet med en vän
**En bild som förmedlar känslan av att leva med häst. Hade önskat lite mer ljus på hästens huvud så det blivit tydligare. 1P
NaDa… - Ett insektsliv Gillar macro och vet hur svårt det är att få skärpan perfekt. Det är grymt kaxigt att lyckas få med två insekter iallafall. 1P
Teeaw - Kattens liv
Söt misse. Skulle görna vilja se hela katten. Det som också hade varit mer intressant och gjort bilden mer djupare är om du hade ett lite kortare skäpdjup.
Bra färger och fokus på räven. Synd bara att räven ser så sliten ut. Hade gärna ljusat upp bilden en smula 1p
Tyvärr så är jag inte så förtjust i humlor eftersom jag tycker att dem är mycker svåra att få en bra bild på. Dem är så lurviga så man inte får bild på deras ögon. På något sätt så tycker jag att det är ögonen som visar djurens själ.
Amelida - Ger liv!
Min bild
Fantastisk bild enligt mig. Tycker om färgerna och mystiken i bilden. Nästan som från en sagobok. Vad mer kan man säga, en fullpott om du frågar mig. Bra jobbat. 4p
Söt liten mus. Passar bra ihop med handen då man tydligt kan bedömma musens storlek. Tycker dock att bakgrunden kunde varit lite mer kreativ och ljuset kunde varit lite mer spännande.
En bild som visar en berättelse är förvisso ganska bra. Men i ett fall där man fotograferar insäkter så är jag ganska så kräsen. Vill gärna ha bild med mycket detaljer på insekter och bra skärpa.
Härlig bild. Snygga färger och bra komposition. Hade gärna velat ha lite mer fokus på bin. Gärna att det var omvänt med. Som jag sa i min tidigare kritik så vill jag gärna se ögonen på djuren.
Riktigt kärleksfull och levande bild. Tycker om känslan i bilden. Hade gärna viljat se hästen lite mer. Det räcker med en liten uppljusning. 3p
NaDa… - Ett insektsliv
Detta är en bild med mycket stor potencial. Bara lite mer skärpa i bilden så hade detta kunnat vara vinnande bild i mina ögon. Kämpa på du är inte långt ifrån målet. 2p
Puffar lite så de två som ännu inte kommenterat kommer ihåg att göra det inom utsatt tid. Vad flitiga ni varit och kommentar den här gången! Fint så. 
Mina kommentarer:
Teeaw - kattens liv
Min bild!
Martin - " livet - livets tid "
Fin bild! Man ser räven bra och det är bra skärpa. Men jag skulle gärna vilja se dens vackra svans. 1 p
Fin skärpa och du har fångat upp ljuset bra. Det ser ut som att humlan letar efter något att äta? 2 p
Amelida - Ger liv!
Jag tycker att bilden var lite mörk men jag tyckte att det var ganska fina färger, men jag skulle vilja ha bättre skärpa.
JazzBazz - Solen som väcker växtligheten till liv igen
Varma, vackra färger. Man blir varm i kroppen av att titta på den. Jag tycker att fokuset skulle vara på grenen också, då skulle det bli perfekt! 2 p
Lilla jag - En mus, gulligt liv
Jag skulle vilja se hela musen och att det inte är fokus på handen utan bara på musen. Lite trista färger tycker jag.
Majlar - Slutet för en del
Du har fångat bra på spindeln och på " bytet " och det är en häftig bild. 1 p
Andina - Ett skott för livet
Jag tycker att du skulle ha tagit närmare på getingen? Så du fick den fina i fokus, annars var det bra färger. 1 p
Catta - livet med en vän
Skulle vilja se mer av hästen och gärna i färg, Träden eller buskarna i bakgrunden skulle vara fint i färg. 1 p
NaDa… - Ett insekts liv
Det är bra ljus och fokuset blev bra på båda humlorna och blomman, jag gillar också att du fick tag på den flygande och att den inte blev suddig. 2 p
Det är första gången jag ger poäng och ger åsikter!
/ Teeaw
Väntade lite extra på sista kommentarerna och poängen men… här är i alla fall slutresultatet:
Teeaw
4
Martin
15
ef03
13
Amelida
7
JazzBass
16
lilla jag
2
majlar
3
Andina
10
Catta-
9
NaDa…
11
Kul att ni gillade min ganska enkla bild! Jag får tacka speciellt Amelida för fyran, om jag inte fått den så tror jag annars att Martin hade tagit hem den här omgången.
Vad ska vi köra med för tema nästa omgång?
**
Grattis Jazzbass!** En värdig vinnare, din bild! 

Tematips: Rött! Eller annan färg…? … kanske? 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Tack Andina! Vilken kul liten gif du hittat! 
En enskild fär kunde funka som tema, men jag tror mer på nåt lite mer allmänt, t.ex. "färgkontrast", d.v.s. man använder sig av t.ex. två huvudfärger i bilden för att få nåt att sticka ut lite extra. Vad tror ni om det?
#29 - Låter som en utmaning för en newbie… svårt men kul och utmanande.
#29-30 - Eller Valfria färger då, kanske?
Fritt fram att välja färger, men undvik vitt/grått/svart i bild då dessa egentligen inte är färger. Men om ytor med dessa "färger" belysts så de ser ut att ha andra färger så är det fritt fram att fota dem.
Jag tänker på färgkontraster som i t.ex. den här bilden med grönt och turkost som dominerande: http://uploads.ifokus.se/uploads/875/875c723563ba639190d5c34d97e6cd12/morgonsol-i-skogen-1.jpg
…eller sen nånting sånt här liknande som bilden nedan med blått och rött som huvudfärger. (Lustigt nog är bojen på riktigt solblekt röd, men ljuset, eller rättare sagt skuggan, gjorde den mer blåaktig på bilden…)
Absolut inte förbjudet med fler än två färger men det är kanske lättast att åskådliggöra på det viset. Men kolla även de här bilderna (speciellt den övre), där färgerna skapat mer kontrast i bilden. http://foto.ifokus.se/discussions/4fc90951d4ebea3d970004cc-kritik-graffiti?discussions-2
#32 - Läcker bild!!!
Jag hoppas jag hinner hitta nå't att testa kameran på vid nästa utmaning. Kul!
Grattis Jazzbass! :)
Tycker att färgkontrsat är ett bra tema, passar bra nu i sommar när det finns så mycket blommor och annan natur. :)
~ Kram Nadja ♥
#34 - Tack! Precis det jag tyckte också. Och det är ett så där lagom utmanande tema dessutom tycker jag. 
#35 - Tack, vad kul att du gillar mina bilder!
(Men vad ber du om förlåt för?)
Grattis Jazzbass härlig bild.
#37-38 - Tackar!