Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3238 ggr
Cochon
2012-05-31 21:30
0

Fokusering

Halloj! =)

Läste ett inlägg av KickanW, där hon skrev att hon hade AF då hon litade mer på sin kamera än sig själv. Vilket fick mig att tänka till. För att för mig är det oftast tvärtom…
När jag fotar så brukar jag börja med AF, men eftersom nästan varje bild blir felfokuserad slutar det ofta med att jag byter till MF. Visst bilderna blir inte alltid i fokus, men vissa blir perfekt fokuserade. Och när jag kör på MF blir en större del av bilderna rättfokuserade än när jag kör på AF. Visst, man böjar ju få ganska bra koll på det där med MF nu, och det är ju kul, men inte inte hela tiden. Jag har gjort ett fokuserings test (kamerahuset stod på ett objektiv under testet), ett med mitt Sigma 70mm 2.8 macro och ett med mitt Nikkor 50mm 1.4 D (alltså under båda testen har kamerahusets AF styrt fokusen [har en Nikon D7000]). Ingen av objektiven hade mer bakfokus än 1mm… Kan 1 mm förstöra bilder så mycket att man hellre kör på MF? Eller är det jag som lyckas klödda till det på något vis? Borde jag skicka in mitt kamerahus och får fokuseringen rättad till?

//:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

KickanW
2012-06-01 00:43
0

När man fotar stillastående saker, t.ex produktfoto, fungerar manuell fokus bäst. Särskilt om man har väldigt låg bländare och vill ha skärpan på någon särskild del av motivet.

Men när man fotar uppdrag och exempelvis ska få med människor som gör saker tycker jag att fokuset går mycket snabbare i autoläge. Jag hinner helt enklelt inte se var fokus ligger men om jag vet var autofokuspunkten i sökaren är och alltid siktar med den på det jag vill ha i fokus tycker jag aldrig att det brukar vara något problem.

JazzBass
2012-06-01 08:36
0

Om du upplever att autofokusen inte prickar skärpan rätt bör du kolla objektivens skärpa en gång till. Ställ kameran på stativ (inte på ett objektiv Flört) och använd ett focuschart typ det som du hittar på den här sidan: http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf Var extra noga med att få pappret och kameran i samma linje och tejpa gärna fast pappret spänt kring mittensträcket så det säkert ligger helt plant.

En viktig sak är att testa på lite olika avstånd. Att ett objektiv lägger skärpan rätt på en halvmeters avstånd betyder inte att det är rätt på 5m. Testa således alltid både vid närgränsen och på nåt med en skarp kontur som är längre bort.

Testa också samma sak med manuell fokus, utan att kika på den gröna pricken i sökaren som visar när det är rätt. Se hur rätt du hamnar med den. Om du får bättre resultat manuellt så tycker jag du borde skicka kameran på kalibrering.

De här testen ska normalt göras på största bländare, men f/1,4 objektiv kan det löna sig att blända ner till f/2 för att få skarpare och tydligare resultat, speciellt när man testar på fokuspappret.

---

Jag upplever också att det normalt är mycket enklare att använda autofokus, den är mycket säkrare än jag och det har varit så på alla mina tre Nikon systemkameror jag äger eller har ägt. Men nu när jag på min nuvarande kamera (D700) har bytt mattskiva som är bättre lämpad för manuell fokus går det ganska bra även manuellt. Var också tvungen att kalibrera sökaren för att den skulle visa skarpt resultat…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cochon
2012-06-01 16:10
0

#1 Alltså, menade inte att det var fel på att du hellre använde AF. (var ganska dimmig i skallen igår, och är fortfarande lite idag, så vet inte hur bra jag formulerade/formulerar mig) Utan mer att det borde ju vara så för mig med, att jag ska kunna sätta på AF och lita på att största delen av bilderna blir i rättfokuserade.

#2 Hehe, menade stativ… Skäms 
Ska prova göra testet igen, och ska vara så nogrann jag bara kan nu så det inte blir fel någon stanns. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Inkanyezi
2012-06-01 17:05
0

Det finns flera olika skäl till att man kanske inte får resultatet man väntade sig, även om AF fungerar som det ska. Bland de vanligare orsakerna är att kameran väljer en annan AF-punkt än den som man tänker sig, och därför är det ofta bättre att använda bara en punkt, så att man vet var skärpan hamnar. En annan orsak till att AF ger fel resultat, kan vara att det faktiskt finns någonting i AF-punkten som är lättare att ställa skärpa på, så att man får skärpa på fel objekt.

Så när du fotograferar "skarpt", är det rätt troligt att en enda AF-punkt ger bättre resultat än att använda flera, precis som när man gör fokustestet med fokustestblad.

Ett annat möjligt skäl till att AF missar är att du kanske trycker ner knappen innan AF har signalerat klart. Det händer särskilt när man tar rörliga motiv. Det kan finnas en inställning för att kameran inte ska lösa ut innan fokus ligger rätt, men om den inte står på prioritering, så kanske kameran tar bilden innan AF hinner hitta fokus om man trycker ner för fort. Det finns flera olika inställningar för hur AF ska fungera, och du kan prova vad de olika varianterna gör.

När du ska prova fokuseringen på längre avstånd funkar det inte riktigt med testbladet, men man kan använda exempelvis ett staket på en bro eller viadukt, om man kan få till exempel en vägskylt som objekt att ställa fokus emot, och då kan man se om man får skarpt på staketpinnarna precis i nivå med skylten man siktar på. Provet ska göras med full öppning på objektivet, så man ställer största bländaröppningen och har ratten på A. Det är ganska svårt, också när man tar upp bilden på datorn, att se precis var fokus hamnar, men om man räknar staketpinnar hitom och bortom och ser var de inte längre återges tydligt, så kan man se om det fördelas någotsånär jämnt på båda sidor om punkten där man ville ha fokus.

Cochon
2012-06-02 18:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag har alltid en AF punkt som jag själv flyttar runt i sökaren, så att kameran fokuserar på fel sak är inte problemet… Och jag låter kameran fokusera klart innan jag trycker ner utlösaren helt… "/

Här är bilder på testet. Jag har satt på livewive:n och satt på rutnät i sökaren och har lagt texten "Focus here" längs med den mellersta vågräta linjen och sedan har jag stängt av livewive:n och satt på AF-S med en fokuspunkt som har varit direkt på "Focus here". Har haft kameran på stativ och använt fjärr. Har tagit minst två bilder, och mellan varje bild har jag tagit handen framför objektivet så den har fått fokusera om till varje bild.

Bild 1: Nikkor 50mm f/1.4 D, bländare 2, AF.

Cochon
2012-06-02 18:43
0

Bild 2: Nikkor 50mm f/1.4 D, bländare 2, MF

Cochon
2012-06-02 18:48
0

#5 Okej, det blev lite fel kanske. Har tagit minst två likadana bilder, så t.ex Bild 3 tog jag tre stycken likadana och valde ut den bilden som hade bäst fokus på "Fokus here".

Bild 3: Sigma 70mm 2.8, bländare 3, AF

Cochon
2012-06-02 18:50
0

Bild 4: Sigma 70mm f/2.8, bländare 2.8, AF

Cochon
2012-06-02 18:53
0

Bild 5: Sigma 70mm f/2.8, bländare 2.8, MF

Hvis testet funkar, så ser det ju ut som att kameran faktiskt bakfokuserar… =( Går det på garantin att få det fixat…?

JazzBass
2012-06-02 19:02
0

Ja, jag tycker också det ser ut som kameran bakfokuserar, medan sökaren är väldigt bra kalibrerad (eller använde du liveview då du fokuserade manuellt?)

Hör dig för om Nikon kan justera kameran på garantin, det borde dom kunna göra. Du kan också prova ställa in en finjustering i kameran som kompenserar problemet, men att lämna in kameran för justering är alltid bättre om man kan stå ut med att vara utan kamera nån vecka…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-06-02 19:05
0

#5 etc skrivet av Cochon

När man gör fokustestet är det ingen risk att fokus ska hamna fel för att AF hittar något annat. Det är därför det är ett enda tjockt streck i mitten, så att AF verkligen ska hitta rätt. Däremot när man tar skarpt, finns det ofta sådant som man inte tänker på, som till exempel att AF inte alls säkert kan fokusera på en cykel. Om cykeln utgör en del av hela bilden, finns det ingen del av cykeln som är så stor att det inte skulle kunna finnas något bakom som är bättre att ställa skärpan mot. Af kan då välja att ställa in på det som är bortom cykeln. Det gäller så klart inte uthyrningscyklarna i Stockholm, där reklamkåpan över bakhjulet är stor nog för att helt täcka skärpeinställningspunkten.

Men der är inte alltid man är medveten om att skärpan kan vara bättre på ett mer avlägset objekt som befinner sig inom den fläck som AF-punkten täcker, och AF-punkten är ibland något större än vad som visas i sökaren. Jag har en bild upplagd som ganska tydligt visar vad som kan hända om huvudmotivet inte har lika god kontrast som bakgrunden, även om den är tagen med en kamera som har kontrastkännande AF, finns liknande problem också med fasdetekterande AF. De triggar bara på olika saker. Fasdetekterande AF kan också missta sig på repetitiva mönster, så att exempelvis en persienn eller lättringen på en ställskruv lurar AF att ställa skärpan helt bortitok.

Bilderna du visar talar däremot sitt ganska tydliga språk. På det här avståndet fokuserar båda objektiven längre bort än de ska. Det kan troligen justeras.

Cochon
2012-06-02 19:26
0

OK, ser utsom man får slå en signal till Nikon på måndag. :P

#10 Jag använde liveview när jag ställde in fokusen manuelt. Fick man inte det…? Skäms

Inkanyezi
2012-06-02 20:59
0

Självklart fick man ställa manuellt med direktvisning, men det säger ju ingenting om hur det kan fungera att ställa manuellt i sökaren. Om du använder sökaren för manuell fokusering, bör du nog kolla att det funkar där också. När man använder direktvisning så kan man nästan inte få felfokusering, eftersom det faktiskt är sensorn man kollar på då.

Cochon
2012-06-02 21:13
0

#13 Det är nog en bra idé, ska se viss jag kan fixa till sökaren så den är rätt inställd för manuell fokusering. =)