Fotografera Bröllop
På Lördag ska jag fotografera Bröllop för första gången och är supernervös.
Har ni några bra tips som jag kan tänka på?
Kom ihåg att andas och att det är brudparets stora dag - vilket inte innebär att de får behandla dig hur som helst - så ska det nog gå bra. 

Jag är ju bara hobbyfotograf och jag vill bara inte förstöra så att dom inte har några bilder för jag vet hur stort Bröllop är.
Bara alla parterna är på det klara med vad som gäller, d.v.s. de har inga orealistiska förväntningar, så ska det nog bli bra. Bröllopsfoto är inte nödvändigtvis svårt men kräver planering och att man är förutseende, alltså alltid vet vad som kommer att hända till näst. Det är dock krävande på det viset att det inte finns nån tillräckligt bra ursäkt om bilderna skulle visa sig bli dåliga eller försvinna ut i cyberspace av nån orsak. Speciellt om man är ensam fotograf.
Brudparet har väl för övrigt bokat en erfaren fotograf för de "officiella" bröllopsbilderna? Sånt ska man inte åta sig utan erfarenhet av liknande porträttfoto i min mening.
En sak som du kan göra är att i morgon ta dig en sväng till vigselplatsen (kyrka?) vid samma tidpunkt som vigsen kommer att äga rum, och rekognosera terrängen, som man sa i armén. Testfota lite och se hur det blir, så du slipper fippla med inställningarna för mycket sen när det gäller. Det här är viktigt om miljön skulle vara mörk och du inte har så ljusstarka objektiv eller en kamera som tål höga iso. I värsta fall kanske du hinner låna nåt extra objektiv då.
Se till att ha rejält med minneskortkapacitet, helst ett par tre medelstora kort, och fota så mycket som du bara hinner utan att störa ceremonin för mycket.
Lycka till! Hoppas allt går bra. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
När jag fotograferar bröllop så brukar vi ha ett första möte 6-7 månader innan det är dax för att samtala och höra var dom ska gifta sig, i kyrka eller på en gård, kyrkligt eller borgligt, samt vad dom har för önskemål och för typ av bilder. Så har vi snabba korta möte under vägen om det är något annat som dykt upp, sen när det är 3-4 veckor innnan så åker vi till stället där dom ska bli fotograferad och går en rekrrunda för att hitta bra ställe, samt att jag har kameran med mig och tar lite test bilder för att se hur dom agerar.
Så mina tips är om du nu är den officiella fotografen så se till att ha eller försök att ha med backup av allt du behöver, 2 hus om du kan, minneskort, laddade batterier, refflektorskärm,
Sen är det lite på vad du har för förutsättningar, dvs vad du har i objektivväg, Vidvinket till tele, tänk igenom vilka bilder du ska ta och sedan fundera på vilka objektiv du kommer att använda och försök att planera in så att du inte behöver byta objektiv hela tiden.
Annars så kom Jazzbass med bra förslag, åk ut där i morgon och kolla hur det ser ut, prova olika inställningar och vinklar.
Sen är det bara till att ta det lungt, visa att du är trygg i det du gör, fast du skakar inom dig, är du trygg så blir dom trygga. Ta kommandot när det är porträttbilderna, visa att det är du som styr, dirigera dom, kolla i sökaren så det inte finns något som stör i bilden, tänk på händerna, kolla hur skuggorna faller på dom…humm….Jag slutar här annars kan jag hålla på ett tag till :)
Som sagt….ha kul och lycka till…
Själv ska jag oxså fotografera ett bröllop på lördag…
Po…

Tack så mycket för tipsen, jag är "rookie" på fotografering överlag och har införskaffat en Canon eos 600D och har ett medföljande objektiv bara. Vi har träffats och diskuterat bilder så att vi är på det klara med vilka sorters bilder dom vill ha och vad jag förstår så är jag den enda fotografen.
Dom ville att jag skulle vara med och fotografera under vigseln men det känns som att jag stör om kameran ska rulla under den tiden jag tar bilderna.
Jag har förklarat att det är min första fotografering som är planerad och med bröllop så att dom inte ska ha för höga förväntningar men har fotograferat en väninna till dom, så antagligen har hon visat bilderna som vi tagit på henne då, och dom är jag väldigt nöjd med men det är inte proffs-bilder.
Kyrkan är i den by som jag är uppvuxen i och har även varit dit occh kollat hur solen lägger sig m.m.
Men sen har jag en till fråga, vad ska man ha på sig?
Jag brukar ha på mig vad dom andra gästerna har på sig, så smällter man in och är en i "gänget"
Du ska inte fundera på så mycket om kameran stör i kyrkan, tänk dom andra gästerna som har sina kamrer där och fotograferar, så bara fota på där inne…Det är ändå du som fått det stora uppdraget att föreviga deras dag…
Prata med prästen/vigselförrättaren!
De brukar ofta ge anvisningar innan bröllop till övriga gäster vad gäller foto så han/hon kan garanterat även ge dig anvisningar om det faktiskt skulle vara så att foto bör undvikas under en del av vigseln, samt ge dig råd och tips om vart det är lämpligt att du befinner dig.

Tack för alla tips och råd, känner mig en aning lugnare, hoppas bara att jag kan få bra bilder för brudparets skull 
jag ska också på bröllop snart men jag är nog inte den enda fotografen.. däremot vill man ju ha bilder, men känns som om man stör om man ska ha blixt.. och min nikon 1000d med kitobjektiv är inte alls ljuskänslig, så det skulle aldrig gå utan blixt. :s
haha nikon d3100 menar jag ju såklart! vet inte vad jag fick 1000d från, måste ha tänkt på canonen jag fick låna ett tag..
Många som ska på bröllop och fota nu! Jag också, om exakt två veckor idag. Dock är jag inte anställd, utan släktning (min moster) så vill få till bra bilder och kunna ge ett fotoalbum i bröllopspresent sedan. Jag kommer fota med Nikon D3100, kitobjektivet eller sigma 70-300.. Får väl se hur allt går 
Tycker det var bra tips i den här tråden. Och lycka till ni andra 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Om ni inte har extern blixt och är vana vid att fota med blixt tycker jag att ni ska akta er för det - Ha hellre hög ISO och väldigt lång slutartid. Det är svårt att få till ett fint djup och bra färger när man fotar med blixt.
Jag kan varmt rekommendera er att köpa 50mm 1,8. Finns både till Canon och Nikon relativt billigt.
Viktigast är väl att prata med prästen i förväg så att man vet hur mycket man kan röra sig under vigseln och att se till att man verkligen har minneskort och batteri så att hela fotograferingen inte faller på det. Om det går så bör man ju fota i RAW också, så har man större möjlighet att rädda bilderna i efterhand om man exponerat fel eller så.
Ska ni fota porträtt också? I så fall kan det ju vara klokt att provfota lite par innan för att dels lära sig att regissera lite men mest för att prova lite olika ljus. Om det är strålande solsken bör man ju t.ex. inte fotografera ute i solen utan hålla sig i skuggan osv. Sånt är ju lätt att träna på!
Lycka till allihop, det är så sjukt kul att fota bröllop! :)
#13 men det blir väl lätt suddigt om man har lång slutartid och något/någon råkar röra sej ens pyttelite? :) så blir det för mej iallafall.
#13 Vad är det för märke på den blixten? Eller har du någon länk till vart man hittar den? Hittade den inte när jag kollade.. Men jag kanske såg fel 
// Lise
#13 Jag kommer nog ta med mig blixt för säkerhetsskull. Om vikten på resväskan tillåter.. =/ 5D´n väger endel med batterigrepp, och helst vill jag ha med alla objektiven. Eller ja alla.. 3. ;)
Nu är jag iofs rätt van vid att jobba med blixt, och har extern.
Jag hade nästan föredragit om det vorit ett svenskt bröllop med svenska traditioner. Nu är det tyskt och varken vi eller svärmor vet hur det ska gå till! När man frågar hur hon vill ha det, så är det typ "ptja.. inget märkvärdigt". Hade inte jag velat hade hon tagit vem som helst med kamera. Heh..
Så jag gör för min skull typ. Jag tänker prestera så bra bilder som möjligt. Annars kan jag skita i det liksom.
Hoppas jag får med mig min reflektor.. Min är så stor dock. Tror inte den får plats. Funderar nästan på att köpa en mindre där nere. Min är 110cm i diametern.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#14: Jo, såklart. Hur lång slutartid som helst kan man inte ha, men jag menar att man hellre ska töja lite på den och försöka att vara väldigt stabil på handen än att använda blixt! Men det är ju alltid en avvägning man måste göra, det är det ju med ISO också.
#15: Jag har inte tipsat om någon blixt, så jag vet inte riktigt vad du menar?
#16: Ja, såklart! När jag fotade mitt bröllop för ett par veckor sedan så hade jag också med blixt och använde den under slutet av dagen, men jag tycker att man ska försöka undvika det så långt det går! Med 5D:n kan du väl ha rätt hög ISO utan att det gör något? Jag hade i alla fall inga som helst problem med min MKII att få fint ljus utan att ha särskilt lång slutartid.
Men jag tycker att du ska be brudparet (den som nu vet något) att få en liten lista på exakt vad som kommer att hända så att du åtminstone är lite förberedd. Det är så mycket enklare att "fånga ögonblicken" då!
#17 Var nog sjukt trött haha.. Ber om ursäkt 
// Lise
#17 Ja får se vad de säger. :D Gillar att vara förberedd, så hoppas de har lite svar om vad som kommer ske på deras dag.
Japp, isot är bra på MKII! Gillart. :3 Så nån blixt lär inte behövas i kyrkan iaf, för där vill jag undvika så mycket som möjligt. Går liksom inte att köra den upp i taket och använda det som reflektor.. Men på festen på kvällen tänkte jag att det kan behövas. Beroende på hur ljust det är och så. Alltid bra att vara förberedd. :D
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||