Actionbilder
Experimenterade lite häromdagen när brorsdottern åkte karusell. Men jag vet inte om jag gjorde "rätt". Jag ville alltså ha bakgrunden suddig/i rörelse men henne klar.
Finns det bättre tips för att fota såhär? Jag följde med henne med kameran och tryckte av under tiden. För att simulera rörelsen i kameran. Eh ja.. Äh, svårt att förklara.
Och långslutartid + liten bländare förstås. (ljust så var tvungen att ha liten bländare annars hade det bara blivit vitt.)
Hur gör de som fotar motosport t.ex? Där man vill visa farten.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det är precis så man gör. Det soim krävs är övning och åter övning. Men jag tycker du fixade det bra faktiskt. Fördelen m digitalkameror, man kan kasta de bilder som blir dåliga utan ngn större kostnad. Det var dyrare då man pysslade med film och papper…
Du har lyckats riktigt bra. Det viktiga är att fortsätta att följa med även efter du tagit bilden. Många följer motivet för att sedan stanna i samma ögonblick som dom tar bilden.
Det är samma sätt som när man skjuter med gevär mot något som rör sig vilket gör att skyttar ofta har det lätt för fotografering.
Spännande! Jag har ännu inte provat att fota 'rörelse' så. När jag förstår mig på kameran lite mer så är det definitivt något jag ska testa.
Jag tycker din bild blev jättebra, Ylva-Li!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Tekniken vid skytte skiljer sig ganska mycket från fotografering. Vid skytte är det ju meningen att projektilen ska träffa målet när en viss tid har gått efter att man fyrade av, och därför har man vad som kallas framförhållning. Man siktar alltså på en punkt framför målet när det rör sig i sidled i blickfältet.
Fotograferinen är en annan teknik, även om den i viss mån liknar när man skjuter. Man komponerar sin bild och följer motivet i rörelsen, och som nämnts förut, fortsätter man att följa medan kameran tar bilden. Resultatet blir att det man följer blir skarpare än omgivningen.
Intrycket av rörelse påverkas av slutartiden. Ju längre den är, ju mer smetas det oskarpa ut. Exempelvis när man tar en springande hund, människa eller häst i rörelse, får man de relativt stilla delarna som rör sig åt samma håll skarpa, medan andra delar blir oskarpa. Hästens hovar som är i marken står ju stilla en kort stund medan exponeringen pågår, medan de andra hovarna, som är i luften, rör sig dubbelt så fort som ekipaget, så att också de blir oskarpa. Det som blir skarpt är ryttaren och hästens kropp och huvud.
En teknik i karusellen, som jag har provat någon gång, och som jag också har sett att andra har gjort, och som ger ganska fint fartintryck är att själv stå på motsatt sida i karusellen, så att man är stilla i förhållande till allting som finns i karusellen och snurrar. Då blir karusellen och den som sitter i den skarpa, medan bakgrunden får en utsmetning av rörelsen.
När man vill visa "farten" vid motorsport finns det flera knep att ta till, och en del av dem innebär att man manipulerar bilden. Det har funnits instruktioner för det i flera av fototidningarna. Man kan kanske leta igenom gamla nummer på bibblan.
Teknikerna att fota och skjuta är väldigt lika och jag märker på dom fotokurser jag haft att skyttarna får till det snabbt eftersom tekniken är så lika.
Var på motivet man siktar spelar mindre roll utan det är själva tekniken att följa med och fortsätta med rörelsen som är av betydelse. På korta distanser med vapen så har man väldigt liten framförhållning och det kan liknas vid foto där man inte vill ha motivet i centrum utan lite åt det håll som rörelsen kommer ifrån vilket gör att man har liknande framförhållning.