Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1051 ggr
EbbaG
0

Färg eller svart/vit??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Passar bilden bättre i färg eller i svart/vit???:)

Inkanyezi
1

Överstrålningen, som beror på att solen har lyst in i objektivet, stör mig väldigt mycket på båda varianterna, men något mindre i den svartvita.

Problemet är att motljusskyddet inte är vad det kallas. När man har solen strax utanför bildytan, som här, är det enklaste sättet att slippa överstrålning och inre reflexer, att hålla en hand så att objektivet skuggas. Då får man god kontrast i det som man fotograferar.

JazzBass
2

Jag kan tycka linsöverstrålning kan vara rätt snyggt ibland och jag tycker faktiskt det är helt snyggt på de här bilderna, mycket för att den låga kontrast som det ger ofta passar bra för porträtt, och så ger det en viss retrokänsla som jag gillar då den är skapad på "äkta" vis och inte via instagram eller liknande. Motljuset ger i sig ett snyggt ljus som förstärker konturerna och ger lyster åt håret, och ansiktet är inte heller för mörkt på bilden. Men om man vill slippa linsöverstrålningen är det första man ska göra, som #1 också säger, att se till att direkt sollljus inte träffar frontlinsen, och sen ska man plocka bort eventuella filter från objektivet om man råkar använda nåt sånt. De kan göra problemet mycket värre, speciellt billiga sådana.

Det enda i linsöverstrålningen som stör mig lite är den gröna pricken. Men tur i alla fall att den inte täcker några viktiga delar av ansiktet.

Men för att svara på frågan; jag tycker bättre om färgversionen. Färgerna gör att den ser vårigare ut och jag gillar våren. :-) Gillar bilden i överlag och den svartvita funkar också för mig, men om man måste välja ena så är det färgversionen som gäller för mig.

Smak och tycke kan vara väldigt olika, som du märker… Flört

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

Linsöverstrålning är på modet nu och jag tycker också det kan vara snyggt i vissa bilder. Dina bilder är fina båda två, men jag tror jag ändå föredrar den i färg just för att överstrålningen kommer fram mer. Däremot skulle jag vilja ha liiite mer kontrast.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MissInAction
1

Mitt korta svar: färg! Skrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

EbbaG
0

Okej, tack alla för tipsen!! :D