Utskrifter
Jag har flera bilder jag är nöjd över, så vill skriva ut dom och rama in. Bilderna har pixlarna 4288px 2848px. Vill helst ha större storlek en a4.
Min fråga till är vilken storlek är maxatt skriva ut för 4288px 2848px ?
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se
Den upplösningen räcker till väldigt stora bilder, speciellt om bilderna är tagna med en systemkamera. 12 megapixel på en kompakt med liten sensor ger inte alls samma kvalitet "per pixel" mätt.
Det man får göra avkall på när det gäller stora utskrifter är upplösningen, mätt i ppi, pixels per inch. Men det brukar inte störa nämnvärt, då man ju ser på större bilder på längre avstånd och då behövs inte lika hög Upplösning. 300ppi brukar man säga räcker för en riktigt högkvalitativ utskrift som också tål granskning på nära håll, men ju längre bort man står, desto lägre Upplösning behöver man. Man kan bra gå ner mot ca 150-200ppi utan att kvaliteten uppfattas som för låg, speciellt inte på normalt betraktningsavstånd. (Jag har skrivit ut mycket på A3+ (13x19 tum), även kraftigt beskurna bilder, och har aldrig märkt att bilderna utskrivna på det formatet skulle se det minsta oskarpa ut, och jag har aldrig skrivit ut bilder från kameror med högre Upplösning än 12megapixlar).
Märker man att pixlarna inte räcker till för den storleken man vill skriva ut i, så kan man förstora (interpolera upp) bilden i ett bildbehandlingsprogram som photoshop eller gimp. Det höjer förstås inte kvaliteten, men det kan vara användbart för att undvika att utskriften ser pixlig ut. Det kan den göra om upplösningen ligger på typ 100ppi eller under.
Allt det här är väldigt är lätt att räkna på. Vill du skriva ut i A3, som är 42 cm på långsidan, alltså 16,5 tum, räcker pixlarna i dina bilder till upplösningen 4288/16,5 = 259,9 ppi. Ska du skriva ut på A1 istället så är långsidan 84 cm och då blir maxupplösningen 129,7 ppi.
Så jag tror inte du behöver vara orolig att kvaliteten inte räcker för de storlekar du vill skriva ut i. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus