Objektiv tips
Jag har en Canon Eos 500D som jag är väldigt nöjd med men vill ha lite tips på objektiv. Fotar mest våra katter och när det finns kattungar så fotar jag dem.
Har redan två, den som används mest är 18-55 mm och så en till som inte används så mycket som är på 50 mm. Den på 50 mm ger fina bilder men man kan inte zooma med den vilket behövs ibland med katt och kattungar som hellre vill leka med kameran än se söta ut =)
Så något tips? Eller är de jag har ok?
Du kan skriva lite mer info om det fasta objektivet. :)

Är lite noob så vad menar du?
Jomen bländare och avbildningsskala, närgräns och så. :)
Jag gissar att det fasta är ett EF 50mm f/1,8. Det kan tack vare sin större bländare släppa in 4-10 gånger mer ljus än 18-55/3,5-5,6 kan, och troligtvis är det det, samt det att den större bländare ger kortare skärpedjup, som gör att TS uppfattar det som att det ger bättre bilder.
Tyvärr är det lite dåligt med zoomar med hög ljusstyrka och bra zoomomfång. Även de bästa och dyraste zoomarna har bara halvbra ljusstyrka (f/2,8) jämfört med fasta objektiv (mellan f/1,4 och f/2,8 vanligtvis). Men jag skulle gissa att du kunde bli nöjd med ett begagnat 24-70/2,8 (eller nåt i den stilen, typ 28-75/2,8) med fast bländare f/2,8 över hela zoomomfånget) av sigma eller tamron (canons egna kostar en förmögenhet). Med det får du inte speciellt mycket vidvinkel, men du når lite längre än du gör med dina nuvarande objektiv. Dock så tappar du drygt hälften av ljusstyrka.
Det finns också några objektiv i stil med 17-70/2,8-4 som har f/2,8 i vidvinkeländen och f/4 i teleänden, som kan vara en bra kompromiss mellan zoomomfång, ljusstyrka och pris.
Ska du fota utomhus och i bra ljus så är nog det bästa alternativet en telezoom, t.ex. EF-S 55-250/4-5,6 IS. Den är riktigt skarp och bra, men har dock ganska dålig ljusstyrka, så inomhus där ljusstyrka ofta behövs är den kanske inte det bästa alternativet. Men då har du ju ditt 50/1,8 förstås…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag är inte så förtjust i Canons sportläge m.m. Det fungerar så att det sätter prioritet på att få ner slutartiderna så mycket som möjligt, på bekostnad av bländare och ISO. Mitt tips är att försöka fotografera lite mer med 50:an, och sätta kameran på bländarprioritet, alltså AV. Försök sedan hålla bländartalet så lågt (nära 1.8) som möjligt. Då borde slutartiderna kunna bli relativt korta, utan att också ISO rusar iväg. Men med så stor bländare får man vara vaksam över var fokuset ligger. Öga/nos med enpunktsfokusering brukar bli bäst, tycker jag.