Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1480 ggr
Ove555
1

UTKIK PÅ insekt FRONTEN

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tråd för insekter.

(Hittade ingen grupp för inskekter här på FOTO I FOCUS. La därför den här tråden i gruppen övrigt.)

Utrustning: Canon eos 60D, Canon 50 mm 1:1,8, Närbildlins: Massa, Close-up +4 Filter

Bilden är oredigerad och ej beskuren. Tagen i P-läge med inbyggd blixt och handhållen kamera, 1/200, bl 4,5. Bildstil: standard. Skärpa: + 2 steg. Kontrast + 2 steg

Moderator edit: Tråden flyttad till rätt grupp. /Mona

Ove555
1

#1 Ok, men nu när sommaren är på väg och insekterna är så talrika tycker jag vi kan ha mer än en tråd till dem Flört

JazzBass
1

En bild på en blomfluga från september 2010. Tagen med D90, 24/1,8 DG Macro med max avbildningsskala 1:2,7 och ett billigt förstoringsglas fasttejpat framför frontlinsen.. Den kombinationen fungerade alldeles utmärkt, men nu har jag sålt objektivet för att finansiera ett annat…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
1

Strimlus (Södermanlands landskapsinsekt)

Bilden är oredigerad och ej beskuren.

Canon eos 60D, Canon 50 mm 1:1,8. Närbildlins: Massa, Close-up +4 Filter, AV-läge, iso 800, 1/250, bl 6,3. Bildstil: standard, skärpa + 2 steg, kontrast + 2 steg

Ove555
1

Samma Strimlus som föregående bild.

Canon eos 60D, Canon 50 mm 1:1,8. Närbildlins: Massa, Close-up +4 Filter, AV-läge, iso 800, 1/320, bl 6,3. Bildstil: standard, skärpa + 2 steg, kontrast + 2 steg

JazzBass
0

Mycket fint fotat, speciellt bilden i #4! På #5 är skärpan lite för långt bak men i övrigt riktigt bra den också. Du börjar ha bra koll på det här, bra jobbat! Och fin insekt. Glad

Den här lilla rackaren dök upp mitt i allt när jag höll på att fotografera smultronblomman på bilden. Använde en 2x telekonverter på makrot här faktiskt, fick låna en av en arbetskompis över helgen. Jag trodde bländaren skulle ha sjunkit två steg med den på, men av nån orsak gjorde den det inte. f/8 var f.ö. helt klart för stort för det här motivet och avbildningsskalan, men nåt på insekten blev ju skarpt i alla fall.

D700, Sigma 105/2,8 macro, Kenko 2xTC, f/8, 1/1600s, iso 800. Väldigt sparsamt redigerad (LR4), något beskuren.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus