Objektiv-hjälp!
Hej!
Jag skulle vilja köpa ett objektiv med låg närgräns, ett macro, till ett måttligt pris, helst under 2000 kr om det går. Och bländartalet får gärna vara under 4. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig?
Jag är okej med begagnade objektiv, så om det inte finns i min prisklass så uppskattas ändå förslag, tack på förhand! :)
Tamron har ett 70-300 bländare 4-5,6, med inbyggd macro. Inte världens bästa objektiv men den tar hyffsade närbilder. Kostar runt 1500
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Sen finns ju också närbildslinser som man skruvar på objektivet som jag tycker funkar bra :) Är lite svårt att hitta focus med den närmaste linsen men helt klart värt sina 300-400 kr
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag funderade på det, men eftersom att jag vill ha en låg närgräns är den ingenting för mig :) (vill nästan kunna nudda objektet med objektivet, om möjligt)

Vad har du för kamera?
En canon eos 1000D :)

Billigaste alternativet är kanske Canons 50/1.8 och ett par mellanringar, som borde få ner närgränsen avsevärt.
#6 Skulle du kunna länka till vart mankan få tag i dessa ringar? :)

Vad är det du vill kunna fotografera, dvs hur stora föremål rör det sig om?
Att kunna nudda objektet med objektivet säger inget om skalan. Det är inte närgränsen som avgör hur stort motivet blir på sensorn.
#8 te.x blommor, spindelvävar och vattendroppar, men som också kan ta kort på te.x husdjur och typ landskap (om det går med samma ens.)

Jag tror fortfarande på en 50:a. Antingen 50/1.8 med mellanringar eller 50/2.5 Macro.

För blommor, spindelvävar och vattendroppar fungerar ett makroobjektiv bäst, medan landskap för det mesta vinner på att tas med större bildvinkel än makro. Man användar alltså för det mesta inte samma objektiv till att ta en liten blomma som att ta ett landskap.
Makroobjektiv finns med olika brännvidd, och de vanligaste har brännvidder kring 100 mm. Det finns också makro med kortare brännvidd, men det är vettigt att ta ett så pass långt som 90, 100 eller 105 mm, eftersom det ger hyggligt arbetsavstånd till motivet. Då kan man utöver blommorna också sikta in sig på insekter, exempelvis bin, larver och flugor som kan sitta på blommorna. Makroobjetktiv kan avbilda motivet i naturlig storlek på sensorn, vilket betyder att man får med en yta som är lite mindre än ett frimärke på bilden.
Här finns en lista på makroobjektiv som passar din kamera. De billigaste ligger strax under 3000 kronor och har brännvidd 50 mm. Canons eget kommer inte lika nära som det från Sigma, utan man får faktiskt dubbelt så stor avbildningsskala med Sigma-objektivet. När man fotograferar på så nära håll som man kommer med ett 50 mm, är det stor risk att man skuggar motivet. Med längre brännvidd, som 90 mm, är det lättare att jobba och mindre risk att man skuggar det man ska fotografera, eftersom man är lite längre bort vid samma avbildningsskala. Du kanske kan hitta ett Tamron 90 mm makro begagnat inom din budget.

Fördelen med Canons 50:a är att det fungerar utmärkt till porträtt och allmänt kort tele på en crop-kamera. Om man sedan känner för mer makro, så finns life-size-tillsatsen till det objektivet.
Dessutom brukar det vara vanligt på begagnatmarknaden. Ser det ofta för en bra bit under nypriset. Ibland under halva nypriset.

Mellanringar, om man vill använda det till exempelvis ett fast 50 mm finns på exempelvis Cyberphoto, men också hos andra. Kolla Photax och Kaffebrus och Tvspelsweb också.Det finns Canon original, men då får man bara en ring till ungefär samma pris som hela satsen med Kenko mellanringar.
Till Canon måste man ha sådana mellanringar som jag pekar på i länken, eftersom man annars inte kan blända ner. De har elektriska kopplingar, så att AF kan användas för fininställning av fokus, men bara inom ett mycket litet område. Man måste själv hitta skärpan först innan AF kan hjälpa till med finliret.
Om du köper mellanringar, bör du alltså ha såna som har elektriska kopplingar mellan kamera och objektiv. Mellanringarna är ett bra tillbehör också om man har ett makroobjektiv, eftersom man kan få ännu större avbildningsskala om man använder mellanring tillsammans med ett makro, och fininställningen av skärpa med AF fungerar bättre med ett makro än med ett vanligt normalobjektiv, eftersom makroobjektivet har mycket större område att ställa skärpan.
Det finns mellanringar utan elektriska kopplingar också, men de är i stort sett oanvändbara, eftersom man inte får fininställning av skärpan och eftersom man inte kan blända ner objektivet med såna mellanringar.