Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2400 ggr
JazzBass
0

Problem med manuell fokusering

Jag ville inte kapa tråden "Äntligen! Ny kamera" med mina frågor så jag valde att skapa en ny tråd och klippa in ett inlägg av Inkanyezi hit. Han skrev följande inlägg:

"#21 skrivet av Inkanyezi

FF-kamerorna har ju möjlighet att byta sökarskiva, och de har avsevärt bättre sökare än de små kamerorna. Om man använder de ljusstarkare objektiven är de ofta lättare att använda med manuell fokusering när man tar inomhus i svagare ljus, men det kräver att man har en lämplig sökarskiva. Min favorit är den släta mattskivan, men också en mattskiva med snittbild och mikroprismor i mitten funkar bra bara det går att använda den omkringliggande matta delen för att fokusera. Det jag har sett av cropkameror är mer bedrövligt, men fullformat går faktiskt att använda manuellt, och åtminstone jag tycker att det är enklare när man tar pälsbollar inomhus. Man har lättare att placera skärpan precis där man vill ha den, i synnerhet som AF aldrig kan förväntas träffa precis rätt vid mycket stora öppningar.

Så det kan vara värt att titta på vilka sökarskivor som finns och om det kanske finns någon som gör det lättare att träffa rätt med skärpan och verkligen se hur den kan gestaltas."

Jag upplever i alla fall att det är extremt svårt att sätta skärpan manuellt även med min fullformatkamera (D700) med standard mattskiva. Den automatiska fokuseringen är tusen gånger mer tillförlitlig än den manuella fokuseringen. Om jag bara går efter vad som ser skarpast ut i sökaren kan fokusplanet hamna en meter för långt bak på normalt fotograferingsavstånd. Skärpan hamnar alltid för långt bak när jag fokuserar manuellt. Ju kortare brännvidd, desto längre bak hamnar skärpan, men det jag försökt fokusera på ser alltid ungefär lika oskarpt ut oberoende. Med 24 mm brännvidd kan skärpan ligga över en meter för långt bak, med 200 kanske en dryg centimeter. Men vid f/2,8 är det tillräckligt mycket för att synas tydligt.

Jag har försökt justera dioptrierskruven men jag blir inte klok på den. Jag tycker det ser skarpast ut ett snäpp från det ena ändläget, men lik förbannat hamnar alltid skärpan för långt bak då jag fokuserar manuellt. Om jag inte tittar på fokusindikatorn alltså.

Mina frågor är alltså:

• Beror det här problemet på min syn eller nån feljustering i kameran?
  • Skulle problemet minska om jag bytte mattskiva eller skulle problemet kvarstå (om det är fel på synen vilket jag misstänker)?
  • Om jag byter mattskiva, skulle autofokusen fortfarande fungera?

Min syn är förhållandevis bra och jag har aldrig använt glasögon, men jag har märkt att min färgblinda bror har mycket skarpare syn än jag. Misstänker att jag har nåt litet fel som i normala fall inte skapar några problem men kanske är tillräckligt stort för att jag inte ska kunna fokusera rätt.

Orsaken till varför jag frågar är att jag skulle vara intresserad av äldre manuella objektiv, men om jag aldrig får skärpan att sitta rätt utan fokusindikering så känns det dumt att börja med något sånt….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

AF förändras inte alls när man byter sökarskiva. AF använder en sekundärspegel som riktar ner ljuset i kamerans botten, och det är före sökarskivan, så det fungerar exakt likadant vilken skiva man än stoppar i.

Standardskivan som följer med är av typ "clear matte", och den är egentligen inte särskilt bra att ställa skärpa på, som du redan har märkt. Det beror på att den egentligen inte är matt, utan i stället har en massa små prismor, som var och en är avsedd att bryta ljuset som kommer från objektivets utgångspupill så att det träffar ögat när man tittar i sökaren. På ett sätt är det ju bra, eftersom man får en ljusstark sökare, men bilden är inte en fokuserad mattskivebild, utan en luftbild som kan ligga närmre eller längre bort än sökarskivans läge. När bilden har sin skärpa längre bort än du såg i sökaren så har ögat fokuserat lite närmre än sökarskivan.

Det finns flera olika sorters sökarskivor, och det finns billigare kinesiska skivor som är lika bra. Som sagt föredrar jag en mattskiva för manuell fokusering, och på en mattskiva kan man ganska bra bedöma skärpan om man har ett ljusstarkt objektiv. Jag har två skivor till min Contax, en med snittbild och mikroprismaring, och utanför är det mattskiva. Den andra är en ren mattskiva. Den elektroniska sökaren i min Panasonic är ungefär lika finkornig som mattskivan och duger också att fokusera med även utan förstoring när det finns fina detaljer i motivet.

Min gissning är att det går att få tag på en skiva som är bättre att fokusera på, men att man knappast har tillfälle att prova, utan att man helt enkelt får köpa grisen i säcken. Men om det finns någon affär som har sökarskivor så att det går att prova, skulle man kunna göra det. Kolla gärna med de mer proffsbetonade butikerna som Rajala och Scandinavian Photo.

JazzBass
0

Tack för ditt svar! Så det huvudsakliga problemet är alltså inte min syn utan att mattskivan är undermålig för manuell fokusering? Jag måste ta och se vad jag hittar för alternativa mattskivor. Bra att den inte påverkar AF:en, det var mest det jag var rädd för. Jag har noll erfarenhet av olika mattskivor och ännu mindre byte av mattskiva, men det kan väl inte vara så jättesvårt antar jag, om jag bara hittar någon som är anpassad för min kameramodell.

ru4real
0

Googlade lite på det, det finns mattskivor till den; http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon-DSLRs--cat_nikon.html Men hur enkelt det är att byta har jag ingen aning om.

MonisN
0

Jag hade en gång funderingar på att byta mattskiva för att enklare kunna fokusera vid makrofotografering, men efter att ha rådgjort med Scandinavian så bestämde jag mig för att inte byta. Tyvärr minns jag faktiskt inte vad nackdelen med att byta var, men det går alltid att ringa butiken och få råd och hjälp. Kanske skulle du göra det innan du köper grisen i säcken?

Att byta mattskiva är annars en enkel sak, iaf på Canon.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
0

Tack också för era svar! Dom där katzeye-mattskivorna verkar ju vara bra. Hittade nån tråd på nikonforum.se där nån var jättenöjd med bytet. Få se om det blir nån beställning. Men det är enbart fokusering med motivet i mitten som gäller gissar jag om man byter, eller blir det överlag enklare att fokusera manuellt över hela sökarbilden?

Jag antar för övrigt att focus confirmation också funkar med en annan mattskiva…?

JazzBass
0

Beställde nu en mattskiva från Katzeye. Få se om en månad hur den funkar. Lite smådyr var den kanske, men om jag skulle bli missnöjd går den säkert att sälja vidare… Glad

MonisN
0

Spännande! Då får du berätta hur det funkar när du provat denGlad

JazzBass
0

Ja, det ska jag försöka komma ihåg. Glad

JazzBass
1

Sådär, nu har jag fått den nya mattskivan från Katzeye och har hunnit testa den. Installationen var busenkel faktiskt, tog bara nån minut. De enda verktygen som behövdes var en sticka för att lossa på bygeln som håller mattskivan på plats (levererades med mattskivan) och en pincett. Lite småpilligt var det och försiktig måste man vara, men det var absolut inte svårt.

Tyvärr måste jag dock konstatera att problemet kvarstår. Mattskivan gör det avsevärt enklare att fokusera manuellt med hjälp av mattskivans "split prism circle", men när jag rattat fokusen så att skärpan borde ligga rätt, så ligger ändå den ändå solkklart för långt bak på bilden. Precis som tidigare alltså, men nu ser jag klart och tydligt att det inte är min syn det är fel på, utan att sökaren är felkalibrerad. Då jag fokuserar med autofokusen (funkar exakt som tidigare) hamnar skärpan rätt men det ser helt fel ut i splitprismacirkeln. Så jag blir nog illa tvungen att lämna in kameran på service igen för att kalibrera sökaren.

Mattskivan kommer jag att behålla. Bara jag får sökaren kalibrerad så blir mattskivan garanterat till stor hjälp, speciellt på stora bländare och lite längre brännvidder.

Inkanyezi
0

Det kan vara knepigt att få det rätt, men om det blir fel både när du ska fokusera manuellt och när den tar med AF, så kan det vara spegelläget när spegeln är nere som inte stämmer. Det var ett ibland förekommande fel förr, och det fanns alltid en liten ställskruv för det som var inställd i fabriken och sedan lacksd så att den inte skulle ändras. Men som sagt, om du får skärpan fel när du har bra koll på att den är ställd på mattskivan, då är det en misstämning mellan mattskiva och sensor, och det kan man inte fixa själv, utan det är verkstaden som gäller.

ru4real
0

Fast om det är ett sådant fel, borde det väl gå på garantin?

JazzBass
0

Skärpan hamnar exakt rätt när jag fokuserar med autofokusen, men det ser fel ut i prismacirkeln då. Vrider jag fokusen så det ser rätt ut i prismacirkeln så flyttas förstås fokusplanet så skärpan hamnar för långt bak.

Och ja, det är nog verkstaden som gäller. Hade ju nyligen den inne på service, kanske något hände i samma veva? Svårt att säga, men jag tror felet har funnits så länge jag ägt kameran, som jag köpte begagnad. Den är 3-4 år gammal så kanske inte garantin gäller längre, men jag tror inte det ska vara så svårt att åtgärda problemet. Kanske räcker att lägga till någon extra "distansplåt" (i brist på bättre ord, kallas "shim" på engelska) mellan mattskivan och prisma? Det fanns en sån på plats där nu, jag provade ta bort den också men det löste inte problemet utan kanske bara gjorde det värre. Dock så kollade aldrig hur stor skillnad det blev med och utan shimmen.

Lite irriterad är jag över att vara tvungen att skicka in kameran igen på service, men det måste väl göras….

ru4real
0

Jo och jag hoppas de löser det. Men, varför måste du fokusera manuellt? Gamla objektiv?

[Woozy]
0

Skimsbricka är nog ordet du är ute efter.

JazzBass
0

#14 - Tack!

#13 - För att det är användbart ibland, speciellt vid makrofoto. Och ganska kul. :-) Tycker det är jobbigt att hela tiden titta på focus confirmation-punkten, och det irriterar att man inte ser i sökaren när skärpan är rätt inställd.

I dagsläget har jag inget manuellt objektiv, men har varit lite sugen på att handla lite sådana. Faktumet att det är svårt att ställa in skärpan manuellt med standard mattskiva ör dock största orsaken till att jag inte slagit till ännu.

MonisN
0

JazzBass, hoppas det löser sig med ditt problem. Jag har också beställt en ny mattskiva eftersom jag fått fläckar (troligen flugskit) på mattskivan. Canons service har tittat på den och provat att få bort fläckarna, men det går inte, så det är ny som gäller. Jag har även dragit mig till minnes varför det var problem med en mattskiva som gör det enklare att fokusera manuellt. Om man inte har ljusstarka objektiv från f/2,8 och uppåt så kommer sökarbilden att bli väsentligt mörkare, något som kan ställa till det särskilt om man fotar när det är mörkt eller dåligt ljus. Har man ljusstarka objektiv, f/2,8 eller starkare, så är det inga problem, då funkar det och blir ingen skillnad i sökaren.

Jag vet inte vilket jag ska välja, har för säkerhets skull beställt båda, för jag har ett objektiv som bara har f/4 (24-105), dom andra är f/2,8 och uppåt. Till mina 5D finns tre sorter att välja på. Den ordinära som sitter i kameran och saknar rutnät. En ordinär som har rutnät och den speciella jag nämnde plus att den också har rutnät. Rutnät kommer jag absolut att välja, frågan är bara vilken av demObestämd

JazzBass
0

Jag har också nästan bara ljusstarka objektiv, det ljussvagaste är mitt 24-120/4. Upplever dock inte att sökarbilden blir för mörk, förutom om jag nu är i en sån miljö som ändå normalt kräver ljusstarkare objektiv.

Jag beställde min skiva helt utan rutnät/linjer, jag kan ju sätta på och stänga av en uppsättning hjälplinjer direkt i kameramenyn på min Nikon. Vet dock inte hur det funkar hos Canon.

MonisN
0

På 7D'n kan jag välja om jag vill ha rutnät och vattenpass, det går tyvärr inte på 5D mk II, därför köper jag med rutnät till den. Visserligen kan jag aldrig stänga av det, men det gör inget för rutnätet underlättar både med komposition och raka horisonter. Jag får se vilken jag väljer, men att kunna ställa skärpan lättare i manuellt läge är lockande då det i vissa situationer kan vara rätt knepigt.

JazzBass
0

#18 - I så fall förstår jag att du vill ha rutnät! Jag har alltid mina stödlinjer påslagna. Jag funderade också om jag skulle ha tagit något specialmönster som typ kvadratbeskärningslinjer, 5:4 eller så, men jag valde ändå till sist att undvika allt sånt extra.

Nu har jag förresten beställt extra skimsbrickor att placera ovanför mattskivan för att kalibrera sökaren, de borde komma i morgon. Räknade ut att jag kommer behöva ungefär 0,3-0,45mm extra av de här brickorna. (Hittade en formel för det via google på fredmiranda-forumet). Jag valde att beställa reservdelar istället för att skicka in kameran på service än en gång, jag tror jag ska få det här fixat riktigt bra själv och snabbare lär det gå så. Och jag behöver på det viset inte skiljas från min kamera ens en dag. Glad

MonisN
0

#19 Tror du är händig och fixar detta själv. Att skiljas från kameran längre än ett par dagar ger svår separationsångest Tungan ute

Jag har inte fått mattskivorna ännu och fortfarande inte bestämt vilken jag ska ta. Har du valt den som gör sökaren mörkare?

JazzBass
0

Ja, jag tror inte det ska vara så svårt.

Det fanns bara ett alternativ för min D700 från Katzeye. Hur mycket mörkare sökaren blev av den har jag inte jämfört än (det är lite jobbigt att byta mellan mattskivorna och inget man vill göra alltför ofta p.g.a. risken att få damm i sökaren), men det är inget jag reagerat tydligt på i varje fall. Bytte nyss från mitt f/4 objektiv till 50/1,4, och trots 8 ggr mer ljus med det senare tyckte jag inte skillnaden i ljushet var så värst stor i praktiken…

JazzBass
0

Installerade skimsbrickorna idag, det gick riktigt bra med en pincett. Min första uträkning stämde rätt bra som sade att jag skulle behöva 0,33mm extra brickor. Följande räkning gav dock 0,44mm (jag var osäker på från vilken punkt på kameran som man skulle mäta fokuseringsavstånden från, valde sensorplanet för den första uträkningen, frontlinsen för den andra). Först lade jag dit 2st 0,2mm brickor, medeltalet av mina uträkningar alltså, men då hamnade fokus lite för långt fram, så jag bytte ut den ena mot en 0,15mm bricka istället. Då blev det bra enligt fokustavlan jag använde.

Så nu är kameran helt i skick igen och den manuella fokuseringen funkar nu utmärkt. Otroligt mycket lättare att fokusera nu, åtminstone efter att jag skruvade tillbaks dioptrierskruven, som jag tidigare vridit några snäpp på i ren desperation över att manuella fokuseringen hela tiden blev fel. Det gjorde sökarbilden ytterligare något skarpare, så nu när jag nyss testade 50/1,4 på full glugg är det inget större problem att få skärpan rätt, man behöver inte ens nödvändigtvis använda splitprismat i mitten av mattskivan. Glad

Kort och gott är jag superglad att jag valde att byta mattskiva, och jag tackar er somdeltagit i tråden och givit bra tips, speciellt inkanyezi och ru4real. Jag är supernöjd med valet att byta mattskiva och jag har lärt mig mycket på köpet. Totala kostnaderna landade på ca 150-160 euro för hela kalaset, men det tycker jag det var värt!