Kärlek *nybörjare*
Den omgjorda är alldeles för rosa, titta på himlen så ser du att det är färgstick i bilden. Öka bara kontrasten och kanske mörka ner den ngt.
Vilket program använder du?
Kolla tråden barn *nybörjare* där skriver jag vad jag har för bild program..
Skulle gärna haft photoshop men tyvärr det programmet kostar för mkt pengar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det hade varit enklare om du skrivit det igen, istället för att skriva att jag skall kolla första tråden. Det hade antagligen varit färre antal tecken att skriva. :)
Testa googles picasa, för enklare bildhantering och redigering är det faktiskt bra. Och om man är nybörjare är det ett bra program också, det är dock inte tänkt att hantera finredigering på pixelnivå, men för att fixa med ljus och kontraster är det bra och duger för de flesta. Och är gratis
Som förslag på hur man kan fixa till den lite är kanske att försöka sänka kontrasten litegrann, öka lågdagrar/skuggor eftersom ljuset är så väldigt hårt. Göra den ngt blåare/minska det rosa/magenta litegrann.
Du som har en Nikon-kamera och fotar i RAW kan med fördel använda Nikons ViewNX 2, som fungerar alldeles utmärkt till enkel redigering av främst Raw-bilder. Det är helt gratis och kan laddas hem från Nikons hemsida.
Vad gäller bilderna hade den första blivit bättre om du hade dragit ner på exponeringen. Den har utfrätta områden på bl.a. damens byxor.
Vidare kan jag tycka att de tråkiga molnen inte tillför bilden något; kanske vore det trevligare med annan beskärning, eller om formatet rent av var liggande med lite mer av utsikten?
Den omgjorda bilden är väldans rödaktig…
Tyvärr så klarar jag ej av att trolla bort saker från en bild i ett bild program.
Tror inte moonlight menade att du skulle retuschera bort ngt, utan att du bara skulle beskära bilden annorlunda. Dvs klippa bilden lite annorlunda.
#7 Bilderna jag visat är alla oklippta.. Endast bilden med kajan den är klippt.
Just därför. Antingen gör man bilden till ett porträtt på personerna och "tightar till" den, vilket jag tror den skulle vinna på, eller så skulle man redan vid fototillfället ha valt att ta bilden liggandet, som ett vykort mer. Som den är just nu ligger den mittimellan de bägge alternativen.
Detta är bara tips för att ge dig lite olika alternativ på hur man tar bättre bilder och hur man kan efterbehandla dem. Bilder tagna i starkt soljus är alltid jättesvåra att få bra, eftersom kontrasterna blir alldeles stenhårda. Man kan kompensera detta när man fotografera mha den den lilla ratten +/- i olika steg. Man får prova sig fram.
Hittade en bra fotoskola, men det finns massvis på nätet. Läs och testa dig fram.
http://www.mintur.se/fotoskolan/ eller http://phelt.se/forhallandet-mellan-exponeringstid-blandare-och-iso/
Jag tycker att det är en fin komposition och härlig känsla mellan kvinnan och barnet!
Ett tips till nästa gång är att inte fota i direkt solljus eftersom det ofta ger varmare och mjukare färger när man fotar i skugga eller t.ex. motljus. Men det är ju inte alltid man kan välja sånt när man vill fånga ett ögonblick! :)
Jag tycker du skulle gått närmare eller zoomat in mer för att få ett tajtare porträtt. Nu känns dom lite långt bort och himlen tar för stor plats. Som KickanW säger så försök fota människor i motljus om solen skiner så slipper dom kisa och bli överexponerade i ansiktet.