Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2934 ggr
TypisktMaria
2

Bi på maskros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle jättegärna vilja ha kritik på denna bildd som jag fotograferade för några dagar sen :D

Tack i förhand :)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

ks.gerbil
0

vilken läskig… fy xD

gillar fotot men det känns som det gula tar över ganska mycke annars är den fin men skulle inte få hänga på min vägg då jag har bi-fobi Flört

Gerbil-hemsidan hittar du R

Inkanyezi
0

En fin bild som väcker känslor.

Jag älskar bin, och jag har saknat dem mycket. Det finns så få av dem numera, och skälet är främst gifterna som används i jordbruket och monokulturerna som erbjuder färre blommor. Bina är viktiga i naturen, eftersom de ombesörjer pollinering av massor av växter. Utan bin blir det inga äpplen, inga körsbär.

I år såg jag ett par bin i min systers trädgård. De kommer från några kupor som har satts upp i en av koloniträdgårdarna i närheten.

De senaste åren har jag annars bara sett humlor, och de har ofta mycket kvalster. Jag är glad att se bin igen, och jag hoppas det blir fler.

ks.gerbil
0

2# hur kan du sakna dem xD klart de ska få leva men de får gärna vara utanför min trädgård :P

denstore
0

#3 Varför? Bin sticker inte dig om du inte trampar eller klämmer dem. De är väldigt fredliga. Egentligen sticker inte getingar heller, om de inte är provocerade. Dock så kan de bli nästan i frenesi ifall det finns socker eller liknande i närheten.

Både bin och getingar hör till de för oss mest nyttiga insekterna. Som Inkanyezi säger, så drar bin sitt strå till stacken, men få förstår vikten i att ha rovdjur som getingar. Men de är minst lika nyttiga. Varje geting tar tusentals fluglarver och andra mindre önskvärda kryp varje sommar, och på det sättet hålls balansen i ordning. Dessutom pollinerar getingar också, fast inte i lika stor utsträckning som bin och humlor.

TypisktMaria
0

Tack för kommentarerna :)

Bin har väl inte ens någon tagg? xD  De försöker bara likna getingar för att själva inte bli uppätna.
och som  2# och 4# säger så är de viktiga för naturen :)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

ks.gerbil
0

4# jag vet inte jag har bara bi-fobi… vissa dagar på sommaren vill jag inte ens gå ut ur huset för jag är rädd :P men jag vet att de behövs för att vi ska få frukt och bla bla bla men jag är verkligen rädd för dem :P en gång sprang jag ner för en hel backe för det va en bi mellan blommorna xD

Inkanyezi
0

Jodå, visst har bina en gadd, och de har också ett mycket starkt gift. Det är med giftet de dödar drönarna när de inte längre behövs, och de använder det för att försvara kupan. Om man trampar på ett bi är det stor risk att man blir stucken, och biets gadd sitter kvar när det har stuckit, tillsammans med giftsäcken, som fortsätter pumpa in gift. Biets gadd har hullingar, och biet kan inte dra ut den när det har stuckit, utan när man drar bort biet, så slits hela giftapparaten ut och blir kvar tillsammans med gadden. Biet dör.

En geting däremot har inga hullingar på gadden, och därför kan den dra ur sin gadd, och den kan sticka flera gånger. Getingen använder sitt gift som försvar, och den använder det för att förlama och döda sitt byte.

Inte vare sig getingar eller bin sticks om man inte tränger dem. Om ett bi eller en geting har kommit in och flyger mot fönstret utan att komma ut, brukar jag fånga den genom att sätta ett glas runt. Sedan har jag lärt mig att skjuta in ett papper mellan glaset och fönsterrutan, för att kunna ta insekten till ett ställe där jag kan släppa ut den utan risk att den blir rädd och sticker.

En sak som jag kom på själv är att man inte behöver det där papperet. Man kan fånga insekten i glaset och helt enkelt vända på det, så flyger den mot glasets botten, där den ser ljus. Så kan man öppna och ta ut den och vända glaset med öppningen mot ljuset så att den kan flyga ut.

ks.gerbil
0

7# det gjorde mig mycke lugnare Flört

denstore
0

#8 Om man är rädd för bin eller getingar, så kan det nog vara en god idé att testa sig ifall man är allergisk för dem. Är man inte det, så finns det ingen anledning att bry sig (det gör ont en stud), men är man allergisk, så är det ännu större anledning att inte bli hysterisk i deras närhet. Min fru blir sjövild när det är bin eller getingar i närheten, och viftar som en galning. Just därför blir hon ju stucken kanske en gång varje sommar. Själv är man ju rätt lugn, vilket gör att man blir stucken kanske en gång var tionede år….

ks.gerbil
0

9# men det är ju ännu läskigare om man är allergisk :P

nadilda
0

#10 Jag är allergisk mot både humlor och getingar men är inte rädd för dom trots att sammanlagt har blivit stucken 11 gånger.

ks.gerbil
0

11# oj Foten i munnen tyvärr är fortfarande rädd :P ska gå till psykologen kanske Flört

nadilda
0

#12 Jag vet hur det känns har forbi för myror Foten i munnen

ks.gerbil
0

13# jag med! haha… fobi för nästan alla kryp utan spindlar XD

nadilda
0

jag har inget imot något annat kryp än myror!