Filter....!!!
Ser här att det börjar poppa upp frågor kring olika filter och jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om filter, vilket filter man kan eller borde eller ska ha i olika situationer….Kan inte någon som är en fena på filter berätta för oss som inte vet
// Kennet

Ett UV-filter är väl ett måste på de objektiv man använder. För det första så skyddar det linsen i objektivet och dels tar den bort reflexer när man fotar. Det har du kanske redan och det var inte det du tänke på. Kanske filter för effekter etc. Själv löser jag det i PS.
Bertil

Inte för att jag är någon "fena" på området filter. Ett UV-filter tycker jag man ska ha till varje objektiv. Inte för att det gör bilderna bättre, utan mer som ett skydd. Det är enklare att göra rent filtret än linsen, och det är bra mycket billigare att köpa nytt filter än objektiv om olyckan skulle vara framme.
Ett Pol-filter däremot, kan göra underverk åt dina bilder. Framhäver moln och himmel. Ger mustiga färger. Väldigt användbart. Nackdelen är det "snor" några bländarsteg, så många gånger krävs stativ.
Avtonat gråfilter är bra när man har stora kontraster, typ ljus himmel och mörk förgrund. Med filtret kan man då tex exponera på förgrunden utan att bränna himmeln. Har själv inte använt något ND-filter, men det är så här jag fattat det iallafall.
Om,eller snarare när du köper filter så snåla inte. Köp kvalitet typ B&W eller Hoya. Det tjänar du på i längden. Du kan även använda samma filter till flera gluggar med s.k. step-up eller step-ner ringar. Kostar inte många spänn.
Har jag skrivit eller fattat något fel, så får någon fena rätta mig.
// Hasse
Hasse har gett ett bra svar och det enda jag inte håller med om är UV filter. Det kan påverka bilden negativt. Jag kör inte med UV filter men har alltid motljus skydd som skyddar objektivet bra.
Eddie
Bra svar där #2.
Jag köpte föressten också lite filter härom dagen till min kamera, ett UV-filter, IR-filter och ett Starlight-filter. IR-filtret just för att man kan få så sjukt snygga bilder med den om man är grym på det. Så snart blir det att hårdtesta alla filtren. :)