Objektiv för Afrikaresa
Jag har en Canon 1100D och objektivet som följde med, alltså 18-55 mm. I sommar ska jag till Afrika bla på safari, där jag skulle vilja fota djur. Då vill jag ha ett zoomobjektiv som gör att jag kan komma närmare djuren. Jag är nybörjare och skulle behöva hjälp med vilket objektiv jag ska välja, och vad jag ska ha för krav på bländaren? Hjälp tack!
Det är väl mest en fråga om ekonomi? Men om du skall på safari rekommenderar jag en lång zoom, 300mm eller liknande. Ljuset torde inte vara ngt problem där, det är nog alldeles för ljust oftast.
Nu kan jag inte mycket om canons zoomsortiment, men jag kollade lite snabbt på canon.se och ser att de har ett 55-250 som skulle komplementera det du har bra. Sen tror jag du bör ha så få saker med dig som möjligt och gärna en försäkring på utrustningen, mot t ex stöld och skada.
Ett par exempel som verkar ok: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4232057/canon-ef-70-300-4-5-6-is-usm-new eller (även om den täcker in lite av det du har) http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8956049/sigma-af-18-250-3-5-6-3-dc-os-hsm-till-canon

Nej, så kan det ju inte vara. Du vill antagligen ha ett objektiv med längre brännvidd för att inte behöva komma så nära. En del djur kan vara riktigt knepiga att vara alltför nära, så att man kanske rentav vill undvika det. Så din idé är nog inte så mycket att komma närmre som att kunna vara längre bort.
Jag föreslår att du tittar på i första hand Canons eget 55-250 mm med stabilisering. När det är så pass långt som 250 mm behöver man verkligen stabiliseringen, och det där objektivet är gjort av Canon och passar väldigt bra till din kamera.