Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 444 ggr
irma
0

Testfoton med riktat ljus,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat testa att rikta ljuset, testade lite med hunden i dag. Hon satt i skuggan så jag riktade solen mot henne, en bild med folie och den andra med guld papper…
vilket ljus är bäst i olika lägen?

När ska man använda guld och när ska man använda folie? Något annat som funkar förutom dessa två färger??

titta inte på bakgrunden då detta var en impulsiv grej att mixtra med ljuset, trodde inte att jag skulle få någon skarp bild på en svart hund i skuggan :-) men nu blev det skapliga bilder så jag har satt ihop två stycken…

lägger detta i övrigt, blev det fel kanske någon kan flytta den dit den hör hemma..

irma
0

Ingen som har någon kommentar?

Melianna
0

Det du framförallt använder reflexskärm till är att lätta upp skuggor. kan tex vara mkt användbart när du fotar i starkt solsken för att slippa dom hårda skuggor som annars blir. vad du väljer att änvända för färg är nog en smaksak, jag har en reflexskärm som är vit på ena sidan och "sunlight" på den andra, jag använder i princip bara den vita sidan. Så din folie skärm reflekterar nog ljuset mer som det är medans den med guldpappret ger ett mkt varmare ljus, kanske lite väl gult för min smak iaf:)

Mvh Anna

Robert
0

"Det du framförallt använder reflexskärm till är att lätta upp skuggor."

Ibland vill du använda hårdare ljus såsom #0 har gjort. Rätt inne för tillfället, det är bara att bläddra i Vogue eller liknande bilder.

Jag tycker det är helt lyckat med dina bilder Irma. Inget som faller mig i smaken men, du är på.

Hälsningar

Robert

Adobe
0

"Jag tycker det är helt lyckat med dina bilder Irma. Inget som faller mig i smaken" men, du är på.

Underbar mening !?

Bertil

irma
0

tack för era svar,,, folie sidan ger ett starkare ljus, och guld sidan en varmare färg,, i det här fallet med hunden så blir bilden inte så fin med guld sidan. Hunden satt i totalskugga och jag ställde skärmen en bit i från och plötsligt såg man hela hunden :-).

#2 hur ser sunlight sidan ut?

#3 rolig mening Robert,,, :-), men jag håller helt med,, bilderna är inte speciellt fina,,, men med tanke på att jag använt manuella inställningar och inte behövde använda blixt då tycker jag att dom blev ok,,men inget man sätter upp på väggen precis.. men det jag var ute efter var just hur man riktar ljuset och tydligen är jag lite på rätt väg ändå…