Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1950 ggr
[Kajsa91]
0

Gömma sig?

Har man kollat på naturfilmer där dom ska försöka få foto på något speciellt djur brukar dom sitta i något för att gömma sig, typ tält eller något..

Finns sånt att köpa? Vad heter det? :P

Gillar att fota djur! Fåglar, ormar, möss mm och skulle vara kul att få foto älgar och sådär men tyvärr är dom oftast långt borta.
Så att ha ett bra tältgrejs att sitta i skulle vara grymt! ^^

JazzBass
0

Gömsle heter det. Googla, finns en del till salu. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Kajsa91]
0

#1 Ah, tack! :)
Hittade inte så mycket när jag inte visste vad det direkt hette ^^

uffelarsen
0

Jag har 2 st som jag är grymt nöjd med, det ena heter ameristep doghouse och det andra ryms i en liten på och heter Kwikcamo , dom används på lite olika sätt, doghouse när jag sitter på en förutbestämd plats och kwikcamo kan du dra över dig på en liten minut det är då lite lättare att alltid ha med sig . du kan se några bilder på doghouset på http://www.ulfendorfen.com/bra-och-ha-2802845

och kwikkamo på  http://www.naturescapes.net/store/kwik-camo_photography-blind.html

papa-bear
0

om du inte vill släpa en massa grejer utöver kamerautrustning och eventuell mat och dryck, finns det ju camokläder, och det här är ett billigt alternativ: http://www.engelsons.se/camouflage/allt/paket-pris-camouflage

Inkanyezi
3

Camouflagekläder lär inte göra någon större skillnad för djuren, och gömslet behöver inte vara dekorerat med blommor och kvistar. Djur är ofta färgblinda och reagerar mest på rörelse, så ett gömsle bör vara sådant att det inte är lätt att se in i det, och så att man inte behöver sticka ut objektivet genom öppningen för att ta bilder. Det bör, om det är ett tält, vara så stort att man inte oförhappandes kommer emot tältduken och röjer sig genom rörelse.

En del djur, björnar, vargar och andra hunddjur, kan lokalisera människan på lukten, och då kan man få vänta länge innan det dyker upp någon framför gömslet. Fåglar är bland de enklaste att smyga på med gömsle. Hjortdjuren är väldigt olika i sitt förhållande till människor. Det finns rådjur som praktiskt taget inte bryr sig, och det finns rådjur som försvinner fortare än en avlöning när en människa är inom synhåll. De skyggaste hjortdjur som jag har stött på är dovhjortar. Där kan ett gömsle vara ett ba sätt att komma nära nog, men i mina trakter lär en bil fungera bäst som gömsle för dovhjort. Bilen är ofta ett bra gömsle, men det gäller att komma i rätt läge med den. Djur brukar inte vara rädda för bilar.

Fasta gömslen som man kan få låna är många gånger bättre när man vill fotografera djur vid åtel. Ett jakttorn exempelvis, där det alltid har funnits spår och lukt efter människa, är ett bra sätt att kunna komma nära älgar utan att riskera att komma för nära. Älgar kan ibland bli sinta och ge sig på folk och hundar.

papa-bear
0

tyckte bara att den där duken från naturescape var lite dyr bara, i förhållande till en uppsättning camo, men det är ju jag som tycker det.

uffelarsen
1

All handlar om vad man vill betala för sina saker, vi vill ju alla ha guld men betala för tenn , När jag var ung så fanns det bla jute säckaröverallt vilket är ett utomordenligt material för bla gömsle, nu kostar även jute tyget en del. Överdraget från naturescapes är storleksmässigt så att jag kan sitta på en stol, sätta på min stora glugg på min tripod därpå sätta på blixten i ett färdig sytt hål och överdraget platsar lätt på bältet, För mig var det inte så mycket att tjafsa om då jag inte är så glad för symaskinen längre. Om man kollar runt lite så kan man hitta mycket billigare alternativ men jag hade helt enkelt varken tid eller lust .Skrattande Man kan göra det mesta själv med lite fantasi ,tid,lust och intresse, men jag har blivit lite lat med åldernSkrattande

[Kajsa91]
0

Oj, trodde inte det var så dyra grejer faktiskt!
Ingenting jag har råd med nu, men om några år kanske när man är duktigare på att fotografera och har bättre grejer tillkameran kanske det är mer värt att lägga pengarna på! :)