Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 968 ggr
[morat]
1

Kritik tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig varit någon mästare på att fotografera. Men jag har blivit mycket bättre sen jag skaffade min NIKON D5100. Här är en av de bilder som jag har blivit nöjd med. Försökte se till så att det var en hyfsat ren bakgrund och så att inget annat kom med på bilden. Kom gärna med både positiv och negativ kritik! Glad

Det kan säkert dyka upp fler bilder i denna tråden i framtiden, tycker om att få kritik och att utvecklas. ^^

ru4real
0

Fina färger och bra komposition. Dock tycker jag att det inte är riktigt skarpt, men det kanske bara är jag som tycker det.

Hur skulle bilden kännas om du vände på den? Testa.

JazzBass
0

Fint fotat, speciellt med tanke på att du inte fotat så länge. Bra komposition både form- och färgmässigt. Extra bra att du tänkt på bakgrunden, så att den blivit ren och fin utan störande element som stjäl uppmärksamhet. Glad

Några saker märker jag dock som du kunde tänka på mer i fortsättningen. När jag klickar upp bilden i större format ser den lite oskarp ut. Det beror antagligen på att du fotat med så lång slutartid (1/50s) jämfört med brännvidden på 150mm. Jag tror att du säkert kunde ha använt f/5,6 istället för f/8 och på det viset kunnat använda en hälften kortare slutarrtid (1/100s). Det är fortfarande lite för lång tid jämfört med brännvidden (bäst skulle vara att ligga på 1/200s eller kortare då man fotar på fri hand med 150mm brännvidd, om objektivet inte har stabilisator). Vitbalansen kunde du kanske prova göra lite varmare, men det är en liten detalj och dessutom långt en smaksak.

Överlag fint fotat alltså, men bilden kunde ha varit lite skarpare med bättre koll på exponeringsparametrarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[morat]
0

Tack så mycket. Jo jag håller med om att den inte är fullt så skarp som den skulle kunna vara. Känner dock inte min kamera så väl än men jag försöker lära mig hur man ändrar slutartid, ISO och sådant utantill. Ska försöka ta en liknande bild på blommorna igen och försöka få till det så att det blir bättre. :)

Inkanyezi
0

Din bild har färgrymden aRGB, vilket inte brukar se riktigt bra ut på bildskärm. Det är en färgrymd som man bör använda enbart när man har kalibrerad utrustning och ska trycka eller skriva ut bilder med profilerad skrivare. Bildskärmar visar oftast färgerna bäst när man har rymden sRGB, och du bör ställa om din kamera till att använda sRGB för att bilderna ska se riktigt bra ut på skärm.

Jag gillar att du har komponerat den asymmetriskt.

Faktiskt är din bild inte så oskarp som det verkar när man ser den så här.

Skärpan ligger på blomman till höger, och även om det inte är knallskarpt går det att få intrycket betydligt bättre. När man använder systemkamera måste man nästan alltid skärpa upp bilden lite grann när man har givit den sin slutliga storlek, och lite grann mer skärpa kan man lägga på den här bilden. Man kan också ge den lite mer snärt genom att ändra tonomfång och kontrast. Med en aning högre kontrast tycker jag att den ser bättre ut, men det är alltid en balansgång hur mycket man ska lägga på.

Något jag tycker är bra är att de starkt mättade färgerna inte har exponerats för mycket, vilket annars är vanligt. Här beror det antagligen på att det är ganska jämnt ljus, kanske moln för solen eller gråväder, och att gräsmattan ligger hyggligt nära tulpanerna i ljushet.

Men jag tror att din inställning av färgrymd kan vara ett misstag, så jag gissar att du hellre vill ställa in din kamera eller mjukvara till att använda färgrymden sRGB.