Utmaningen - omgång 18
Vi kör vidare med nästa utmaning. Det blir ett kompositionsrelaterat tema igen: DJUP. En bild är alltid platt men vissa kan se nästan tredimensionella ut trots det, och det har ofta mycket att göra med kompositionen, men även exponeringen och efterbearbetningen kan skapa djup/tredimensionalitet. Altenativa tolkningar av ordet djup är också tillåtna. 
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast lördag morgon den 12.5, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före lördagen; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Roligt tema :) Undrar bara om bilden får vara redigerad? Och isf hur mycket redigerad den får vara.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 - Vi har inte haft några gränser på sånt, bara att redigera på så mycket du vill. Även manipulering är OK.
#9 - Visst får du vara med! Kom inte ihåg det var idag tiden tog slut men vi kör på det som tänkt och startar kommenteringen. :-)
Deltagarna i denna omgång:
ef03 - Gråsparv
JazzBass - Fjärdskär
majlar - [ingen titel]
Niini - Oändlighet
lilla jag - Min lilla vovve
Tregly - Himmel
Tid för kommentering fram till onsdag 16.5, försöker summera ihop poängen på torsdag om jag hinner, eller före det om alla kommenterat innan dess. Dela ut 6p då det är 6 bidrag, denna gång enligt reglerna i #0.
Mina kommentarer:
ef03 - Gråsparv
Riktigt bra, skulle gärna sett lite mer oskärpa på kvistarna runtom men det är en petitess. Fin grön färg i bakgrunden. Snyggt fotat! 2p
JazzBass - Fjärdskär
Min bild.
majlar - [ingen titel]
Gillar de guldaktiga färgerna och motivet med mönstret av bubblor (?), men är lite osäker på kompositionen. Snyggt i alla fall. 1p
Niini - Oändlighet
Fint kvällsljus (gissar jag) och bojarna bildar en trevlig diagonal. Hade gärna sett bilden i större format, tror den gör sig bättre så. Skulle ha velat ha nåt lite avvikande som blicken skulle fastna på direkt, nu ser alla bojarna ungefär lika ut. Nåt sånt hade gjort bilden lite intressantare tror jag. 1p
lilla jag - Min lilla vovve
Tycker om uttrycket hos hunden och kompositionen, men texten stör en del. Den kunde ha gjorts lite snyggare med nån skugga/effekt och kanske ett annat typsnitt (font). Själva bilden är också lite grådassig, kunde troligtvis bli mycket kontrastrikare om du i photoshops/gimps nivåer-verktyg drog ner vitpunkten lite. Annars en trevlig bild! :-) 1p
Tregly - Himmel
Snygg komposition och fint motiv. Kunde dock bearbetas bättre. Känns som du har lite för mycket kontrast och mättnad här, och marken känns lite för mörk i förhållande till himlen. Annars en mycket trevlig bild. 1p
Mina kommentarer:
ef03 - Gråsparv: Min bild
JazzBass - Fjärdskär: Jättefin bild med ett underbart djup och fin skärpa. 2P
majlar - [ingen titel]: Fina färger och bubblor, men lite intetsägande för min smak. 1P
Niini - Oändlighet: Härliga färger, saknar lite skärpa bara, 1P
lilla jag - Min lilla vovve: Söt liten hund, gillar den lila blomman mot den grå hunden. Om texten ska vara med hade jag helst sett den på andra sidan hunden, dvs till vänster i bild, eftersom hunden är "på väg" åt det hållet känns det som. 1P
Tregly - Himmel: Härlig himmel! Tror tom att bilden gjort sig bättre med "bara" himmel alt. lite ljusare och färgstarkare mark. 1P

Hej!
Tyvär är jag inte så bra på att ge kritik, men ska försöka.
Gråsparv av ef03: Jätte fin fågel, och bra fokus i bilden. Stör mig lite på pinnen som står upp åt vänster om Gråsparven. Ger dig 1 poäng.
Fjärdskär av JazzBass: Jätte fin bild, man drömer sig in i den. Ser facktist inget fel på bilden. Ger dig 2 poäng.
mitt bidrag av majlar: Vet inte vad det ska likna sorry
, Men den är också jätte fin. Ger dig 1 poäng.
Oändlighet av Niini: Jag tycker att du borde bara inrikta dig på dom 8 första bojorna, och isåfall hadde jag gått litte mer åt vänster å fottat. Annars jätte fin bild:) Ger dig 1 poäng
Min lilla vovve av Lilla jag:( jag Har tagit bilden)
Himmel av Tregly: Tycker att det är lite för mycket Himmel, skulle facktist vilja ta bort en tredjedel av himmelen Tyvär
. Ger dig 1 poäng
Hoppas det blev bra så, hej då!
ef03 Jag älskar alla småfåglar, dom är så små och söta och har så starka röstresurser, du har fångat din lilla fågel på ett fint sätt, färgerna och skärpan är underbara. 1p
JazzBass. Din bild säger allt, du har lyckats fånga det mesta som är vackert i naturen. Vattnet och himlen som går i ett. Molnen som svävar och bildar mönster. Stenarna som ruvar vid strand. Snygg skärpa och mystiskt ljus. 2p
Nini. Dina flytbojar i all oändlighet ger ett fint djup i bilden. Gissar att det är taget tidigt på morgonen eller kanske på kvällen då det är ett dovt ljus som framhävs. Snyggt tycker jag. 1p
lillajag. Så söt vovve med blomster till tittarna. Synd att du hade texten med. Fast det skulle passa alldeles utmärt som vykort. 1p
Tregly. Din himmel är förtjusande, den är ända in i evigheten. Snygga färger, lite mörkt mot det blåa. 1p
Inte så bra på att ge kritik, men försöker :)
ef03: Fin bild. Härliga färger och bra skärpa. Men pinnen till vänster tycker jag stör lite och ögat dras lite till det istället för till fågeln. 1p
JazzBazz: Jag gillar bilden väldigt mycket. Du har lyckats fånga djupet i bilden som det var meningen. 2p
majlar: Jag är lite osäker på vad bilden föreställer, förutom bubblor. Men något slags djup har du ändå fått till, och den funkar i sammanhanget. Bilden är intressant och sticker ut. 1p
Niini: Lite osäker på vad jag tycker om själva bilden. Men gillar ljuset i den. Önskar dock att du hade gått ner på en lite lägre nivå så man fick se topparna på bojarna längst bort också. 1p
lillajag: Fint motiv. Färgerna passar bra ihop. Men får ingen känsla av djup i bilden. Texten hade kunnat göras i en annan stil men lite effekter och sånt. Som tidigare nämnt så skulle bilden passa på ett vykort, men i temat djup på passar den inte riktigt. 1p
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Oj shit, hade helt glömt bort detta! 
**ef03 - Gråsparv
**Jag gillar denna! Stör mig bara lite på den smala kvisten som syns till vänster. 1p
**JazzBass - Fjärdskär
**Hade föredragit att se den i färg. Annars uppfyller den definitivt kravet på temat. 2p
**majlar - [ingen titel]
**Förstår inte vad det föreställer. Men sett som något abstrakt så hade jag velat ha mindre gul nyans på det hela. 1p
**lilla jag - Min lilla vovve
**Bra komponerat, hade kanske velat ha bakgrunden lite mer jämn i färgen dock. O sen så tyvärr, texten förstör rätt mycket enligt mig. 1p
**Tregly - Himmel
**Vacker vy, hade velat ha hela bilden lite ljusare. 1p
Summan av kartemumman blev då den här gången så här:
ef03 - 6p
JazzBass - 10p
majlar - 5p
Niini - 5p
lilla jag - 5p
Tregly - 5p
Kul att ni gillade min bild så pass mycket att jag fick en tvåa av alla.
Lägger upp en färgversion också av bilden som Niini önskade, men jag själv tycker bättre om den svartvita ändå.
Vad ska vi ta för tema till näst? Jag kom nyss på ett: Liv. Vad tror ni om det? Eller har ni egna förslag?
Precis, det skulle passa bra under det temat. Jag tycker bäst om teman som lämnar mycket utrymme för tolkningar och inte är för begränsande till ett visst motiv. Därför tänkte jag att "liv" skulle kunna passa bra.
#17 Det tror jag skulle passa bra som tema :) Hann aldrig klura ut något att fota till denna utmaning men förhoppningsvis gör jag det till nästa
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Instämmer! Liv blir kanon
Kom att tänka på denna från saltkråkan.
Värd för Pensionärer
Liv låter spännande!
För övrigt tyckte jag att färgbilden i #17 var ännu finare!
alla färgerna speglas på stenarna också!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ååååh, så vacker i färg enligt mig! 
Liv låter som ett bra tema :)
#23: 
#24-25: Tack! 
Vi kör på LIV då!
#17 Vill bara säga, underbar bild, vill ha den som planch på väggen! 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tack så mycket!
Det skulle väl gå att fixa, skicka PM om du är intresserad.