Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1138 ggr
Staffan
0

Sony Cyber-shot T9

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nära att köpa Sonys Cyber-shot T9 men vill först höra mig för här ifall någon har hört någonting dåligt om den?

>> Länk till produktsidan hos Sony

Mvh // Staffan

johan
0

Snygg är den iaf!

Jag har för mig att det var i tidningen M3 som den inte fick så bra recension. Tror det var Canon eller Fuji som fick bäst i test för de riktigt små kompaktkamerorna.

Å andra sidan fick inte Nikon S1 så bra heller, men den har jag varit väldigt nöjd med. Svårt att hålla den still bara, när den är så liten. Sonys bildstabilisator är säkert en mycket bra funktion på denna typ av kameror.

Mvh // Johan

Staffan
0

Ja, om det inte blir stadigt med Super SteadyShot så vore det väl underligt. Jag var förbi Lars Bengtsson på S:t Eriksplan i fredags och en av säljarna där framhävde just den funktionen som det förnämsta med kameran.

// staffan

Staffan
0

Idag gjorde jag slag i saken och nu är batteret på laddning för första gången…. :)

// staffan

Pia
0

Spännande värre förstår jag:)

johan
0

Grattis! Bra att du unnar dig lite lyx trots att du inte haft någon vettig lön på så många år på grund av jobb med Aktieguiden och iFokus.

Mvh // Johan

broderbluff
0

=) Känslan av att packa upp en ny kamera och känna den speciella lukten av ny elektronik =)

Fotord
0

…och sen förbanna det faktum att man enligt instruktionsboken måste ladda batteriet i 48 timmar innan man ens packar upp själva prylen. :-D

Tom
0

Jag håller med om att den är snygg men jag gillar inte alls att de använder memory stick.

Berätta vad du tycker när du har provat den, snälla!

Tom

Pia
0

Överhuvudtaget är det väl ett förbaskat aber med hur mycket batterier digitalkameror drar?!?!?:(

Robert
0

#9, aber? Jag kan ta 500 bilder innan min knorrar.

Hälsningar

Robert

Pia
0

Jag kan ta max 25 st… Börjar tro det är ett måndagsex till kamera!

Robert
0

Pia, kan det inte vara så att batterierna börjar bli gamla?

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Digitkompakter drar fruktansvärt med ström. Troligtvis beror detta på att bildsensor och display är aktiva under hela tiden. Systemkamerorna klarar ju, som Robert skriver, flera hundra bilder trots mekanik såsom spegelfällning, ridåer och autofokus.

Pia
0

Nyinköpta batterier hoppas jag verkligen att de inte är gamla!

Ja det var ju det jag tänkte, systemkameran drar inte batterier på samma sätt, det är verkligen den lilla kompakta saken som jag häpnar över hur snabbt batterierna ryker i…:(

broderbluff
0

använder du laddningsbara?

johan
0

Det skiljer väldigt mycket från kameran till kamera. Generellt drar systemkamerorna mindre eftersom man inte använder displayen som sökare.

Jag kan ta massvis med bilder med min Nikon D70 också, men min gamla Coolpix 5400 var man tvungen att ladda varje gång man skulle ut nästan.

Mvh // Johan

Pia
0

Ja nu har jag laddningsbara batterier, men det blir ändå att man måste ha ett par extra med sig. Är inte helt förtjust i display-systemet… även om det har sina fördelar, hm.

Roger
0

Är du ute och fotar i vinterkylan så brukar det hjälpa att ha kameran skyddad mot kyla likaså extrabatterierna då räcker dom lite längre!

Fotord
0

Har du extrabatterier med dig så förvara dem i en innerficka så de håller en 30 grader åtminstone. Om du fotograferar med kameran ute länge så den blir kall och sedan stoppar in den innanför kläderna för att värma den så finns det risk för att det kondenserar på kalla ytor.

Vid foto i kallt väder brukar jag plocka ut kameran direkt i kylan. Ta av objektivet någon sekund för att släppa ut eventuell varm luft med högre fuktighet. Innan jag går in så tar jag ut minneskortet och stoppar kameran i en plastpåse och sedan ner i kameraryggan. Sen öppnar jag inte ryggsäcken inomhus på flera timmar (därför är det bra att ta ut minnet så man kan kolla bilderna :-D)
Speciellt viktigt är det om man råkar hänga tvätt på tork inomhus då luften lätt blir mättad. …men nu kom vi en bit ifrån cyber-shot…

Robert
0

#19, det lät seriöst. Vad kan hända om inte kameran får återgå till rumstemp. långsamt, för det antar jag är orsaken till varför du lägger kameran i plastpåse och i ryggsäcken. Vad ska jag göra om jag har 4 objektiv och ett hus i ryggsäcken, stoppa den i en stor avfallssäck?

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#20: :-D

Jag har haft problem med att min spegel fastnat uppe ibland. Det är störigt och jag har fått för mig att problemet var fukt. Hur som helst så händer det att det är ganska hög luftfuktighet i huset ibland. I alla fall om man jämför med utomhus vid -10 grader.
Ett exempel: Tar man in kameran från -10 till ett rum som är 20 grader varmt och har en relativ fuktighet (RH) på 70% så sjunker lufttemperaturen runt kameran. När temperaturen på luften har nått 14 grader är plötsligt RH 100% och vatten börjar fällas på de kalla ytorna. Detta fortsätter tills dess att energin från den kondenserade vattenångan har förts över till kameran och höjt den till 14 grader. Problem kan då uppstå med all kondensvatten i kameran…

Ofta räcker det att man låter prylarna ligga i ryggsäcken eftersom luftomväxlingen inte är så stor. Öppnar man däremot säcken av misstag så kan det lätt slinka in lite fukt och då är det bra med en extra påse runt elektroniken. Troligtvis måste man inte vara så fanatisk som jag är men eftersom jag haft problem tidigare så chansar jag inte. :-D

BMJ
0

Jag gör samma sak. Använder plastpåse när jag varit ute i kylan. Då slipper man kondensvatten på kameran. Jag har iofs aldrig råkat ut för några problem men tar inte risken att fukten tränger in i elektroniken.