Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 6885 ggr
Ove555
2012-05-11 10:49
13

Program för förlorade filer?

Jag har förhört mej lite om hur man kan få tillbaka förlorade filer på minneskort. Någon har sagt att om man raderar filerna på minneskort så går det inte återskapa de förlorade filerna om man skriver över dem med nya bilder. Pratade sedan med en kille som jag vet är duktig på datorer. Han säger att han själv har ett program som man kan återskapa förlorade filer i  minneskort som är raderade och överskrivna med nya bilder upp till 40 gånger. När jag frågade om han kunde ordna ett sånt program till mej så sa han att han inte kunde det eftersom han ordnat det i utlandet. Har själv laddat hem ett gratisprogram, men det verkar inte kunna återskapa förlorade filmer. Undrar vilka program som är bäst för att återskapa förlorade filer på sina hårddiskar och minneskort som man kan få tag på här i Sverige?

[Woozy]
2012-05-11 11:33
0

Tycker det låter som din kompis ljuger.

Iaf så har då jag aldrig hört talas om nåt program som kan återställa filer som är överskrivna 40ggr.

Schnauzertik
2012-05-11 13:21
1

Radering och formattering

Efter enbart radering eller formattering finns det flera program som kan användas för att återställa filer på diskar o minneskort, med mer eller mindre lyckat resultat.

Om filerna är överskrivna

På en mekanisk hårdisk kan det ibland  finnas möjlighet att återställa även överskrivna filer, men då bör man nog veta vad man gör.

PÅ SSD-diskar och minneskort har jag inte hört talas om att det skulle vara möjligt, har lite svårt att se hur det skulle gå till.

PS:

Vid motsatta fallet då man vill vara säker på att det verkligen inte går att läsa raderade data från hårddisken, så skriver man först hela disken full med nollor, sedan med ettor och därefter ett slumpmässigt mönster. Detta upprepar man ett antal gånger

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
2012-05-11 13:52
2

Nej, överskrivna filer går inte att rädda i sin helhet, även om man ofta kan hitta fragment av dem. För det mesta kan inte såna fragment användas till något när det är frågan om bilder eller film, även om det kan användas i utredningar för att påvisa att det har funnits såna filer som de man har hittat fragment av.

Så återställning av minneskort kräver i regel att man inte har skrivit något på kortet efter radering eller formatering. Det finns många program som klarar att återställa filer efter att de raderats, eller att man har formaterat kortet, men filer som har skrivits över kommer inte att kunna återställas.

Ove555
2012-05-11 19:40
7

Jag ska ringa upp han framöver och höra om han är helt säker på att det går att återskapa filer som är överskrivna på det programmet som han säger att han har. Om han fortfarande säger att det är det så ska jag be han att göra en demostraton om det verkligen är möjligt.

En fråga till. Har laddat hem ett program för återskapande av förlorade filer som heter "Pc inspector Fil Recovery" det programmet har nu börjat återskapa filer från en hårddisk, men det tar flera dagar för det programmewt att återskapa alla de förlorade filerna.

Jag undrar om man kan avbryta sökningen och föra över de förlorade filerna till datorn som programmet redan har hittat, eller måste man vänta till sökningen av hela disken är klar?

ru4real
2012-05-11 19:43
0

Har ju ingen aning, men du kan ju alltid testa, det är ju bara att börja om, om det inte funkar?

Men du försöker väl inte återskapa de förlorade filerna på samma hårddisk? Det rekommenderas inte, m tanke på att programmet då försöker läsa och skriva på samma disk, vilket kan innebära att även om den hittar filer, så skriver den över dem till sig själv. Och då går det absolut inte att rädda dem.

Ove555
2012-05-11 20:07
6

Jag vet inte var de återskapade filerna hamnar i första skedet. Det kommer upp en ruta från Pc inspector där de återskapade filerna visas i en stor lista registrerade med bokstäver och numme som t,ex MFT 1900, MFT 1904, MFT 1910 o,s,v. Sedan för man över dem därifrån till en mapp i datorn

ru4real
2012-05-11 20:12
1

Ok. Men flytta dem till en annan disk (om du har) eller t en cd/dvd-skiva. Om det går. Att flytta dem på samma disk är inte rekommenderbart, vissa program kommer inte ens att fungera om det bara finns en disk i datorn.

Du kanske kan flytta dem till ngn molntjänst? Typ MS live eller google?

Ove555
2012-05-11 20:29
8

Har ett usb-minne på 500 gb. Kan föra över dem dit

[PeterWem]
2012-05-12 06:09
1

Överskriven data kommer inte tillbaka, oavsett om den skrivits över 1 eller 1000 gånger. Om annat vore sant skulle hårddisktillverkarna kunna maxa sina diskar än mer.

Bästa programmet för att återskapa ej överskrivna bilder/data är enligt mig TestDisc. Öppen källkod och mycket kompetent.  Bättre än Recuva även om Recuva är enklare.

LFCFredda
2012-05-12 09:08
0

Jasså, har det redan kommit usb-minnen på 500GB, får man fråga hur mycket du fick ge för den och var du köpte den?

Skulle också vilja ha en men jag tror att de är för dyra för mig.

[Woozy]
2012-05-12 09:16
0

Skrattande

Ove555
2012-05-12 13:25
4

Det är ju egentligen en liten hårddisk som man kopplar till ett usb-uttag (utan elsladd). Formatet på disken är 12x7½x1½ cm. Tror jag gav 500 kr för den på net o net förra året. För ca 7-8 år sedan köpte jag en stor och klumpig extern hårddisk på under 200 gb, tror den var på 168 gb (med elsladd), gav 2000 kr för den och det tror jag ändå var billigt på den tiden

Ove555
2012-05-12 19:39
3

Pratade precis nu med han som har det där programmet för att återskapa förlorade filer. Han sa att han hade ett SD-kort med raderade och överskrivna filer. och om jag inte missförstod så lyckades han återskapa 150 bilder från det kortet som inte fanns där. Det finns ju massor med olika minneskort. Så det kan väl tänkas att det finns vissa som det går att återkapa förlorade filer på som är raderade och överskrivna?

Inkanyezi
2012-05-12 20:13
1

Raderade filer kan återskapas, men det går inte att återskapa överskrivna filer från ett minneskort. Det är två helt olika saker att radera och att skriva över.

• Radering gör enbarat att skivutrymmet som filen tar upp anges som skrivbart, dvs att det går att skriva filer på platsen där den raderade filen låg. Filens data finns fortfarande kvar, men informationen om var den ligger har tagits bort.
    -
  • Formatering gör ungefär detsamma som radering. En ny tom filtabell skrivs, men data finns kvar för alla filer som fanns på kortet. Systemet får med den nya tabellen skriva där, och så fort nya data skrivs, kan man inte längre få fram de gamla från den platsen. Så länge man inte har skrivit någon fil, finns alla fildata kvar från före formateringen, och också data som kan ha blivit kvar från tidigare tillfällen, där utrymmet ännu inte var utnyttjat vid den senaste användningen. Kameran eller datorns operativsystem ser inga data, men filräddningsprogrammet arbetar på lägre nivå och läser direkt från hårdvaran och kan därmed plocka fram data som inte finns i filtabellen.
    -
  • Hårddiskar och disketter är annorlunda än minneskort eller stickor. Där kan spår av data ligga kvar också efter överskrivning, så att det finns en viss möjlighet att plocka fram överskrivna data. Det är inte lätt, och det är inte sannolikt att alla data från överskrivna filer kan tas fram, men något kan tas fram också efter överskrivning, vilket ibland kan vara användbart. Det är knappast användbart för att få fram bilder som har skrivits över.
    -
  • Överskrivning placerar nya data där de gamla låg. I ett minne av typ flash finns ingen plats för gamla data att gömma sig, så överskrivet är överskrivet.

När man fortsätter använda ett kort där man har raderat filer, vet man inte var systemet lägger nya filer. De kan skriva över raderade, men de kan också hamna på en ny plats och lämna raderade filer intakta. Eftersom man inte har någon kontroll över vilket, är det viktigt att man om man har raderat eller formaterat av misstag inte använder kortet innan man har återställt alla data.

ru4real
2012-05-12 20:22
0

Jag är tveksam, eftersom minneskort inte har samma uppbyggnad som hårddiskar. En HD har ju en filtabell som innehåller information om var på disken den aktuella filen ligger, när man skriver över den infon kan ju filen faktiskt ligga kvar.

Ngn som kan förklare bättre?

[Woozy]
2012-05-13 11:58
0

En 2.5" HDD behöver ingen extern strömkälla då den drar så pass lite ström så att USB kan driva den.