(M) Porträtt
Hade jag fotat den bilden igen så hade jag haft mer skärpa på.
Bilden har fint ljus och ser himla mysig ut i helhet. men modellen står så snett att de blir lite jobbigt. Övrigt tycker jag att bilden är jättefin!:)
Ser ut som att skärpan är på munnen. Skulle gärna sett den lite ljusare och kanske inte fullt så sned vinkel.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Vinkeln känns en aning för sned och ansträngande. Det korta skärpedjupet är annars väldigt bra och helt i tiden för porträtt. Det isolerar modellen och får henne att sticka ut. När man fotograferar med så kort skärpedjup som f/1,8 är det väldigt svårt att först sätta fokus, t ex på ögonen, och sen komponera om. Nu vet jag inte om du har gjort det, men fokus ligger nog mer på munnen som Niklas säger. Jag vet inte om du gjort någon redigering, men bilden behöver skärpas upp och få en aning mer kontrast.
Får jag visa på bild hur jag tycker du skulle ha gjort?
Denna va mer en spontan bild när hon vände sig om så den är nog lite sne för de också.
#5 Ja visst får du det :)
#7 mycket mer känsla i den bilden, färgerna ger mer djup. Men det är min personliga åsikt. Är så ruskigt trött på alla dessa utfrätta bleka bilder. I mitt tycke skall bilder ha täckning av ngn färg överallt, annars är det en dåligt exponerad bild. Men det verkar vara poppis med dessa bleka alster.
#8 Den första bilden är betydligt mer naturtrogen i färgerna. Det är för mycket svärta i den här nya varianten och snön är fortfarande grådassig. Tycker inte det finns något rätt och fel gällande bildbehandling så länge man får fram det man vill med bilden. I vissa fall betyder det en färgexplosion, andra en mer dov, nästan monokrom känsla.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

Jag vet inte om jag tycker den är så mycket "naturtrognare". Hon ser nästan sjukligt blek ut.;)
Eller rättare sagt, är det ett viktigt mål? Många som fotograferar idag har nästan som målsättning att inte återge naturtroget. Man minimerar skärpedjup, och slätar ut och rättar till i PS. Just nu är trenden lite urblekta färger, medan för 20+ år sedan skulle färgerna nästan gör ont i ögonen. Tycke och smak.
Negativt med version två är kanske att mönstret i mössan och på jackan framträder lite tydligare. Tar kanske lite fokus från personen.
För mig ser flickan gladare ut på version två, antagligen för att hon har mer färg i ansiktet. Oavsett versionerna hade en aning mindre vinkel varit att föredra.
Jag tycker att den första bilden är mycket finare. Tjejen är finare i hyn och bilden upplevs mycket mer harmonisk. I bild nummer två så ser hon nästan lite arg ut fast hon ler. Nej bild nummer ett är MYCKET finare för mitt tycke.