Kameraväska
Har en Canon EOS 500D och två objektiv, ska köpa ett till objektiv i alla fall detta året. Så mitt 75-300mm, 18-55mm och förmodligen ett fast 50 eller 100mm som jag mest tittat på!
Vill ha plats för laddare, extra minneskort, batterigrepp, minneskortläsare och någon lins. Och så vill jag ha den över axeln, inte någon ryggsäck eller mer "riktig" väska uitan i ungefär samma stil som den jag länkat.
Jag har kollar på Canons Deluxe Gadget Bag 100G.
Det finns ju hur många väskor som helst. Men varför just en canon? Har ingen aning om hur just den ser ut.
Men, saker att tänka på (roliga krav) är att den skall kännas bekväm med all utrustning i, ha bra fack, ha ngn form av vattenskydd (det finns inbyggda plastöverdrag.
Just nu har jag bara en "innerdel" från kaffebrus.com (http://kaffebrus.com/product.php?iProductId=1651) till min Northface-väska. Mest för att jag inte hittade ngt bra just då.
#1 För mig spelar det ingen roll vilket märke det är, jag hittade den kameraväskan på amazon och tyckte den verkade bra.
Dock så har jag läst lite kommentarer om den väskan och det är visst inte så stor som den verkar. Istället kanske jag tar nå¨got som är lite större.
Jag vill nog ha lite mer än en sådan då jag ska till Grekland och vill ha riktigt skydd mot t.ex sand och annat smuts…
Om du har möjlighet, gå in i ngn fotobutik och kläm och känn på de väskor som finns där, det är så otroligt personligt m väska och hur den funkar för just dig. Sen bör du nog planera in att få plats m en blixt, kanske ett litet bordsstativ osv.
Du blir aldrig helt nöjd :)
Tyvärr så har jag 30 minuter bil till närmaste "storstad" (rätt så liten ändå, Trollhättan) och ingen tillgång till buss + att jag redan besökt dom affärerna och dom har 2-3 väskor som alla är för små… 
Har en timma till Göteborg så jag får väl se om vi åker dit någon gång denna månaden! Annars är det ju fruktansvärt bekvämt att bara beställa hem och få det till dörren/ica, att behöva åka hela vägen till affören är väl ett i-landsproblem. 
Så svårt att säga ngt om den, utan att klämma på den, men den ser ju ok ut iaf. :)

En rekommendation är att inte köpa en väska som det står något kameramärke på. Det är som en inbjudan till stöld. -"Kom och ta mig! Jag innehåller grejer för tusentals kronor, som är enkelt att sälja på begagnatmarknaden!"
#7 bra tänkt. Tyvärr så ser ju kamerväskor ändå ut som kameraväskor oftast.
Hittade ett par förslag dock; http://www.havepack.com/safe-camera-bags-for-travel/
http://www.thinktankphoto.com/categories/shoulder-camera-bags.aspx

Jag har varit sugen på en Thinktank Retrospective 10 länge. För mig är det något av den perfekta storleken och utseendet.
# Hm, inte riktigt rätt design, eller ja, det är ju "bara" en kameraväska, men jag gillade inte riktigt tyget, eller att objektiven ligger i fack utanför, jag är rätt så klumpig av mig så när dom sticker ut är nog inte något som komemr fungera då jag kommer stöta till saker hela tiden hehe. 
Eller oj! Jag kom nog in på någon helt annan väska. 
Den såg också bra ut. Ska se om vi kan koma iväg till Göteborg, har redan kollat in det där köpcentrumet som jag alltid glömmer namnet på, men vi får väl åka till någon mer och se. Måste ju finnas någon fotoaffär i hela Göteborg! 
Jag skrev tidigare lite om min favoritfotoväska National Geographics medium NG2475 på min blogg på Fotosidan. Kanske kan duga som tips.
Jag ser att Cyberfoto har rea på den nu.
Den väskan börjar visa lite antydningar till att bli luggsliten nu, men det beror verkligen inte på dålig kvalité utan på att den är min trogne följeslagare nästan alltid när jag lämnar hemmet.

Ser att du inte vill ha en ryggsäck. Varför inte? Nu fotar jag iofs väldigt mycket men en ryggsäck var min räddning. Jag hade en axelremsväska innan och jag fick ryggproblem efter ett tag. Som fotograf är ju vikten man bär på oftast det största problemet. Så ska du fota mycket så är mitt bästa tips att verkligen tänka igenom det där innan du köper en väska du ska ha hängandes över ena axeln.

#13 Nu är det inte jag som ska köpa, men jag gillar definitivt inte ryggsäckar för kameraärenden. Hatar verkligen att behöva kränga av och på så fort man ska göra något, och dessutom är man som en snigel med huset på ryggen så fort man kommer i situationer där det är lite trångt. Vart man än vänder sig, så kan man ge sig sjutton på att ryggan stöter i något eller någon. Och med tanke på hur irriterad jag själv blir på folk som går runt i folkträngsel med ryggsäck utan den minsta kontroll över var den hamnar, så är det ett definitivt icke-köp för mig. Visst, ska man ut i naturen, så är ryggsäck jättebra, men i mer sociala sammanhang, så är det klumpigt och besvärligt.
En bra axelremsväska med en bra och framförallt bred rem brukar funka bra. Viktigast är såklart att man inte fyller den meden massa tungt skrot. Men det är väl tyvärr de de flesta av oss gör. Men om man tänker efter, så behöver man sällan hela objektivparken med sig.
Sen är i min mening kameraremmen minst lika viktig som väskan när det gäller att avlasta nacke och axlar. Originalremmen som följer med är oftast rent skräp. Köper man en vettig rem, så kan man gå en hel dag utan att kameran är en börda.
#13 Jag tycker det är såååå mycket smidigare med en axelväska, kunna snurra den runt kroppen som jag vill, jag vet att jag kommer dänga till allt och alla med en klumpig ryggsäck. Har aldrig haft ryggsäck i skolan heller. Tycker inte det skulle vara smidigt alls att behöva ta av mig väskan för att få ut kameran. Och det är ju inte alltid jag kan sätta ner en ryggsäck heller. Därför är det axelväska som gäller! Alltid haft det i skolan, min nuvarande kameraväska (som är för liten) är också det.